شناسهٔ خبر: 39871 - سرویس دیگر رسانه ها

مطالعه حدیث نفس تولستوی با «اعترافات» و کلید باب معرفت با «من و جز من»

دو تن از مصصحان و نویسندگان آثار فلسفی، دو کتاب «من و جز من» اثر جدید استاد ابراهیمی دینانی و «اعترافات» نوشته تولستوی را برای مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان به کتابخوانی پیشنهاد دادند.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اسماعیل منصوری لاریجانی، به عنوان متخصص عرفان اسلامی و سید محمود یوسف‌ثانی، از متفکران حوزه فلسفه اسلامی، دو کتاب «من و جز من» اثر جدید استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی و «اعترافات» نوشته تولستوی، نویسنده شهیر روس را برای مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان به کتاب پیشنهاد دادند.

بررسی «منِ» انسانی در «من و جز من»

اسماعیل منصوری‌لاریجانی، نویسنده و متخصص عرفان اسلامی درباره کتاب پیشنهادی خود برای آخر هفته علاقه‌مندان به حوزه دین و اندیشه گفت: اخیرا کتاب جدیدی از استاد دینانی به چاپ رسیده است. این کتاب «من و جز من» نام دارد که مطالعه آن را به علاقه‌مندان توصیه می‌کنم.
 
وی اظهار کرد:‌ «من» و «جز من» یکی از مسائل عمده و بنیادی است که انسان قبل از هر چیز دیگر با آن سروکار دارد. این مساله به صورت‌های دیگر همواره در میان افراد بشر مطرح بوده، با این همه به محتوای ژرف آن کمتر توجه شده است. سرنوشت شرک و توحید به بررسی درست این مساله گره خورده است. به همین دلیل می‌توان گفت، اندیشیدن درباره این مساله از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است. مادامی که انسان از «من» خود بی‌خبر و ناآگاه باشد، به فهم و درک درستی دست نمی‌یابد. حل مشکل شناخت و معرفت، به حل مساله «من» وابسته است و مادام که این امر به راه‌حل خود نرسد، هیچ مساله دیگری حل نخواهد شد.
 
منصوری‌لاریجانی ادامه داد: کلید باب معرفت، همان چیزی است که تحت عنوان «من» مطرح می‌شود. معرفت به خداوند تبارک و تعالی جز از طریق معرفت من میسر نمی‌شود زیرا انسان تنها موجود این جهان است که «من» می‌گوید و تنها موجودی است که سایه ممدود و خلیفه خداوند تبارک و تعالی شناخته می‌شود. اگر کسی بپذیرد که انسان سایه حق تبارک و تعالی در هستی است، به آسانی در می‌یابد که سایه، قبل از هر چیز دیگر از صاحب سایه، خبر می‌دهد و منشا پیدایش خودش را می‌شناسد. در این طرز تفکر، خداشناسی پیش از جهان‌شناسی تحقق پیدا می‌کند و آنچه تحت عنوان (پدیدارشناسی) مطرح می‌شود، جایگاهی نخواهد داشت.
 
«اعتراف» حدیث نفس است

سید محمود یوسف‌ثانی، مصصح و نویسنده آثار فلسفی و عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، نیز درباره کتاب پیشنهادی خود برای آخر هفته علاقه‌مندان به حوزه دین و اندیشه گفت: مجموعه «هنر و زندگی» که از سوی نشر گمان منتشر می‌شود، کتابی با عنوان «اعترافات» اثر تولستوی را به چاپ رسانده که می‌تواند کتاب مناسبی برای مطالعه علاقه‌مندان به مطالعه باشد.
 
وی اظهار کرد: این اثر که آبتین گلکار آن را ترجمه کرده و خشایار دیهیمی، کار ویراستاری آن را بر عهده داشته است، از جمله نوشته‌های تولستوی است که به نوعی حدیث نفس وی به شمار می‌آید.
 
این محقق حوزه فلسفه اسلامی ادامه داد:‌ در این حدیث نفس، دین و اخلاق و عقیده، به خوبی نمایان است. شاید متن کتاب «اعترافات» هنری نباشد اما مملو از جنبه‌های فکری و عقیدتی بالا است.
 
یوسف‌ثانی افزود: کتاب «اعترافات» در واقع رساله فلسفی تولستوی است که در آن او لب به این اعتراف می‌گشاید، راهی که طی کرده اشتباه است و حالا سعی دارد راهی تازه را در زندگی خود بپیماید.