شناسهٔ خبر: 37299 - سرویس دیگر رسانه ها

«صفات وجهی در زبان فارسی»کتاب شد

کتاب «صفات وجهی در زبان فارسی » نگرشی معنایی - نحوی به صفات وجهی مثبت فارسی (مانند ممکن، احتمالی و قابل اعتماد) است که قلم نگین ایلخانی پور به رشته تحریر در آمده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  زندگی هدفمند در اجتماع انسانی با قوانین، بایدها و نبایدها، و الزامات و امکاناتی همراه است که بیان (زبانی) آنها در گرو کاربرد واژه هایی چون باید، شاید، توانستن و لازم است؛ به عبارت دیگر، این عبارات زبانی بیان هنجارهای اجتماعی را ممکن می سازند. علاوه بر این، واژه های مذکور که وجه نما نامیده می شوند به گوینده امکان بیان رویکرد ذهنی، باورها، تردیدها و برداشتهای شخصی را می دهند

موضوع این پژوهش نگرشی معنایی - نحوی به صفات وجهی مثبت فارسی (مانند ممکن، احتمالی و قابل اعتماد) است که با توصیف اسامی در گروه تعریف می توانند القاگر مفاهیم وجهی در سازه های کوچکتر از جمله باشند.

این پژوهش در چهار فصل با عناوین «وجهیت»، «عناصر وجهی در زبان فارسی»، «صفات وجهی: نگرشی معنایی ـ نحوی» و «صفات وجهی: از نظریه تا کاربرد» تدوین شده است.

در پیشگفتار کتاب درباره روش پژوهش این اثر آمده: «پژوهش حاضر پژوهشی بنیادی (توصیفی ـ تحلیلی ـ نظری) است که به روش کتابخانه‌ای صورت می‌پذیرد. نگارنده از سر کنجکاوی و برای یافتن روزنه‌ای از نادانسته‌هایش به سوی دانش نظری تلاش می‌کند تا پس از معرفی نظریه‌های غالب در مطالعه وجهیت و بررسی و نقد پیشینه تحقیق در این پدیده زبانی، به توصیف و تحلیل صوری داده‌هایی از زبان فارسی معیار، زبان رسمی ایران امروز، بپردازد که در مطالعات پیشین مغفول واقع شده‌اند. این داده‌ها جملات یا سازه‌هایی کوچک‌تر از جمله هستند که توسط نگارنده و براساس شم زبانی وی تولید شده‌اند و قابل قبول‌بودن آنها مورد تأیید چند اهل زبان دیگر قرار گرفته است. داده‌های این تحقیق کیفی به صورت هم‌زمانی بررسی می‌شوند و مراحل پیش‌وجهی صفات وجهی فارسی مورد بررسی نخواهند بود». هر فصل این کتاب با مقدمه‌ای شروع می‌شود که می‌کوشد زمینه بحث را فراهم کند و در پایان نیز خلاصه فصل آورده شده که در آن مطالب آن فصل در سطوری جمع‌بندی شده‌اند.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

پیش‌گفتار

فصل اول: وجهیت

فصل دوم: عناصر وجهی در زبان فارسی

فصل سوم: صفات وجهی: نگرشی معنایی ـ نحوی

فصل چهارم: صفات وجهی: از نظریه تا کاربرد

نشرمرکز اثر حاضر را در ۱۰۷ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه روانه بازارنشر کرده است.