شناسهٔ خبر: 39420 - سرویس دیگر رسانه ها

۲۸ درصد امریکایی‌ها در ۱۲ ماه اخیر اصلا کتاب نخوانده‌اند

یک تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیش از یک چهارم امریکایی‌ها در ۱۲ ماه اخیر هیچ کتابی اعم از چاپی یا دیجیتال را نخوانده‌اند.

28 درصد امریکایی‌ها در 12 ماه اخیر اصلا کتاب نخوانده‌اند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مطالعات انجام شده توسط «مرکز تحقیقات پیو» نشان می‌دهد که میزان آمار کتاب‌خوانی در امریکا از ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۱، با سه پله کاهش در سال ۲۰۱۵ به ۲۸ درصد رسیده است؛ با این حال نسبت کتاب‌خوانی به میزان ۱۲ کتاب در سال یا یک کتاب در ماه برای هر نفر مطالعه‌کننده کتاب هم‌چنان در جایگاه مناسبی قرار دارد.
 
این آمار که با پرسش از ۱۹۰۷ بزرگسال امریکایی انجام شده است نشان می‌دهد، کتاب‌های چاپی هم‌چنان دوران سختی را می‌گذرانند و ۶۳ درصد امریکایی‌ها گفته‌اند که در سال ۲۰۱۵ حداقل یک کتاب از این نوع را مطالعه کرده‌اند؛ این درحالی است که این میزان در سال ۲۰۱۱ ، ۷۱ درصد و در سال ۲۰۱۴، ۶۹ درصد بوده است.
 
در مقابل، اطلاعات نمایانگر رویکرد مثبت گرایش خوانندگان امریکایی به کتاب‌های الکترونیک است. در سال ۲۰۱۱ میزان مخاطبان این‌گونه کتاب‌ها ۱۷ درصد، در سال ۲۰۱۴ این میزان ۲۸ درصد بوده و در سال جاری با شیبی بسیار کم به ۲۷ درصد رسیده است.
 
با وجود این، داده‌ها نشان می‌دهد که استقبال از کتاب‌های صوتی تغییر چندانی نداشته و هم‌چنان بین ۱۰ تا ۱۴ درصد در نوسان بوده است.
 
با تمامی این تفاسیر گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسات انتشاراتی در ماه سپتامبر این نکته را روشن می‌کند که نه کتاب‌های الکترونیکی و نه کتاب‌های چاپی، الزاما هیچ‌کدام هنوز نتوانسته‌اند نسبت به هم برتری پیدا کنند. اتحادیه ناشران امریکا نیز گفته است فروش کتاب‌های دیجیتال یک پنجم بازار کتاب را شامل می‌شود و دارای کاهش نامحسوسی است؛ این در حالی است که میزان فروش کتاب‌های چاپی در امریکا هم‌چنان ثابت مانده است.
 
نکته جالب توجه در مطالعات انجام شده این است که جوان‌گرایی در میان خوانندگان بسیار برجسته است: ۸۰ درصد خوانندگان کتاب بین ۱۸ تا ۲۹ سال گفته‌اند که طی ۱۲ ماه گذشته یک کتاب خوانده‌اند؛ این میزان برای سنین ۳۰تا ۴۹ سال، ۷۱ درصد بوده و برای سنین ۵۰ تا ۶۴ سال ۶۸ درصد برآورد شده است.
 
در همین حال، مطالعات نشان می‌دهد که تعداد زنان کتاب‌خوان از مردان بیشتر بوده است (۱۴ کتاب در برابر ۹ کتاب). هم‌چنین در این گزارش آمده است که ارتباط تنگاتنگی میان سطح تحصیلات و کتاب‌های خوانده شده وجود داشته است.