شناسهٔ خبر: 40389 - سرویس دیگر رسانه ها

غلبه نیروی عشق بر گلوله در «دختر شینا» تصویر شده است/ تیزر سینمایی کتاب یا فیلم کوتاه؟

مرتضی سرهنگی،‌ مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در آیین رونمایی از تیزر سینمایی کتاب «دختر شینا» گفت: معتقدم که این نیروی عشق بود که زندگی‌ مردم ایران در جنگ تحمیلی را حفظ کرد و هیچ‌گاه زور گلوله بر قدرت عشق غلبه نخواهد کرد. کتاب «دختر شینا» این واقعیت را تصویر می‌کند.

 

غلبه نیروی عشق بر گلوله در «دختر شینا» تصویر شده است/ تیزر سینمایی کتاب یا فیلم کوتاه؟

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین رونمایی از تیزر سینمایی کتاب «دختر شینا» شنبه 30 آبان 1394 با حضور محمد حمزه‌زاده، معاون سینمایی حوزه هنری، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، احمد ذوعلم، مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه، امین زندگانی از بازیگران این تیزر و همسر الیکا عبد‌الرزاقی بازیگر نقش قدم‌خیر محمدی کنعان، میثم نیلی و مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در محل سینما آزادی برگزار شد.

مرتضی سرهنگی در این برنامه با اشاره به خاطرات سرهنگ «صبار فلاح» از فرماندهان عراقی، که به ماجرای گریختن دختر خرمشهری از اسارت وی در منزل او اشاره می‌کرد، پرداخت و گفت: نقش زنان در جنگ تحمیلی بسیار با اهمیت است. در واقع در جنگ‌های دفاعی این روحیه استقامت در زنان است که میزان مقاومت مردان را تعیین می‌کند، اگر استقامت در زنان که حامی پشت جبهه‌ها هستند بیشتر باشد، مقاومت مردان نیز بیشتر خواهد بود.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سپس به نگرش ناپلئون در جنگ پرداخت و افزود: او می‌گفت که قبل از حمله به هر مکانی، ابتدا روحیه زنان آن‌جا را بررسی می‌کنم؛ اگر روحیه استقامت آن زنان بالا باشد، به آن کشور حمله نخواهم کرد. نقش زنان ایران در هشت سال دفاع مقدس به اندازه‌ای است که یکی از نویسندگان روسی در تازه‌ترین کتاب خود در فصلی جداگانه به آن می‌پردازد.
 
سرهنگی با بیان این‌که زنان ایرانی در طول جنگ تحمیلی ساک پدران، پسران و برادران و همسران خود را بستند و آن‌ها را روانه جبهه‌ها کردند، گفت: این تاثیرگذاری سبب خلق چهار اثر تازه شد که یکی از آن‌ها خاطرات همسر شهید لشکری است که 18 سال را در اسارت گذراند در حالی که همسرش نیز 18 سال در انتظار بازگشت وی ماند. مدت اسارت وی به اندازه‌ای طولانی شد که آن‌ها در وهله‌ نخست یکدیگر را نمی‌شناختند. معتقدم که این نیروی عشق بود که این زندگی‌ها را حفظ کرد و هیچ‌گاه زور گلوله بر قدرت عشق غلبه نخواهد کرد. کتاب «دختر شینا» این واقعیت را تصویر می‌کند.
 
سرهنگی یادآور شد: آن‌هایی که آتش جنگ را به دامن ما انداختند، گمان می‌کردند که ما زندگی‌مان را به آن‌ها تقدیم می‌کنیم، در حالی که نه‌تنها زندگی را به آن‌ها واگذار نکردیم، بلکه گفتیم زندگی تازه‌ای را شروع خواهیم کرد. این مقاومت، فقط به دلیل نقش تاثیرگذار زنان ایرانی در سال‌های جنگ بود.

اصالت را به فرهنگ بدهیم
منوچهر شاه‌سواری، تهیه‌کننده دیگر سخنران این برنامه بود. وی طی سخنانی با بیان این‌که نمی‌توان فقط نگاه دو سویه میان ادبیات و سینما قائل بود، گفت: این در حالی است که هنوز برخی نگاه‌ها اصالت را بر اقتصاد و سیاست می‌دهند. این گونه راه به جایی نمی‌بریم. باید برنامه‌ریزی، نظریه‌پردازی، مدیریت برنامه‌ها و... اصالت را به فرهنگ بدهیم. باید نگاهی بدون انقطاع به فرهنگ داشت.

به گفته وی، وقتی اصالت را به فرهنگ دادیم، در واقع به آبا، اجداد و ایمان خود اصالت داده‌‌ایم. اگر بخواهیم که حوزه اقتدار فرهنگ‌مان را در جهان امروز بدون سینما و ادبیات که در ذات با همدیگر پیوند دارند ترسیم کنیم، خیلی چیزها را از دست می‌دهیم. جهان امروز بدون اقتدار در حوزه فرهنگ سهمی برای ما قائل نخواهد بود. کشوری که صدا و تصویر نداشته باشد، هر قدر دارایی داشته باشد، فراموش می‌شود.
 
