شناسهٔ خبر: 39052 - سرویس دیگر رسانه ها

کسری ۱۵۶۰میلیارد تومانی بودجه دانشگاه ها باقیمانده از سال ۹۲

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به کسری یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومانی دانشگاه ها گفت : این کسری از سال ۱۳۹۲ به آموزش عالی کشور تحمیل شده و ناشی از عدم تخصیص اعتبارات مصوب در سال های ۸۹ ،۹۰ و ۹۱ بوده و تاکنون نیز جبران نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد حسین امید افزود : در دو سال گذشته دانشگاه ها مجبور شدند با صرفه جویی بخشی از هزینه های خود را کاهش بدهند یا منابع درآمدی خودرا متنوع کرده و افزایش دهند ولی آموزش عالی از این کسری اعتبارات ناشی از گذشته و کسری اعتبارات جاری همچنان رنج می برد .
وی گفت : در اعتبارات عمرانی نیز با مشکل مواجیهم که برای مثال دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی علاوه بر بدهی به پیمانکاران نزدیک ۷۰۰ میلیارد تومان به شهرداری های کشور بدهی دارند زیرا در قانون برنامه پنجم معافیت دانشگاه ها از پرداخت عوارض شهرداری حذف شده است.
وی با اشاره به اینکه در مواردی بدهی دانشگاه ها به شهرداری ها منجر به حکم قضایی شده است، گفت : قرار است سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عوارض پروژه های عمرانی جدید دانشگاه ها را در طرحها پیش بینی و پرداخت کند.
معاون وزیر علوم اظهار اشت : آموزش عالی در ابتدای دولت یازدهم با دو و نیم میلیون مترمربع پروژه ناتمام برجای مانده از دولت قبل مواجه بود که از ۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در دو سال اخیر برخی از آنها نیز به اتمام رسیده اند که ۲۰۰هزار متربع آن در هفته دولت سال جاری به بهره برداری رسید و تا پایان سال جاری نیز حدود ۲۰۰هزار مترمربع دیگر به اتمام می رسد؛ بنابراین ۲ میلیون مترمربع دیگر پروژه ناتمام داریم که بیشتر آنها در دانشگاه های تازه تاسیس هستند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تامین بودجه دانشگاه ها افزود : در کشورهای توسعه یافته حدود ۵۰ درصد بودجه دانشگاه ها توسط دولت ۳۰درصد از محل درآمد اختصاصی آموزشی و پژوهشی و ۲۰درصد از مشارکت خیرین تامین می شود ولی در کشور ما اینگونه نیست.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر همین اساس باید درآمدهای اختصاصی آموزشی و پژوهش های کاربردی در ارتباط با صنعت و کمک های خیرین را افزایش دهیم.