شناسهٔ خبر: 38079 - سرویس دیگر رسانه ها

پرواز همای: من و خیلی‌ها در یک موج غرق شدیم / صدا، قلب و کارم روستایی است

پرواز همای گفت تمام کارهای آلبوم ˝در شب گیسوان تو˝ در ایران ضبط شده و به غیر از دو قطعه قدیمی که بازتنظیم شده‌اند، بقیه کارها جدید هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ آیین رونمایی از آلبوم همای پرواز با عنوان "در شب گیسوان تو" صبح شنبه ۲۸ شهریورماه در فرهنگسرای ارسباران با حضور روزبه نعمت‌الهی خواننده، آرش عادل گور صدابردار و جمعی از مهمانان همای پرواز برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری پرواز همای به حضور عوام مردم در نشست اشاره کرد و گفت: امروز جدا از اصحاب رسانه جمعی از اقوام من اینجا هستند تا از من دفاع کنند.

پرواز در ابتدا به سؤال خبرنگاری مبنی لغو ۵ شب اجرایش در تهران پاسخ داد: کنسرت قبلی من بنا به دستور مقامات قضایی به خاطر یک سری سو تفاهم‌ها لغو شد، ما به نظر آن‌ها احترام گذاشتیم و تصمیم گرفتیم در یک فرصت مناسب این سو تفاهم‌ها را برطرف کرد و بعد از انتشار آلبوم نگاه‌های منفی موجود را از بین ببریم و سپس مردم را با فضای کاری‌مان آشنا کنیم. کنسرت هم در مهرماه به جبران گذشته برگزار خواهد شد.

پرواز ادامه داد: تمام کارهای این آلبوم در ایران ضبط شده است و به غیر از دو قطعه قدیمی که بازتنظیم شده‌اند، بقیه کارها جدید و با فضایی عاشقانه-عارفانه در آلبوم قرار گرفته‌اند. ۵ تا از اشعار توسط خودم سروده شده و بقیه اشعار از اخوان ثالث، فاضل نظری و هوشنگ ابتهاج استفاده شده است.

او گفت: من یک هنرمندم، سیاست‌مدار نیستم که با تغییر اوضاع سیاسی، تغییر موضع بدهم. چند کار بود که من نباید آن‌ها را می‌خواندم و در واقع اشتباه کردم، اما بقیه آثارم، چه در زمینه موسیقی محلی و چه سنتی، اصالت دارند، چه از نظر موسیقی و چه از نظر شعر دارای چارچوب درستی هستند. من از تمام کارهایم به‌جز آن چند اثر دفاع می‌کنم. بعضی‌ها با سیاست کار می‌کنند و حواسشان هست که چه زمانی چه چیزی می‌خوانند. من اگر آدم با سیاستی بودم، اصلاً آن کارها را نمی‌خواندم و الان می‌توانستم بیشتر از همه کار کنم.

وی افزود: من برخلاف تفکر دیگران در ایران زندگی می‌کنم و برای اهداف سیاسی کار منتشر نکردم. من اولین اجراهایم را از کاخ نیاوران و تالار وحدت آغاز کردم و به هیچ وجه آلبومی در زیرزمین آماده و منتشر نکرده‌ام. قبول دارم که در کارهایم یک سری شیطنت‌هایی وجود داشت، اما این براساس ناپختگی من بود که یک سری کارها و اشعاری که نباید را خواندم، اما امروز به این شکل نیست. خیلی از خواننده‌ها تندتر از من حرکت کردند و کارشان را راحت انجام دادند، اما من بیشتر جلب توجه می‌کردم. من آدم بی‌حاشیه‌ای بودم اما استفاده از برخی از اشعار باعث غیرمجاز شدن من شد. در واقع من و خیلی‌ها در یک موج غرق شدیم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره معاونت هنری وزارت ارشاد هم گفت: بخش معاونت هنری و شخص آقای مرادخانی و زیر مجموعه‌هایشان تمام سعی و تلاششان را کردند تا به من کمک کنند و تنها کسانی بودند که زوایه دید متفاوتی نسبت به من داشتند، اما جامعه موسیقی از کارشناسان ارشاد تا جامعه‌ای اثرات نظراتشان مخالف بوده و من به وضوح شاهد آن بودم روی کارم تأثیر منفی گذاشت.

