شناسهٔ خبر: 38292 - سرویس دیگر رسانه ها

اتهام به تروریست بودن به دلیل خواندن کتابی درباره تروریسم

«محمد عمر فاروق» دانشجوی دانشگاه «استفوردشایر» انگلستان به دلیل خواندن کتابی درباره تروریسم مورد مواخذه قرار گرفته و بنا به قانون به‌اصطلاح پیش‌گیری از افراطی‌گرایی در انگلستان به تروریست بودن متهم شد.

 

 

تاریخ انتشار : شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۹

 

«محمد عمر فاروق»

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «فاروق»، دانشجوی کارشناسی ارشدی که به ضد تروریسم شهره بود، پس از آن‌که توسط یکی از مقامات دانشگاه «استفوردشایر» در حال خواندن کتابی با عنوان «مطالعاتی درباره تروریسم» در کتابخانه دانشگاه دیده شد، به تروریست بودن متهم شده و مورد مواخذه قرار گرفت.

 
«محمد عمر فاروق» که در رشته تروریسم، جنایت و امنیت جهانی در سطح کارشناسی ارشد ثبت‌نام کرده بود، در این مواخذه درباره هم‌جنس‌گرایی، داعش و القاعده مورد سئوال قرار گرفت. هرچند پس از آن مقامات دانشگاه از وی به دلیل این اشتباه عذرخواهی کردند.
 
وی در این مواخذه با پاسخ‌های آکادمیک بر دیدگاه‌های ضد افراطی‌گرایی خود تاکید کرد و افزود: «اصلا باور نمی‌کنم. من در حال خواندن یک کتاب دانشگاهی بودم که مرتبط با رشته خودم بود. نخست فکر کردم که درباره این اتهام به عنوان یک جوک باید به آن بخندم.» او برای دفاع از خود در برابر این اتهام وکیل گرفت.
 
دانشگاه «استفوردشایر» از این دانشجو عذرخواهی کرده و اتهام تروریسم بالقوه بودن را به دلیل اجرای قوانین جدید ضد افراطی‌گرایی دولت عنوان کرده است.
 
نمایندگان دانشجویی این رویداد را سرفصلی برای نادیده انگاشتن آزادی آگاهی‌های دانشگاهی دانسته‌اند.
 
وی ضمن شکایت از مقامات کتابخانه دانشگاه گفته است: «اگر پی‌گیر موضوع نشوم، پیامدهای بدی برای من خواهد داشت. ممکن است در فهرست مظنونان پلیس قرار بگیرم و حتی بدون اطلاع خودم تحت پیگرد قرار داده شوم؛ باید در برابر این اتهام مبارزه کنم.»
 
بنابر نظر کارشناسان، این رویداد نشانه‌ای است از چگونگی اجرای درخواست دولت انگلستان درباره قانون پیشگیری از افراطی‌گری در دانشگاه‌های انگلستان. هر چند برخی از دانشگاه‌های این کشور هم‌چنان در برابر این قانون مقاومت کرده‌اند.
 
پیش از این نیز یک نوجوان ۱۴ ساله پس از یک بحث کلاسی درباره افراطی‌گری اسلامی در مدرسه‌ای در شمال لندن نیز مورد مواخذه قرار گرفته بود.
 
در پی به اشتباه مورد اتهام قرار گرفتن «فاروق»، مسئول امور دانشجویان دانشگاه، «نوئل موریسون» با ابراز تاسف از چنین سوءبرداشتی اظهار داشت: «ما از آقای فاروق عذرخواهی می‌کنیم و در حال گفتمان هستیم تا وی بتواند ادامه تحصیل دهد.»
 
گروه تحقیقاتی که مسئولیت پرونده «فاروق» را برعهده گرفته گفته است که از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون ۱۰۰ مورد از چنین شکایاتی را دریافت داشته است.