شناسهٔ خبر: 40271 - سرویس دیگر رسانه ها

جنایات داعش در سینماحقیقت افشا می شود

مستند 74 که درباره حمله تروریستهای داعش به منطقه شنگال و کردهای ایزدی است، تصویری از فجایع اخیر سوریه و عراق را در بخش مسابقه مستندهای نیمه بلند نهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت به نمایش می گذارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛  سیدستار چمنی‏ گل در توضیح این مستند گفت: با حمله نیروهای تروریستی داعش به کردهای ایزدی منطقه شنگال (از توابع استان نینوا و واقع در غرب اقلیم کردستان)، تعداد زیادی از زنان به اسارت گرفته شدند. این مستند داستان زنی را روایت می کند که بعد از ۹ ماه اسارت توانسته از دست تروریست های داعش فرار کند و خود را به کمپ آورگان ایزدی برساند. 
بر اساس گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت، این مستندساز با اشاره به رابطه عنوان فیلم و محتوای آن افزود: در طول تاریخ، ۷۴ مرتبه ژینوساید (نسل کشی) اتفاق افتاده و فیلم نیز با بررسی همین موضوع آغاز می شود. 
وی درباره انتخاب این موضوع و نحوه آشنایی با سوژه گفت: به دلیل اینکه کرد هستم و در سنندج زندگی می کنم، با فرهنگ کردها آشنایی کاملی دارم و همچنین از نزدیک جنگ علیه نیروهای داعش را می شناسم. طی تحقیقاتی که با ویدا صالحی داشتیم، کمپ مخصوص ایزدی ها را پیدا کردیم و تازه متوجه شدم اطلاعات بسیاری از جنایات گروهک تروریستی داعش به دلیل ترس از آنها هنوز منتشر نشده است! بدین ترتیب مراحل تولید کار در منطقه عربت اقلیم کردستان که یکی از دورافتاده ترین کمپ های کردهای ایزدی است، آغاز شد. پژوهش این مستند هم بیش از ۱۵ روز به صورت میدانی به طول انجامید و طی ۱۰ جلسه تصویربرداری به پایان رسید تا برای اولین نمایش عمومی در سینماحقیقت آماده شود.

** رویای برزیلی سینماحقیقت!
مستند بلند رویای برزیلی ساخته مارسلو پدرسو در نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت به نمایش درمی آید.
به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت، این فیلم ۸۲ دقیقه ای که تولید سال ۲۰۱۵ کشور برزیل به تهیه کنندگی لیویا دی ملو بوده و در اولین نمایش بین المللی اش، در بخش Forum جشنواره معتبر برلین آلمان روی پرده رفته است، انعکاسی از برزیل امروز است که دگرگونی را تجربه کرده و ساختار اجتماعی اش را تغییر داده است؛ اما این تناقض ها در مقابل مشکلاتی قرار گرفته که به نظر می رسد این کشور به لحاظ تاریخی هم درگیر آن بوده است...
مارسلو پدرسو فیلمسازی از نسل جدید سینماگران برزیل است که از سال ۲۰۰۷ به حرفه مستندسازی روی آورده و مستندهای KFZ۱۳۴۸، در اقیانوس آرام و شرکت برزیل را نیز کارگردانی کرده است.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار حقیقت بهترین راهنماست در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.