شناسهٔ خبر: 37586 - سرویس دیگر رسانه ها

خانه موسیقی و خرج‌کردن از اعتبار استاد شجریان

سایت خانه موسیقی ضمن درج خبر ترخیص استاد محمدرضا شجریان از بیمارستان در یک خبر چندخطی بیش از چهاربار (۴ بار!) از ایشان به‌عنوان رئیس شورای‌عالی خانه موسیقی یاد کردند، ...

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ سیدابوالحسن مختاباد.رئیس سابق کانون پژوهشگران خانه موسیقی نوشت:

آغاز: سایت خانه موسیقی ضمن درج خبر ترخیص استاد محمدرضا شجریان از بیمارستان در یک خبر چندخطی بیش از چهاربار (۴ بار!) از ایشان به‌عنوان رئیس شورای‌عالی خانه موسیقی یاد کردند، تا بتوانند از این سرمایه اجتماعی و ملی برای کارهای غیرصنفی خود اعتبار کسب کنند و آبی بر آتش و هجمه بی‌سابقه انتقادات چندماه اخیر بیفشانند. درحالی‌که طبق اساسنامه خانه موسیقی، ریاست استاد شجریان بر شورای‌عالی خانه موسیقی و اصولا مدت فعالیت تمامی اعضای شورای‌عالی خانه موسیقی ۲۹ خردادماه سال گذشته به پایان رسیده است و هفت عضو این شورا از نظر قانون و اساسنامه خانه موسیقی دیگر نمی‌توانند چنین سمتی را داشته باشند.
میانه: ماده ۲۰ اساسنامه خانه موسیقی یکی از وظایف هیأت‌مدیره را«اجرای دقیق اساسنامه» ذکر کرده‌ است.
طبق خبری که در همشهری‌آنلاین منتشر شد و البته روی سایت خانه موسیقی هم قرار دارد، روز یکشنبه ۲۹ خرداد۱۳۹۰ ، هفت عضو شورای‌عالی خانه موسیقی معرفی و انتخاب شدند. نکته جالب‌توجه اینکه تنها نامزد حاضر از هفت عضو، آقای داوود گنجه‌ای بود و بقیه نامزدها غایب بودند.
برای هرکسی که دو کلاس اکابر و سوادآموزی را طی کرده باشد، تفریق عدد ۱۳۹۰ از ۱۳۹۴ می‌شود عدد چهار، درحالی‌که در اساسنامه آمده است هر دوره زمانی شورای‌عالی سه سال است. برای دور بعدی نیز طبق همین بند باید اسامی را «هیأت‌مدیره پیشنهاد بدهد و مجمع عمومی تصویب کند» تا بتوان دوره را تمدید کرد. در یک سال گذشته اما در هیچ مجمع عمومی‌ای اسامی پیشنهاد نشد و بنابراین مشخص نیست که خانه موسیقی و هیأت‌مدیره آن (که برحسب اتفاق دو عضو حقوق‌دان هم دارند) براساس چه‌ بندی از اساسنامه همچنان اعضای سابق شورای‌عالی موسیقی را عضو شورای‌عالی می‌نامند. بماند که تا آنجایی که نگارنده اطلاع دارد، استاد حسین علیزاده از این جمع کنار کشیده‌اند، ولی دوستان خانه موسیقی ترجیح داده‌اند که خبر کنارکشیدن ایشان را علنی نکنند.  ماده ۱۳ اساسنامه خانه موسیقی از جمله موارد سلب عضویت را: «عدم پایبندی به اساسنامه و ضوابط و آیین‌نامه‌های اجرائی و مصوبات مجمع عمومی» و «انجام اقداماتی که مغایر با شئونات حرفه‌ای موسیقی‌دانان باشد»، ذکر کرده است. پرسش این است که آیا هیأت‌مدیره خانه موسیقی در این مورد خاص به وظایفش عمل کرده است. و جزا یا مجازات کسی که به وظیفه صنفی‌اش عمل نکند چیست؟ احتمالا خواهید گفت: مدیریت جشنواره موسیقی!
انجام: نگارنده با اندک شناختی که از بزرگان عضو شورای‌عالی خانه موسیقی دارد، گمان می‌کند ‌آنها، ازجمله استاد شجریان فرصت نکنند که به شکلی دقیق این ظرایف و دقایق را مرور کنند اگرچه وقتی چنین مسئولیتی را می‌پذیرند وظیفه دارند که شرح وظایف خود را نیز در خاطر داشته باشند. اما اینکه مدیرعامل و هیأت‌مدیره خانه موسیقی اهمال‌کاری خود در تشکیل مجمع عمومی و معرفی نامزدهای شورای‌عالی به این مجمع را به پای استادانی چون شجریان، فخرالدینی، کامکار، پورتراب و ظریف بنویسند، تنها از یک نکته حکایت می‌کند که این دوستان می‌خواهند از موقعیت اجتماعی و فرهنگی بزرگان موسیقی چتر و پوششی درست کنند برای مقابله با انتقادات حقوقی و دقیق منتقدان. در این میان گناه استاد داوود گنجه‌ای، از اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل هم بیشتر و تقریبا نابخشودنی است. چراکه ایشان نماینده هیأت‌مدیره در شورای‌عالی است و شاهد چنین کارهای ضدصنفی هیأت‌مدیره و مدیرعامل و تاکنون هیچ حرکتی در جلوگیری از این رفتارهای ضدصنفی صورت نداده است.