شناسهٔ خبر: 37230 - سرویس دیگر رسانه ها

آلبوم موسیقی زنده‌یاد منصور نریمان منتشر شد

آلبوم موسیقی ˝ردیف موسیقی ایرانی برای عود˝ زنده‌یاد منصور نریمان توسط مركز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ به نقل از روابط عمومی حوزه هنری: این آلبوم موسیقایی در حالی از سوی مركز موسیقی حوزه هنری منتشر شده كه پیش از این، كتاب "ردیف موسیقی ایرانی برای عود" توسط مركز موسیقی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

این كتاب نخستین كتاب تالیف شده این ساز در ایران است كه روایت استاد از ردیف موسیقی ملی ایران محسوب می شود و از سویی مهم‌ترین كتاب در زمینه آموزش موسیقی ایرانی محسوب می‌شود و استاد در روایت خود از این ردیف با توجه به ویژگی‌های ساز بربط، دستگاه‌ها و آوازها را در محدوده‌ای از ساز اجرا كرده‌اند كه علاوه بر ایجاد فضای هارمونیكی بهتر، به سهولت اجرا در ارائه گوشه‌ها و حفظ توالی آن‌ها در زمان اجرا نیز توجه‌ای خاص شده است.

همچنین بزرگداشت پدر عودنوازی ایران "منصور نریمان" با حضور چندتن از شاگردان و علاقه‌مندان امروز نهم شهریورماه در فرهنگ‌سرای ارسباران ساعت ۱۸ برگزار می‌شود كه سخنرانی پیش‌كسوتان موسیقی، آوازخوانی علی جهاندار با همراهی علی پژوهشگر، عودنواز، پخش فیلم كوتاه از آثار و زندگی استاد نریمان به همراه نقل قول‌هایی از استادان و هنرمندان موسیقی مانند ایرج، گلپا، كوروس سرهنگ‌زاده، محمد موسوی، محمد اسماعیلی و نادر گلچین بخش‌های متفاوت این برنامه را تشكیل می‌دهند.

منصور نریمان ۱۹ اسفند سال ۱۳۱۴ در مشهد متولد شد. وی نوازندگی سه تار را نزد پدر آموخت و با ممارست در سن ۱۴سالگی به عنوان نوازنده رادیو مشهد مشغول به كار شد. وی با تلاش زیاد توانست ساز كهن عود را پس از نیم قرن در میان سازهای موسیقی و سنتی ایرانی جای دهد. شیوه بربط نوازی، ۴۲ قطعه برای عود و ردیف موسیقی ایرانی برای بربط از جمله تالیفات این هنرمند فقید در حوزه موسیقی است. نریمان به دلیل عارضه ریوی ۲۳ تیر ۹۴ در بیمارستان بهمن دارفانی را وداع گفت.