شناسهٔ خبر: 38487 - سرویس دیگر رسانه ها

پاسخ رییس دانشگاه علم و صنعت به یک اتهام

علم و صنعت ایران، دانشگاهی دولتی و به اعتقاد برخی اولین موسسهٔ آموزش عالی در ایران است که هستهٔ اولیهٔ آن در سال ۱۳۰۸ شکل گرفته است. این دانشگاه علاوه بر تهران در شهرهای اراک، بهشهر، دماوند و نور نیز شعباتی دارد .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، از دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان تنها دارندهٔ دانشکدهٔ مهندسی راه آهن و دانشکدهٔ مهندسی پیشرفت در خاورمیانه و دانشکدهٔ مهندسی خودرو در ایران یاد می کنند. این دانشگاه اولین دانشگاه صنعتی ایران است که دارای دانشکدهٔ معماری و شهرسازی بوده و تنها دانشگاهی است که به طور تخصصی به رشتهٔ توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، می پردازد. 

براساس برخی آمارها در زمان حاضر بیش از ۱۲ هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، در رشته های مختلف مهندسی و علوم پایه (۴۲ رشتهٔ تخصصی) در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. 
محمد علی برخورداری بافقی رییس دانشگاه علم و صنعت تعداد هیات علمی این دانشگاه را حدود ۴۱۵ نفر اعلام می کند و می گوید: از این تعداد ۳۰۰ نفر رسمی بوده و مابقی نیز به صورت پیمانی، آزمایشی و ...مشغول تدریس هستند. 
ادعای حذف اعضای هیات علمی جوان از دانشگاه علم و صنعت بهانه ای برای گفت وگوی خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا با وی شد که برخورداری دراین باره با طرح پرسشی اظهارکرد : آیا این گونه اتهامات بی پایه و اساس باید تاثیری در روند فعالیت های دانشگاه داشته باشد؟
وی سپس با بیان اینکه او در اقدامات دانشگاه شفافیت و قانونمندی را سرلوحه کار خود قرار داده ، گفت : برای ما مهم نیست که یک عده چه نوع مطالب غیرواقعی در باره دانشگاه بنویسند، دانشگاه محل دانشمندان است و استادان به خوبی درک می کنند که رییس دانشگاه نمی تواند مخالف جوان گرایی باشد. 
برخورداری که دکترای خود را در سال ۵۹ در رشته مهندسی سازه از دانشگاه میشیگان آمریکا دریافت کرده، می افزاید: دانشگاه سالانه به طور طبیعی به جذب استادان جدید اقدام می کند و از سویی نیز عده ای بازنشسته شده، جوانان وارد چرخه تدریس می شوند و به مرور جای استادان حال حاضر دانشگاه را می گیرند. 
رییس دانشگاه علم و صنعت سپس گفت: براساس قانون هر استادی که در دانشگاه استخدام می شود باید ۱۰ سال اول به طور آزمایشی و ۵ سال بعد به صورت پیمانی تدریس کند، بنابراین وی هرسال ارزیابی می شود و اگر در این فرایند موفق بیرون نیاید قطعا کنار گذاشته می شود . 
وی درعین حال تاکید کرد که درسال جاری تحصیلی دانشگاه ها تنها یک استاد به دلایل خاصی که وی از بیان آن خودداری کرد از تدریس در دانشگاه علم و صنعت محروم شده است .
برخورداری که بخش عمده ای از دوران خدمت خود را صرف نگارش کتاب های متعدد و انتشار نزدیک به ۱۰۰ مقاله در مجلات علمی داخلی و خارجی و ارایه برای کنفرانس های جهانی کرده است، با بیان این جمله که عده ای به هر دلیلی می خواهند فضا را به هم بریزند ، افزود: آنها موفق نمی شوند.
وی افزود: یک عضو پیمانی پنج سال فرصت دارد تا رسمی آزمایشی شود و اگر این اتفاق نیافتد یا باید دانشگاه را ترک کند یا اینکه هیات امنا در باره وی نظر دهد و در صورت صدور مجوز می تواند به کار خود ادامه دهد. 
رییس دانشگاه علم و صنعت اولویت اصلی خود را در کار رعایت قوانین و مقررات بیان کرد و افزود: قراردادی شش ماهه با حدود ۲۰ نفر از هیات علمی که در پنج سال فعالیت پیمانی خود موفق عمل نکرده اند ، منعقد کرده ایم تا هیات جذب برای ادامه کار آنها تصمیم گیری کند. 
وی سپس با استناد به مصوبه ایجاد هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که در سال ۸۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده ، گفت : مراحل جذب استاد در سه مرحله اجرایی داخل ، مرکزی در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می گیرد. 
برخورداری این نکته را نیز یادآور شد که هیات عالی جذب متشکل از ۹ نفر است که دانشگاه ها در آن تنها یک نماینده دارند.
به گزارش ایرنا ، ۹ عضو هیات عالی جذب هیات علمی دانشگاه ها شامل سه نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب آن شورا، دبیر هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم ، دبیر هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت ، دبیرهیأت عالی گزینش کشور، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و نماینده دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی(با اولویت دانشگاه آزاد اسلامی)هستند .
برخورداری تاکید کرد : وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی دو مجموعه ای است که بر نحوه فعالیت و جذب استاد در دانشگاه نظارت می کنند. بنابراین ما باید پاسخگوی آنها نیز باشیم . 
رییس دانشگاه علم و صنعت با طرح این موضوع که یک سری پرونده های جذب استادان اشکالات قانونی دارد و برخی قراردادها هم خلاف قانون بوده است ، گفت : به طور قطع اشکالات ایجاد شده ارتباطی به هیات علمی نداشته و این قصور متوجه مسئولان وقت دانشگاه بوده است .
وی ادامه داد: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد اشکالات رفع شده و مابقی اگر رفع نمی شد برخی استادان در آینده و در مراحل رسمی و آزمایشی با مشکلات جدی و ریشه ای مواجه می شدند. 
برخورداری افزود: اینکه برخی تلاش مسئولان دانشگاه علم و صنعت را برای رفع مشکلات پرونده ی تعدادی از استادان حذف جوان گرایی تلقی می کنند، این سوال را مطرح می کند که براستی این افراد شبهه افکن به دنبال چه هدفی هستند؟