شناسهٔ خبر: 38690 - سرویس دیگر رسانه ها

اعتراض ایران به سخنرانی سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعتراض نسبت به برنامه سخنرانی سلمان رشدی در مراسم افتتاحیه و نشست خبری نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: این اقدام سیاسی و غیرفرهنگی است و از مدیران نمایشگاه می خواهیم آن را لغو کنند .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ سید عباس صالحی این توضیح را نیز داد که جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی وضعیت نحوه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت است .
شصت و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه ) به مدت پنج روز، در فرانکفورت آلمان برگزار می شود و جمهوری اسلامی ایران همه ساله حضوری پررنگ دارد.
صالحی سخنرانی سلمان رشدی را حرکتی غیر فرهنگی دانست و نسبت به آن اعتراض کرد.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: اساساً این حرکت را که توسط نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه ریزی شده است و از جملۀ خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می رود، حرکتی غیرفرهنگی می دانیم. فتوای امام خمینی (ره ) در این موضوع نگاهی دینی است و هیچ گاه کمرنگ نخواهد شد.
مهرماه ۱۳۶۷ کتابی تحت عنوان «آیات شیطانی» به قلم سلمان رشدی در قالب رمان، آکنده از اهانت‏ها و افترائات زشت و ننگین به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) و خانواده و اصحاب شریف ایشان بود که اسلام و قرآن را با تعابیر سخیف توصیف کرده بود، در لندن توسط انتشارات وایکینگ وابسته به مؤسسۀ پنگوئن انتشار یافت.