آوردن مخاطب سینما پای کتاب ساده نیست
احمد ذوعلم، مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه که مسئولیت اطلاع‌رسانی مسابقه کتاب و زندگی را هم بر عهده دارد در ابتدا به بیان سابقه برپایی این مسابقه از مهرماه گذشته پرداخت و گفت: در دوره نخست کتاب «من زنده‌ام» مسابقه محور قرار گرفت که در همان زمان بیش از 200 هزار نسخه از این کتاب فروخته شد. این کتاب اکنون فروش 450‌ هزار نسخه‌ای را تجربه کرده است که در شرایط کنونی بی سابقه است. کتاب «خانواده» نیز در دور دوم با استقبال خوبی مواجه شد و اکنون شاهد استقبال از «دخترشینا» هستیم.
 
وی با اشاره به این‌که در اطلاع‌رسانی مسابقه «دختر شینا» در پی اطلاع‌رسانی متفاوتی برای راهنمایی مردم به خرید کتاب بودیم، گفت: استفاده از ظرفیت سینما به عنوان هنری مورد پسند مردم در دستور کار قرار گرفت. البته این کار ساده‌ای نبود چون آوردن مخاطب سینما پای کتاب ساده نیست. معتقدم که سینما می‌تواند راهی برای آمدن مردم به سمت کتاب باشد و امیدواریم ناشران و سینماگران به زبان مشترکی در این زمینه دست یابند.
 
خواهر بزرگتر سینما کتاب است
محمد حمزه‌زاده، نیز در این برنامه با بیان این‌که سینما و ادبیات هر دو فرزندان فرهنگ‌اند، گفت: عمر ادبیات طولانی‌تر از سینماست و می‌تواند حامی همچون خواهری بزرگتر، برای سینما مادری کند. سینما نیز می‌تواند مانند جوانی برومند از ادبیات دستگیری و حمایت کند. کارهایی که اکنون در حوزه اقتباس سینمایی و ساخت تیزر صورت می‌گیرد، گوشه‌ای از همین نوع حمایت‌هاست.
 
امین زندگانی، بازیگر این تیزر سینمایی کتاب نیز در سخنانش به تهاجم فرهنگی دشمن به اساطیر جنگ تحمیلی، اساطیر باستانی، خانواده و اعتقادات مردم کشور اشاره کرد و گفت: باید سینما و ادبیات به کمک هم بیایند و به بازتعریف این موارد بپردازند.

وی که از شیوه تدوین نخستین تیزر سینمایی کتاب ابراز شگفتی کرده بود، ادامه داد: حیف است اگر این اثر را یک تیزر کتاب بدانیم. آن‌قدر حرکت دوربین بر پلان‌های مختلف این تیزر خوب بود و صدا و دیگر عوامل در درجه مطلوبی بودند که به نظر من می‌توان آن را فیلمی کوتاه خواند. من نگران این بودم که صمیمیت کتاب در یک اثر سینمایی لطمه ببیند اما به نظر من کار خیلی خوبی تولید شده است و بسیار خوشحالم که برای تولید این کار نقشی داشتم. امیدوارم سینما و ادبیات کنار هم قرار بگیرند.
 
قلم‌هایی که برای دفاع مقدس می‌نویسد
معصومه ابراهیمی، فرزند شهید حاج ستار ابراهیمی(هژیر) نیز در این مراسم با بیان این‌که خوشبختی فرزندان زمانی است ک قلب پدر و مادرشان در تپش باشد، افزود: چقدر ما پنج فرزند، خوشبختیم که پدر و مادرمان با قلم بهناز ضرابی‌زاده به خانواده‌های ایرانی معرفی شدند.

وی ادامه داد: خوشحالم که پس از 30 سال، قلم‌هایی برای دفاع مقدس می‌نویسد. من تک‌تک این قلم‌ها را می‌بوسم، اما می‌خواهم بگویم که تعداد قلم‌هایی که این‌چنین تأثیرگذار باشند، کم است. پس بهتر است که قدر این نویسندگان را بدانیم.

فرزند شهید حاج ستار ابراهیمی(هژیر) سپس به کتاب تازه‌ای که از ضرابی‌زاده درباره شهید چیت‌سازیان در دست انتشار است، اشاره کرد و گفت: شهید چیت‌سازیان نیز از شهیدان همدانی است و من که فرزند شهید هستم، به کمک دست‌نوشته‌‌های ضرابی‌زاده که پیش از چاپ در اختیارم قرار گرفت او را شناختم.
 
در خلال این مراسم از تیزر سینمایی «دختر شینا» رونمایی و در پایان از امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی، بازیگران تیزر و  احمد ذوعلم، تهیه‌کننده اثر و محمد باقر مفیدی‌کیا، کارگردان اثر قدردانی شد.