شناسهٔ خبر: 37647 - سرویس دیگر رسانه ها

۸ تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه های ایران و اتریش امضا شد

هشت تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه های ایران و اتریش در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رینهولد میترلینر معاون صدر اعظم، وزیر علوم و اقتصاد اتریش به امضا رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد فرهادی در این دیدار با اشاره به اینکه در نزد ایرانیان، اتریش کشوری صاحب فرهنگ، تمدن و تکنولوژی است، گفت: سابقه همکاری علمی ایران و اتریش به ۱۶۰سال قبل برمی گردد که اساتیدی از اتریش در مدرسه دارالفنون که توسط امیرکبیر تاسیس شده بود؛ تدریس می کردند و ما امیدواریم امروزه نیز روند همکاری های رو به توسعه ای داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مرزی برای همکاری علمی دانشمندان دنیا نمی شناسد اظهار کرد: دانشمندان باید بتوانند در فضای آزاد و بدون جنجال و تبلیغات سیاسی با یکدیگر همکاری کنند.
وزیر علوم اظهار داشت: باید تبعیض و نابرابری بین کشورها در سطح بین المللی برای دست یابی به دانش و فناوری از بین برود و در داخل کشورها نیز بین همه مردم شرایط برابری برای تحصیل بین زنان و مردان ، نژاد ها و مذاهب گوناگون فراهم باشد.
وی افزود: با افتخار اعلام می کنم نیمی از دانشجویان ایرانی را زنان تشکیل می دهند و دانشگاه های ایران در سراسر مناطق کشور گسترده است و حتی در برخی نقاط دور دست نسبت جمعیت دانشجویی به جمعیت ، از تهران بالاتر است.
وزیر علوم گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از حدود ۳۵ سال پیش،ایران حرکت شتابانی را به سوی علم و فناوری آغاز کرد که براساس سه اصل، آگاهی بخشی به مردم و مسئولین ،تربیت نیروهای انسانی توانا و سیاست ها و برنامه های اجرایی یکسان پایه ریزی شده بود و مسیر موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشته است.
وی با اعلام استقبال ایران از گسترش همکاری های علمی و فناوری با اتریش گفت: تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه های مشترک، تبادل دانش فنی و برگزاری دوره های آموزش عالی مشترک از محورهای این همکاری است.
رینهولد میترلینر معاون صدر اعظم، وزیر علوم و اقتصاد اتریش نیز در این دیدار گفت: روابط دوستی و اقتصادی اتریش و ایران به قرنها قبل برمی گردد و در زمینه علمی نیز از سال ۱۸۵۱ دو کشور با یکدیگر همکاری علمی دارند.
وی گفت: بعد از مذاکرات نتیجه بخش وین و پس از لغو تحریم ها، این امکان وجود دارد که همکاری های علمی را گسترش زیادی دهیم و تنوع و پویایی این همکاریها را نیز بیشتر کنیم.
وزیر علوم اتریش افزود: در سالهای اخیر همکاری های علمی ایران و اتریش در سطح خوبی قرار داشته است و تفاهم نامه هایی با مراکز مختلف از جمله آکادمی علوم اتریش امضا شده است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای همکاری ها و انعقاد قراردادهای همکاری گفت: اتریش در قالب اتحادیه اروپا نیز می تواند همکاریهای خوبی با ایران داشته باشد.
رینهولد میترلینر، با اشاره به تحصیل یکهزار و ۷۰۰ دانشجوی ایرانی در اتریش گفت: باید تعداد دانشجویان اتریشی در ایران نیز از هشت دانشجوی فعلی فراتر رود.
وی تاکید کرد: باید ضمن گسترش پروژه و کنفرانس های مشترک، همکاری را تنوع بخشیده و تعریف جدیدی از همکاری ها ارائه دهیم. 
به گزارش وزارت علوم، معاونان وزیر و روسای دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، خواجه نصیر، الزهرا (س)، شهید بهشتی، صنعتی سهند، اصفهان، روسای تعدادی از پژوهشگاه ها و نمایندگانی از وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دیدار حضور داشتند و با همتایان اتریشی خود رایزنی کردند.
در این دیدار تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت علوم با آژانس بین المللی همکاری در زمینه آموزش و پژوهش اتریش، دانشگاه های تهران، صنعتی امیر کبیر و صنعتی سهند با دانشگاه مونتان لئوبن، دانشگاه علامه طباطبایی با دانشگاه علوم کاربردی fh-joanneum، دانشکده طب سنتی علوم پزشکی تهران با دانشکده طب سنتی اروپا در اتریش، دانشگاه آزآد اسلامی با دانشگاه فنی و حرفه ای کرمز، دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان با دانشگاه تکنولوژی نوین اتریش و دانشگاه شهید بهشتی با حوزه تاریخ طبیعی وین به امضا رسید.