این هنرمند ادامه داد: مسئله لغو کنسرت‌ها آنقدر کش پیدا کرد که به نهاد ریاست جمهوری هم راه پیدا کرد و خیلی‌ها برای خودنمایی در‌این‌باره اظهار نظرهایی کردند. کسانی که اجراهایش روی صحنه بود اعلام نظر کردند و تنها کسی که روی لبه تیغ بود از این نظرات آسیب شدیدی دید. در تمام مدتی که من فعالیت می‌کردم خیلی‌ها علیه من موضع گرفتند که چرا باید در خارج از کشور هم فعالیت داشته باشم..! متأسفانه ما موزیسین‌ها تا یکدیگر را داریم نیازی به دشمن نداریم.

خواننده آلبوم "در شب گیسوان تو" به انتقادات پیرامونی‌اش اشاره کرد و گفت: تمام کسانی که از من انتقاد می‌کنند یک دانه از کارهای من را نشنیده‌اند چرا اگر می‌شنیدند نسبت به کار من ایراد نمی‌گرفتند. موسیقی من دارای اصالت بوده و از نظر بار شعری در چهارچوب درستی قرار دارد. باز هم می گویم من تمامی آثارم به غیر از چند کار را تأیید می‌کنم. به نظرم این تغییر رویه را نباید به هنرمند نسبت داد. من خواننده‌ای هستم که صدا، قلب و کارم روستایی است و با رنج و زحمت توانسته‌ام به این مقام دست پیدا کنم.

این آهنگساز در جواب سؤالی دیگر درباره اظهار نظر ناصر وحدتی درباره آثارش به تندی پاسخ داد: ایشان را نمی‌شناسم! اما اگر این آقا اصالت گیلانی داشته باشد به هیچ وجه از من انتقاد نخواهد کرد، چون ما گیلانی‌ها هر آوایی که درباره شهرمان باشد و آن را بستاید با کمال میل می‌پذیریم و قبول داریم. اگر شما کارهای من را شنیده باشید به‌راحتی می‌توانید در آن طعم و حس گیلانی بودن را بچشید. من همیشه در کارهایم از چاشنی گیلان در ایجاد فضاها استفاده کرده‌ام.

پرواز همچنین درباره پس دادن هزینه بلیت‌های کنسرت قبلی گفت: قرار شد تا در مدت ۷ روز ۱۶ هزار خریدار به کمک بانک مذکور و شرکت "آوای هنر" هزینه‌هایشان را دریافت کنند. خب شما در نظر بگیرید بانک چطور می‌تواند از پس این همه هزینه برآید؟ در نهایت با کمک کارکنان خوب شرکت "آوای هنر" در مدت زمان ۳ هفته توانستند تمامی هزینه‌ها را مرجوع کنند. البته این وسط هم تعدادی که به‌عنوان مهمان به ایران آمده بودند و چون آدرسی از آن‌ها نبود هزینه‌هایشان بازگردانده نشد. با این وجود باز هم این هزینه‌های باقی نتوانست جبران خسارت ۳۰۰ میلیونی ما را بدهد.

این خواننده درباره قطعه‌ای که چند وقت پیش برای شهدای غواص اجرا کرد نیز گفت: من خیلی وقت پیش، قطعه‌ای را برای شهدای غواص خوانده بودم، اما آن را منتشر نمی‌کردم، می‌دانید چرا، چون فکر می‌کردم همه می‌گویند همای دنبال گرفتن مجوز است، اما من این کار را برای شهدای غواص به بازار دادم و قصد دارم تا روزی که زنده هستم، این آهنگ را روی صحنه اجرا کنم.

پرواز همای در انتهای این نشست هم گفت: قرار بود تا با ارکستر سمفونیک تهران هم همکاری داشته باشم اما بنا به دلایلی این همکاری انجام نگرفت.