شناسهٔ خبر: 40119 - سرویس دیگر رسانه ها

دو نمایشگاه عکس در خانه هنرمندان ایران

دو نمایشگاه عکس با عنوان پایتخت و خوابیدار، در خانه هنرمندان ایران برپا شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛  نمایشگاه پایتخت که عکس هایی از حسین موسوی فراز را به نمایش گذاشته است. نمایشگاه پایتخت نخستین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران،در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: تهران از ۲۰۰ سال پیش که پایتخت ایران شد تغییر و تحولات چشمگیری را از حیث مناسبات اجتماعی تجربه کرده است. تا پیش از سال های ۵۰ میلادی مناسبات سنتی و بعضی اوقات قبیله ای بر روابط مردم تهران حکم فرما بود. در سال های ابتدایی دهه ۷۰ اولین جرقه های ارتباط میان مردم تهران با دنیای مدرن از طریق مدرنیزاسیون حاکمیتی و برنامه های فرهنگی دولتی خورد.
هنرمند در بخش دیگری از این بیانیه، آورده است: از نظر من امروز جمعیت ۱۲ میلیونی تهران تک تک افراد تنها هستند گرچه با ظاهر یک جامعه ۱۲ میلیونی را تشکیل می دهند. توان ارتباط با دیگران را از دست دادند و همچون روح های سرگردان در خیابان پرسه می زنند همواره عجله دارند و هیچ وقت و حوصله ای برای دیگران ندارند.
در مجموع نمایشگاه پایتخت، تهران را با محور فردگرایی و انزوا در ۱۳ قطعه عکس سیاه و سفید ۱۰۰ در ۸۰ سانتیمتری به تصویر کشیده است. این آثار که همگی به عمد از نوعی فیلتر محو کننده در خلق شان بهره برده شده، در کنار موضوعات مورد نظر هنرمند، یادآور خاکستری بودن تهران چه از منظر معماری و چه از منظر آلودگی هوا نیز هستند.
نمایشگاه عکس خوابیدار محصول مشترکی از سامان آفریدند و مصطفی کاظمی مطلق شد. 
سامان آفریدند متولد سال ۱۳۶۷ است و سابقه ۵ سال عکاسی و طراحی عکس (منیپیولیت) به مدت ۱۴ سال را دارد. کاوه حدادی، کارگردان و مستندساز، در بیانیه ای که برای این نمایشگاه نوشته، آورده است: مگر جز این است که عکس، محصول درک و دریافت عکاس است از یک لحظه، با مفهومی در ذهن؟ فرم، سبک و سایر ویژگی­های عکس، جنبه­های زیبایی­شناسانه بعدی آن است که تشخص و فردیت خالق آن اثر را در پی دارد. خروجی و ترکیب این هر دو؛ ثبت درست لحظه­ای خاص همراه با نگاه خاص، اثری کامل به اسم عکس را رقم می­زند. اما ماجرا زمانی جالب می­شود که این فرآیند، دو بار تکرار و ترکیب شود. دو عکس که خود، محصول فرآیند فوق­اند با هم ترکیب شده و اثری بدیع و دیگر را می­آفرینند که هم آن دو هستند و هم نیستند. 
در بخش دیگری از این بیانیه، آمده است: دو عکس از دو انسان متفاوت با نگاه و سبک و دنیای متفاوت، گاه چنان روی هم می­نشینند که انگار نیمه­های گمشده­ هم­اند. اتفاقی که در برخی از عکس­های پیش روی شما افتاده است. جایی که نگاه دو عکاس روی هم مماس شده است و سنتزی را رقم زده که برآیند آن مفاهیمی انسانی و ازلی هم­چون مرگ­اندیشی، صلح، معنویت، آزادی و... است. مفاهیمی که شاید در عکس­های منفرد هر دو عکاس، مراد نشده باشد؛ و این جادوی ترکیب شهودی عکس­هاست. 
در این نمایشگاه ۱۰ اثر ترکیبی از عکس های این دو هنرمند، در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر، ارائه شده است. سال گذشته نیز نمایشگاهی از فتومونتاژهای این هنرمندان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد که با استقبال خوبی نیز مواجه بود. 
این دو نمایشگاه عکس تا یکم آذر ادامه خواهند داشت و علاقه مندان برای دیدن از آثار می توانند همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

** اجرای نمایش تاریخ انقضا ویژه هنرمندان 
نمایش تاریخ انقضا به کارگردانی مریم معترف روز دوشنبه ۲۵ آبان در تالار مهر حوزه هنری ماه میزبان هنرمندان می شود. 
در اجرای این اثر نمایشی، حسن محمدی، منیژه داوری، کامبیز طلایی، ابوالفضل وزیری، محمد رخشنده پی، مسعود مهرابی، عرفان پورمحمدی، محمدمهدی پازوکی، مسعود براهیمی، آرمین بهجت به ایفای نقش می پردازند. 
عوامل دیگر این نمایش عبارتند از میلاد قدیری(دستیارکارگردان)، مریم معترف(طراح صحنه ولباس)، روژین ستاری، حسین امین رعیا (مدیرصحنه)، سعید شکرنیا (طراح پوسترو بروشور)، امین اکبری نسب (مدیرروابط عمومی)، و اخترتاجیک (عکاس). 
بر اساس گزارش روابط عمومی نمایش تاریخ انقضا، داستان این نمایش درباره مردی است که در دوران دفاع مقدس بنا بر اتفاقاتی راهی مناطق جنگی می شود. 
تاریخ انقضا، نوشته کاوه مهدی، از ۱۷ آبان ماه اجرای خود را در تالار مهر حوزه هنری آغاز کرده و تا نهم آذر، هر شب (به جز شنبه ها) ساعت ۱۹ پذیرای علاقه مندان است.