شناسهٔ خبر: 39119 - سرویس دیگر رسانه ها

پژوهش، تحقیقات و فناوری اولویت دولت در بودجه سال ۹۵

معاون اول رئیس جمهور گفت: در بودجه سال ۹۵ بخش تحقیقات، پژوهش و فناوری جزء اولویت های اصلی دولت است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری عصر دیروز در نشست با روسای دانشگاهها و پارک های علم و فناوری اظهار داشت: دولت خود را متکی به مجموعه دانشگاهی و مراکز علمی می داند و با اتکا به این پتانسیل، برنامه های خود را پیش می برد.

وی اضافه کرد: ما از نظرات نخبگان و اساتید دانشگاهها در زمینه برنامه های دولت استفاده می کنیم که این نظرات از طریق نامه و انعکاس در رسانه ها به ما می رسد. ما همواره از نقد استقبال می کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: ما در یک مقطع دشوار مسئولیت قبول کردیم و باید در این مقطع می آمدیم و در این دوره سعی کردیم با برنامه های خوب، مسائل را یکی پس از دیگری به نتیجه مطلوب برسانیم.

وی تاکید کرد: اولویت ما کاهش فشارهای ناشی از مباحث هسته ای بود که بسیاری از آنها به دلایل بهانه های واهی ایجاد شده بود و در این راستا تلاش شده بود ایران هراسی ایجاد شود.

جهانگیری تصریح کرد: در این شرایط بسیاری از دانشجویان و اساتید کشور به دلیل اینکه ایرانی بودند در خارج از کشور از داشتن فعالیت های مالی در بانکها محروم بودند و این موضوعات ایجاد شده بود تا مردم ایران دست از مقاومت بردارند و در زمینه هسته ای عقب نشینی کنند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: با تعامل دولت با شش کشور دنیا، امروز به یک دستاورد و توافق رسیده ایم.

وی اضافه کرد: تمام مراکز هسته ای کشور از جمله نطنز، فردو و اراک به کار خود ادامه می دهند. همچنین حقوق هسته ای کشور تثبیت شده و سازمان ملل نیز به این موضوع اذعان دارد که ایران می تواند فعالیت هسته ای داشته باشد.

جهانگیری عنوان کرد: این توافق دستاوردهای مهم و تاریخی داشته که در این زمینه نقش و هدایت مقام معظم رهبری بیش از همه بود و ریز تمامی مذاکرات به ایشان اعلام می شد و بر اساس راهنمایی های مقام معظم رهبری و خطوط قرمز در این زمینه حرکت می کردیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تیم هسته ای کشور با اتکا به مولفه های قدرت به توافق دست یافت که پایداری و مقاومت مردم ایران مهمترین مولفه بوده است.

وی اضافه کرد: دنیا فهمیده است در منطقه خاورمیانه، کشوری که می تواند به حل مسائل بین المللی کمک کند ایران است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز بعد از بررسی های طولانی با رای قاطع، برجام مورد تایید قرار گرفت تا این موضوع در چارچوب مصوبات امنیت ملی به توافق برسد.

اول رئیس جمهور گفت: نقش دکتر لاریجانی در این زمینه حساس بود و از وی تشکر می کنیم. انشاالله تحریم ها یکی پس از دیگری برداشته خواهد شد.

سیاست اقتصادی دولت بعد از تحریم ها، اقتصاد مقاومتی است

وی تاکید کرد: سیاست اقتصادی دولت بعد از برداشته شدن تحریم ها، سیاست اقتصاد مقاومتی است زیرا این مقاومت مورد اجماع کارشناسان و نخبگان کشور است.

جهانگیری اظهار کرد: تاکنون نشنیده ام که کارشناس اقتصادی بگوید اقتصاد مقاومتی خوب نیست.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: در این شرایط یکی از بخش هایی که می تواند به توسعه کشور کمک کند دانشگاهها هستند و به دلیل این جایگاه، در بودجه سال ۹۵ بخش تحقیقات، پژوهش و فناوری جزء اولویت های دوست است.

وی با بیان اینکه امسال کشور با بودجه ای بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار هدایت می شود گفت: درآمدهای دولتی کاهش یافته اما از اتفاقات مهمی که رخ داده است این بود که ثبات و آرامش اقتصادی کشور به هم نخورده است علیرغم اینکه برخی افراد می خواهند بگویند آرامش اقتصادی دچار مشکل شده است.

جهانگیری اضافه کرد: در طول یک سال گذشته تنها قیمت ارز ۳ درصد افزایش داشته این در حالی است که خرید نفت از بشکه ای ۱۰۸ دلار به ۴۰ دلار کاهش یافته است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: مسیر توسعه کشور از مسیر توسعه علمی می گذرد. بنابراین باید الزامات توسعه علمی کشور به لحاظ نظری و عملی اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها از راه توسعه علمی است که می توانیم میزان اتکا کشور به نفت را کاهش دهیم. بنابراین باید در زمینه توسعه علمی به صورت جدی برنامه ریزی کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: امروز باید فارغ التحصیلان به گونه ای تربیت شوند که بتوانند ایجاد شغل و خلق ثروت داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: پارک های علم و فناوری کانون توسعه در کشور اند و باید بیش از گذشته به آنها توجه شود. بنابراین باید پارک ها و مراکز رشد را قانونمند کنیم و از آنها حمایت شفاف داشته باشیم.

وی گفت: امیدوارم یک تیم در دولت تشکیل شود و مباحث مطرح شده از نشست امروز را جمع بندی و بررسی کند تا بتوانیم پاسخ قانع کننده ای به دانشگاههای کشور داشته باشیم.