شناسهٔ خبر: 36825 - سرویس دیگر رسانه ها

اجرایی شدن سند مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های عمومی بر اساس نیاز هر منطقه

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اجرایی شدن سند مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های عمومی بر اساس نیازهای هر منطقه در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ «محمد اللهیاری» معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره شیوه جدید تامین منابع کتابخانه‌های کشور بیان کرد: به تازگی نهاد، تغییراتی در شیوه تامین منابع کتابخانه‌های سراسر کشور داده است که بر اساس آن، سندی تحت عنوان سند «مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های عمومی» مطابق با نظر اساتید کتابداری آماده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این سند، کتابی که وارد کتابخانه‌ای می‌شود به شیوه نیمه متمرکز تامین می‌شود یعنی کتابدار به عنوان عنصری که داخل کتابخانه فعال است و با نیازهای قومی، بومی و فرهنگی منطقه آشنا است نسبت به کتاب اعلام نیاز می‌کند و مثل گذشته نیست که کتاب‌ها بدون شناخت از تهران به شهرستان‌ها ارسال شود.

اللهیاری خاطرنشان کرد: همچنین متناسب با موقعیت بومی منطقه کتاب‌ها ارسال می‌شوند، یعنی اگر در منطقه‌ای کتابخانه‌ای موجود باشد که مردم از گرایشات قومی و مذهبی مختلف باشند، طبیعی است که باید کتاب‌هایی به آنجا انتقال داده شود که باعث وحدت بین مذاهب و قومیت‌ها شود و از پخش و توزیع کتاب‌هایی که باعث تفرقه و تنش در آن منطقه می‌شود جلوگیری خواهد شد.

وی با تاکید بر مبحث مجموعه‌سازی و دقت در موارد مذکور، بیان کرد: در حال حاضر دومین مرحله انتخاب کتاب توسط کتابداران را اجرایی کرده‌ایم و برای اینکه رعایت عدالت بین ناشران در توزیع کتاب‌هایشان در کتابخانه‌ها عملی شود بالغ بر ۱۹۰ هزار عنوان کتاب‌های منتشره چهار سال اخیر در شبکه ارتباط کتابدارها در معرض انتخاب‌شان قرار گرفته است و کتابداران بر اساس امکانات جستجوهایی که وجود دارد بر اساس نیازشان کتاب‌ها را انتخاب می‌کنند.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد کتابخانه‌های عمومی در تشریح بیشتر این سند گفت: تامین منابع بر اساس نوع یا قالب منبع، مبنای دیگری برای تامین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور است. در این راستا همچنین تامین منابع مرجع، تامین منابع رقومی (دیجیتال)، تامین منابع کمک آموزشی و نشریات و مطبوعات از دیگر مباحث مورد توجه در مجموعه‌سازی کتابخانه‌های عمومی است.

 درباره ارتباط با کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز گفت: چون این کتابخانه‌ها زیر نظر کانون‌های مساجد هستند ارتباطی با ما ندارند اما تفاهم‌نامه‌های همکاری که تابع سیاست‌های هیات امنای مساجد است از گذشته تاکنون بوده و طبیعی است این نوع تفاهم‌نامه‌ها به مردم در بهره‌گیری از خدمات بهتر کمک می‌کند.

گفت‌وگو: آزاده فضلی