شناسهٔ خبر: 37883 - سرویس دیگر رسانه ها

لغو كنسرت ٢ كرمانشاهی

دو هنرمند موسيقي اهل كرمانشاه از رفتن به روي سن بازماندند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ دو هنرمند موسيقي اهل كرمانشاه از رفتن به روي سن بازماندند. كنسرت شهرام ناظري در تبريز و كنسرت علي‌اكبر مرادي در تهران لغو شدند. کنسرت شهرام ناظری به‌همراه گروه مولوی که قرار بود پنجشنبه‌ این هفته در سالن صدرای شهر تبریز برگزار شود، به علت مخالفت برخی مسئولان این شهرستان لغو شد.
«موسیقی ما»، روز گذشته خبر داد  کنسرت  ناظری که قرار بود آخر این هفته به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و ‌بزرگداشت «شهریار»، در تبریز برگزار شود، لغو شده است. شوالیه‌ آواز ایران هم در واكنش به اين اقدام به این سایت گفت: «اتفاقاتی از این دست، بدون‌شک ضربه‌ بزرگی به فرهنگ و هنر ایران خواهد زد. ما در این کنسرت قرار بود اشعاری از دیوان «شمس تبریزی» و «شهریار» را -که یکی از مهم‌ترین چهره‌های شعر معاصر و شهر تبریز است- به اجرا درآوریم و من هنوز متوجه نمی‌شوم که اجرای شعر و موسیقی فاخر چه مشکلی می‌تواند داشته باشد که عده‌ای آن را لغو کنند».
اما هم‌زمان با انتشار خبر لغو کنسرت شهرام ناظری، خبر لغو کنسرت موسیقی‌دان دیگری هم منتشر شد و اعلام شد كه تنبورنواز كرمانشاهي به تهران نمي‌آيد. علي‌اكبر مرادي، تنبورنواز شناخته‌شده ايراني كه سال گذشته نيز برنامه‌هايي در آمريكا، اتريش، تركيه و يونان برگزار كرد، مجوز برگزاري كنسرت در كشورش را دريافت نكرد. اين كنسرت قرار بود ٢٦ شهريور در فرهنگسراي ارسباران برپا شود، با اين‌حال شهرام صادرمي، مسئول بخش موسيقي فرهنگسراي ارسباران، از صادرنشدن مجوز اين كنسرت خبر داد. او با بيان اينكه سال گذشته نيز اين نوازنده به‌همراه پژمان حدادي كنسرتي در همين فرهنگسرا برگزار كرده بود، به ايسنا گفت: «پس از تشکیل پرونده در اداره‌ ارشاد استان تهران، طی‌شدن مراحل مقدماتی کار، گرفتن استعلام از حراست اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و ارجاع نامه به اداره‌ نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی (پلیس امنیت تهران بزرگ) پس از هفت‌بار مراجعه به این اداره، متأسفانه موفق به دریافت مجوز از اداره‌ اماکن نشدیم و دلیل این موضوع هم به ما اعلام نشد. با مطلع‌شدن خانه موسیقی از این موضوع، مکاتبه‌ای از سوی رئیس خانه موسیقی با فرماندهی پلیس امنیت تهران بزرگ مبنی‌بر مساعدت، با هدف برگزارشدن این کنسرت صورت گرفت، ولی باز هم تأثیری نداشت. در نهایت، من مجبور شدم از برگزاری کنسرت منصرف شوم و آن را لغو کردم».
علي‌اكبر مرادي نيز با اشاره به اينكه برگزاري كنسرت بخشي از فعاليت‌هاي هر موسيقي‌داني است و تاكنون چنين مشكلي نداشته، به «شرق» گفت: «در مملكت ما خيلي از موضوعات قابل پيش‌بيني نيست. متأسفانه لغو كنسرت از قدرت ما خارج است و بايد دولت به آن رسيدگي كند و بايد اين نكته را هم در نظر گرفت، وقتي مجوز كنسرت افرادي مانند من صادر نمي‌شود، به سمت برنامه‌هاي ماهواره‌اي و سريال‌هايي كه در اين شبكه‌ها پخش مي‌شود، سوق داده مي‌شوند».
او ادامه داد: «بررسي درجه هنري يك هنرمند و نوع برنامه‌اي كه برگزار مي‌كند، برعهده وزارت ارشاد است و اگر قرار باشد، اداره اماكن هم اين موارد را بررسي كند، وزارت ارشاد چه كاري انجام مي‌دهد؟ پرونده افرادي مثل من مشخص است اما من هربار كه بخواهم كنسرتي برگزار كنم بايد مجوز بگيرم. به قول يكي از دوستانم هربار بايد ثابت كنيم كه آدم خوبي هستيم و خود اين موضوع يك توهين است. اين رفتارها به‌صلاح نيست و هنرمندان را دلزده مي‌كند».
مرادي همچنين گفت كه در مورد دلايل صادرنشدن مجوز كنسرت اطلاعي ندارد اما حتي اگر در چندروز باقي‌مانده، مجوز هم صادر نشود، تمايلي به برگزاري اين برنامه ندارد. او خطاب به وزارت ارشاد گفت: «تنها كنسرت من لغو نمي‌شود. بسياري از كنسرت‌ها در شهرهاي ديگر هم برگزار نشده‌اند و وزارت ارشاد بايد اين مشكل را حل كند. وقتي دولت آقاي روحاني بر سر كار آمد، اين تصور شكل گرفت كه هنرمندان فرصت بيشتري براي فعاليت دارند و آزادي‌هاي مدني، بيشتر مي‌شود اما انگار افراد ديگري مي‌خواهند اين فضا طور ديگري پيش برود اما آنها كه دوست دارند چنين فضايي به‌وجود بيايد».