شناسهٔ خبر: 38059 - سرویس دیگر رسانه ها

«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به چهار کشور اروپایی فروخته شد

پخش کننده فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» از فروش این اثر سینمایی به کشورهای ایتالیا، هلند، بلژیک و ترکیه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتایون شهابی پخش‌کننده فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» که به تازگی جایزه منتقدان «فیپرشی» را در جشنواره ونیز از آن خود کرده است درباره پخش این اثر سینمایی در عرصه بین‌المللی گفت: پخش دو فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» ساخته وحید جلیلوند را به عهده دارم که خوشبختانه هر دو فیلم در نخستین حضور بین المللی خود خوش درخشیدند. فیلم «ناهید» موفق شد جایزه «آینده درخشان» از جشنواره فیلم کن را دریافت کند و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» نیز جایزه منتقدان جشنواره ونیز را دریافت کرد.

وی ادامه داد: پس از حضور و موفقیت فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در بازار فیلم ونیز و معرفی آن به تهیه کنندگان خارجی موفق شدیم نخستین فیلم وحید جلیلوند را به تهیه کننده هایی از کشورهای ایتالیا، هلند، بلژیک و ترکیه به فروش برسانیم .همچنین در حال حاضر مشغول مذاکره با تهیه کننده هایی از کشورهای سوییس و یونان هستیم که این مذاکرات تقریبا نهایی شده است.

فروش فیلم «ناهید» به ۱۵ کشور

شهابی با اشاره به اینکه فیلم «ناهید» نیر به ۱۵ کشور فروخته شده است، گفت: همچنین پس از موفقیت فیلم «ناهید» در بازار بین المللی کن موفق شدیم این فیلم سینمایی را به ۱۵ کشور از جمله کشورهای فرانسه، یونان، اتریش، هند، مالزی، چین، برزیل، کلمبیا، بلژیک عرضه کنیم.

این پخش‌کننده آثار سینمای ایران در عرصه جهانی درباره این نکته که برخی از فیلمسازان فیلم اول در پخش آثار خود دچار مشکل می شوند، بیان کرد: سینما یک فعالیت گروهی است و عوامل زیادی به شکل کاملا تخصصی دست به دست هم می دهند تا یک فیلم ساخته شود و پخش فیلم نیز جزو تخصص های سینمایی است اما کمتر تهیه کننده و یا کارگردان ایرانی متوجه انجام این امر تخصصی است و معمولا پخش فیلم ها را خود به عهده می گیرند.

شهابی ادامه داد: ساخت یک فیلم سینمایی از مرحله تولید تا پخش را دربرمی گیرد اما اغلب فیلمسازان و تهیه کننده ها فقط به مرحله تولید اهمیت می دهند و کمتر توجه‌ای به مقوله پخش دارند و به همین دلیل وقتی پخش آثار را با تجربه اندک خود انجام می دهند در کار دچار مشکلات بسیاری می شوند.

پخش‌کننده فیلم سینمایی «ناهید» تاکید کرد: نکته دیگر اینکه فیلمسازان فکر می کنند هر فیلمی قابلیت پخش جهانی دارد و با این فرضیه سراغ پخش آثار خود می روند و در نهایت با در بسته مواجه می شوند، این در حالی است که تجربه نشان داده هر فیلمی قابلیت پخش جهانی ندارد.

وی افزود: مقوله پخش یک حلقه از تولید است و به هیچ عنوان مجزا از این چرخه نیست از همین رو برای پخش یک فیلم باید المان های متعددی از جهت کیفیت اثر چون فیلمنامه، فیلمبرداری و کارگردانی را در نظر گرفت. وقتی یک فیلم ایرانی در میان ۲۰ فیلم دیگر از نقاط مختلف دنیا برای حضور در جشنواره ای انتخاب می شود، طبیعتا آن اثر از جهت کیفی در سطح فیلم های پذیرفته شده بوده است و این مساله برای پخش‌کننده نکته مهمی است.

 کتایون شهابی در پایان صحبت های خود گفت: با این اوصاف توصیه من به کارگردان های جوان این است که برای پخش فیلم، خودشان ورود پیدا نکنند و کار را به اهل فن بسپارند.