شناسهٔ خبر: 36698 - سرویس دیگر رسانه ها

عمر خوانندگان امروزی فقط یک شب است / آلبوم ˝بغض‌های پاییزی˝ رونمایی شد

آلبوم ˝بغض‌های پاییزی˝ با صدای فرهاد یوسفی با حضور تعدادی از اهالی عرصه هنر رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ اولین آلبوم رسمی فرهاد یوسفی با نام "بغض‌های پاییزی" دوشنبه ۲۶ مردادماه در یک رستوران در حالی برگزار شد که چهره‌هایی مثل علی اوجی تهیه‌کننده، شهرام زمانی، فرانک یوسفی گوینده رادیو جوان، فرانک تمنایی بازیگر، بابک صحرایی ترانه‌سرا، تورج شعبانخانی موسیقی‌دان و.. در آن حضور داشتند.

گلایه‌های آهنگساز کهنه‌کار موسیقی

تورج شعبانخانی آهنگساز باسابقه موسیقی در ابتدای این نشست ضمن گلایه از خوانندگان امروزی گفت: کارها به شدت شبیه هم شده‌اند و هیچ‌کس سبک متفاوتی را ارائه نمی‌کند، خواننده‌هایی امروز در جامعه حضور پیدا می‌کنند که عمر شهرتشان فقط یک شب بوده و ماندگار نیستند.

شعبانخانی ادامه داد: اگر امروز در کشورم ایران مانده‌ام به خاطر آموزش و کمک به جوان‌هایی است که واقعاً برای علاقه کار می‌کنند و انگیزه دارند، اما توان مالی درست ندارند. باور کنید شاگردهایی دارم که خودشان مدرس هستند، اما هنوز تمکن مالی برای انتشار یک آلبوم را پیدا نکردند، چون واقعاً هزینه‌های صرف یک اثر زیاد است. 

او در پایان گفت: امیدوارم هر چه زودتر این مسئله رفع رجوع شود، چرا که فشار اصلی آن روی جامعه است. از همه مهم‌تر اینکه آرزو می‌کنم خواننده‌هایی مثل فرهاد یوسفی که واقعاً از روی علاقه به این کار روی آوردند و نه از روی درآمدزایی تعدادشان بیشتر شود.

این اثر ۳۰ درصد ذهن من بود

فرهاد یوسفی درباره اولین آلبوم رسمی خود گفت: "بغض‌هایی پاییزی" تنها ۳۰ درصد ذهن من را روایت می‌کند. من برای این اثر ۴ سال زمان بدون هیچ‌گونه پشتوانه مالی صرف کردم و تمام تلاشم این بود اثری منتشر کنم که در آن تنوع زیاد باشد و بتوانم حرفی برای گفتن داشته باشم.

یوسفی ادامه داد: با کمک دوستانی مثل علی اوجی با اساتیدی مثل تورج شعبانخانی و مهرداد نصرتی آشنا شدم و این آغاز همکاری برای انتشار یک اثر شد. من در این آلبوم از افرادی چون اتابک سهیلی خیلی چیزها یاد گرفتم و مدیون همه دست‌اندرکاران این آلبوم هستم.

او به سبک کاری‌اش اشاره کرد و گفت: سبک کاری من پاپ-سنتی است، در این اثر ترانه‌های خوبی از بابک صحرایی استفاده کردم و چند ترانه نیز خودم سرودم، اما خودم را هیچ‌وقت شاعر نمی‌دانم. تنها مشکل این کار مدت طولانی دریافت مجوز بود که باعث شد کارها کمی قدیمی‌تر شوند، اما این قول را می‌دهم در آلبوم بعدی متفاوت‌تر حضور پیدا کنم.

وی همچنین به برگزاری کنسرت اشاره کرد و گفت: فعلاً برای روی صحنه رفتن کمی زود است و باید خیلی چیزها یاد بگیرم. ترجیح می‌دهم تا چند آلبوم بعدی کنسرتی برگزار نکنم.

موسیقی، فضایی برای استعداد تازه ندارد

بابک صحرایی یکی از ترانه‌سراهای این آلبوم گفت: متأسفانه امروزه موسیقی فضایی برای استعدادهای تازه نداشته و فضای سرمایه‌داری به حوزه هنر هم سرایت کرده است. هزینه‌های ساخت یک آلبوم بسیار هنگفت است و یک هنرمند جوان هم توانایی برای پرداخت آن ندارد. در نتیجه خیلی از استعدادهای به این دلیل از بین می‌رود. 

صحرایی ادامه داد: کم‌کم یک آلبوم ساده ۲۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت و این تازه اول راه این هنرمند برای هزینه کردن است. شما تصور کنید برای پخش یک آلبوم ۶۰ هزار سی دی رایت می‌شود که این سی با کاور و مخلفاتش دانه‌ای ۵۰۰ تومان برآورد می‌شود. تازه اگر این‌ها را با هم جمع کنید به یک مبلغ ۷۰ میلیون تومانی می‌رسید. حالا این ۷۰ میلیون را با آن ۲۰ میلیون خود آلبوم به علاوه کنید، ببینید آیا واقعاً یک جوان می‌تواند از پس چنین هزینه‌ای برآید؟

این ترانه‌سرا افزود: به همین دلیل ساده است که اکثر استعدادها در همان نطفه خفه می‌شوند و این چرخه ادامه پیدا نمی‌کند. البته این‌ها همه به جامعه‌مان بازمی‌گردد و زمانی که هیچ‌کس هزینه برای خرید یک آلبوم نمی‌کند، مطمئناً این چرخ خیلی زود از بین خواهد رفت.

این هنرمند در پایان گفت: کنسرت گذارها و تهیه‌کنندگان موسیقی هم این را می‌دانند و بیشتر به طرف خوانندگان مطرح کشیده می‌شوند. البته آن‌ها می‌گویند فقط از بابت کنسرت‌های این افراد می‌توانند به سود برسند، نه حتی آلبوم‌هایشان.

در انتهای این مراسم شعبانخانی اضافه کرد: ما در زمان‌های قدیم با شرکت‌های پخش مانند "کاسپین" قرارداد می‌بستیم و از میان خواننده‌های آن شرکت شخصی را انتخاب می‌کردیم. به خاطرم هست برای ساخت قطعه "همسفر" دستمزدم فقط ۵ هزار تومان بود.

آلبوم "بغض پاییزی" با صدای فرهاد یوسفی با همکاری مهرداد نصرتی، تورج شعبانخانی، بابک صحرایی، اتابک سهیلی و.. به تهیه‌کنندگی خود یوسفی و مدیریت هنری نیما انهاری سه‌شنبه ۲۷ مردادماه منتشر و پخش شد.