شناسهٔ خبر: 38560 - سرویس دیگر رسانه ها

ماجراهای یک مادر و فرزند از جنس ابرش/ ایران و استرالیا همکار شدند

افسانه زمانی با اشاره به اینکه نمایش «فرزند ابر» با بازی وی به صورت همکاری مشترک استرالیا و ایران در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می رود، این نمایش را در جهت توجه به قوه تخیل خردسالان دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ افسانه زمانی بازیگر نمایش «فرزند ابر» که به عنوان اثر مشترک ایران و استرالیا قرار است در جشنواره کودک و نوجوان همدان به صحنه برود در این باره گفت: نمایش «فرزند ابر» (cloud child) قرار است روز شنبه ۱۱ مهرماه در سومین روز از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به صحنه برود. این نمایش در بخش بین الملل جشنواره حضور دارد و کاری از استرالیا و ایران به حساب می آید. کارگردان این نمایش راشل ریگز است که همراه با همسرش آدام بِنِت به مدت ۲۱ سال است که کمپانی DNA puppetry and visual theater را تاسیس کرده اند و در زمینه تخصصی نمایش های بی کلام مخصوص کودکان و بزرگسالان فعالیت می کنند.

وی درباره نحوه آشنایی اش با راشل ریگز و شکل گیری همکاری مشترک بینشان توضیح داد: من دو سال قبل در فستیوال آسیا پاسفیک در کشور چین با خانم ریگز آشنا شدم. در این ملاقات بود که متوجه شدم وی تجربیات زیادی در کار با اشیا و تولید نمایش هایی برای خردسالان که شامل بچه های ۲ تا ۵ سال می شوند، دارد. پرداختن به تئاتر خردسالان مساله ای است که به تازگی در تئاتر کودک ما جاافتاده و مرسوم شده است درحالیکه راشل ریگز و همسرش ۲۰ سال است که روی این مقوله مطالعه و فعالیت دارند.

زمانی ادامه داد: من جنس کار خانم ریگز را دوست داشتم بنابراین به وی پیشنهاد دادم تا در ایران حضور پیدا کند. او نیز این دعوت را پذیرفت و به من پیشنهاد داد که بهتر است با هم یک همکاری مشترک داشته باشیم بنابراین قرار شد نمایشی را که او قبلا در استرالیا به صحنه برده بود با همکاری هم در جشنواره کودک و نوجوان همدان اجرا کنیم. در طول این مدت طی تماس هایی که با هم داشتیم اطلاعات و ایده هایمان رد و بدل شد و در حال حاضر نیز یک هفته است که خانم ریگز به ایران آمده تا در کنار هم به آماده سازی نمایش بپردازیم.

کارگردان نمایش «ملی» بیان کرد: این نمایش با عنوان «فرزند ابر» ترجمه شده که به نظرم می تواند «بچه ای از جنس ابر» نیز نام بگیرد. نمایش متعلق به گروه سنی خردسالان است و بر اساس تصویرسازی و قدرت بخشیدن به تخیل بچه ها اجرا می شود. در این نمایش از خردسالان خواسته می شود که در ذهنشان تخیل کنند و از اشیا و وسایل موجود در خانه مثل ملحفه، پارچه، پنبه و هر چیز قابل لمس استفاده کرده و اشکال خلاقانه ای بسازند.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: این نمایش داستان مادری را به تصویر می کشد که در آرزوی داشتن یک فرزند است. بعد از مدتی او بچه دار می شود اما این کودک از جنس ابر است و مادر می ماند که با این بچه آسمانی چه کرده و چگونه با او رفتار کند. مادر برای اینکه او را روی زمین ثابت نگه دارد به پاهای او کفش می پوشاند اما همین امر جلو پرواز بچه را می گیرد. مادر متوجه می شود که با روش های امتحان شده قدیمی نمی تواند با این کودک رفتار کند به همین جهت کفش ها را از پای او در می آورد و به دور از روش های معمول با او برخورد می کند تا خلاقیت این کودک ابری شکوفا شود. در این نمایش به شکل سمبلیک به این امر پرداخته می شود که والدین باید فرصت آزاد کردن تخیل را به فرزندانشان بدهند.

زمانی با اشاره به اینکه این نمایش بدون کلام و با حضور دو بازیگر اجرا می شود، گفت: این نمایش کاری زنده - عروسکی است و من و راشل ریگز به عنوان بازیگر در این اثر حضور داریم. عروسک های استفاده شده در کار نیز عروسک های میله ای هستند و از اشیایی که به تصویرسازی و عینیت بخشیدن به تخیل کودکان کمک می کنند نیز در نمایش استفاده زیادی شده است. در واقع شیوه اجرایی این نمایش بستگی به مشارکت تماشاگران خردسال اثر دارد و قوه تخیل بچه ها در صحنه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کارگردان نمایش «ناسور» درباره حضور نمایش های خارجی در ایران و تجربه همکاری مشترک با هنرمندان بین المللی عنوان کرد: همکاری مشترک هنرمندان ایرانی با گروه های خارجی می تواند اتفاق بسیار خوب و مثمرثمری باشد خصوصا کار کردن در رده سنی خردسال که کمتر در ایران تجربه می شود. خوشبختانه هنرمندان متخصص زیادی تمایل به این همکاری های مشترک دارند و بسیار علاقمند هستند که در ایران اجرا بروند و با تئاتر کودک کشورمان آشنا شوند. این اتفاق می تواند اشتراکات فرهنگی ما با کشورهای دیگر را مشخص کرده و هنرمندان ما را با اتفاقات روز دنیا آشنا کند.

وی افزود: به عنوان نمونه خانم ریگز آنقدر به تجربه و انتقال تجربیاتش و ارتباط برقرار کردن با بچه ها علاقمند است که سخاوتمندانه به من پیشنهاد داد در صورتی که خودش نتواند در ایران حضور یابد من این نمایش را بعد از جشنواره با همکاری فرد دیگری به اجرای عموم ببرم که جای خوشحالی دارد.

زمانی در پایان صحبت هایش یادآور شد: «فرزند ابر» به صورت بی کلام و با بیان چند دیالوگ کوتاه اجرا می شود اما با این وجود به درستی می تواند با مخاطبان خردسالش ارتباط برقرار کند. این امر نشان دهنده این است که بچه ها هر کجای دنیا که باشند فارغ از ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و مرزبندی هایی که برایشان وجود دارد ویژگی های و علایق مشترکی دارند و چقدر خوب است که ما بتوانیم استفاده از این ویژگی های مشترک را برایشان فراهم کنیم.

نمایش «فرزند ابر» در قالب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شنبه ۱۱ مهرماه در سه نوبت در شهر همدان به صحنه خواهد رفت.