شناسهٔ خبر: 38140 - سرویس دیگر رسانه ها

فراخوان ثبت‌نام در کلاس «خلوت نیمایی» مرتضی امیری اسفندقه منتشر شد

«خلوت نیمایی» عنوان کارگاه آموزشی بررسی شگردهای سرایش و خوانش شعر نیمایی و پژوهش دربارۀ مکتب هنری شاعر بزرگ و دوران‎ساز سرزمینمان زنده‎یاد علی اسفندیاری معروف به «نیما یوشیج» است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ همزمان با آغاز سال تحصیلی نخستین کارگاه تخصصی شعر معاصر شهرستان ادب با عنوان «خلوت نیمایی» برگزار می‎شود.

«خلوت نیمایی» عنوان کارگاه آموزشی بررسی شگردهای سرایش و خوانش شعر نیمایی و پژوهش دربارۀ مکتب هنری شاعر بزرگ و دوران‎ساز سرزمینمان زنده‎یاد علی اسفندیاری معروف به «نیما یوشیج» است. نیما یوشیج شاعر بزرگ معاصر، بنیانگذار و پدر شعر نوی فارسی است؛ شعری که طرزی نو و تماشایی تازه در نگاه و نگارش شعر فارسی را پایه گذاشت و پس از خود نیما هم با چهره‎های درخشانی چون مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و... ادامه پیدا کرد.

«استاد مرتضی امیری اسفندقه»، شاعر و پژوهشگر حوزۀ شعر نیمایی تدریس در سلسله کلاس‎های این کارگاه را بر عهده دارد. گفتنی‎ست مرتضی امیری اسفندقه با شعرهای نیمایی خود در چندین دفتر شعر، چهرۀ متمایز و از موفق‎ترین سرایندگان در حوزۀ شعر نیمایی است. بعضی از نیمایی‎های این شاعر شناخته‎شده پیش از انتشار در یک کتاب مستقل و فقط با درج در نشریات توانسته بود مورد توجه صاحب‎نظران و دوستداران شعر نو قرار بگیرد. از جمله نیماییِ «استادیوم» که سال‎ها پس از توفیقش برای نخستین‎بار در مجموعه‎شعر «کوار» همراه با چند نیمایی دیگر منتشر شد. اما بیشترینۀ شعرهای نیماییِ امیری اسفندقه در سال‎های اخیر در مجموعه‎هایی چون «ولی دوشنبه آه»، «دهلی ستاره بود»، «نماشم» و «گاهی خجالت می‎کشم از اینکه انسانم» منتشر شده است و مورد توجه شاعران و منتقدان قرار گرفته است.

از نیمۀ مهرماه امیری اسفندقه در مجموعه کلاس‎های «خلوت نیمایی» با خوانش، نقد و تحلیل آثار چهره‎های بزرگِ شعر نیمایی، به بازخوانی و بازشناسی پیشنهادها و مولفه‎های این مکتب هنری شعر معاصر می‎پردازد.  قابل توجه است که این کلاس‎ها دوشنبه عصرها از ۱۳ مهر، در فصل پاییز در محل موسسه شهرستان ادب به نشانی سه راه طالقانی، روبروی سینما صحرا - پلاک ۱۶۸ - طبقه چهارم برگزار خواهند شد.

شاعران جوان، دانشجویان و سایر علاقه‎مندان شعر نو و دوستداران ادبیات برای شرکت در این کلاس‎ها می‎توانند نهایتاً تا دهم مهر ماه از طریق سایت شهرستان ادب برای شرکت در این کلاس‎ها ثبت نام کنند. بدیهی‎است که شرکت در این کلاس‎ها منوط و مشروط به انجام فرایند ثبت‎نام اینترنتی است.

برای انجام فرایند ثبت‎نام روی این لینک کلیک کنید:

«فرم ثبت‎نام کلاس "خلوت نیمایی" مرتضی امیری اسفندقه»