شناسهٔ خبر: 40393 - سرویس دیگر رسانه ها

سرگذشت تمدن از نگاه کارل لوتوس بکر و فردریک دنکاف

پاسخ به سوالاتی همچون انسان ها ازگذشته های دور تا عصر حاضر چگونه فکر می کرده اند ودرباره خود و دنیایی که در آن زندگی کردند، چه دیدگاهی داشته اند، در اثری تازه منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  چاپ چهارم کتاب «سرگذشت تمدن» نوشته مشترک کارل لوتوس بکر و فردریک دنکاف با ترجمه علی محمد زهما از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر شد.

بنا بر این گزارش، در این سوال مسائلی همچون انسان ها ازگذشته های دور تا عصر حاضر چگونه فکر می کرده اند؟ درباره خود و دنیایی که در آن زندگی کردند، چه دیدگاهی داشته اند؟ آن ها چگونه زندگی  کرده اند و معیشت شان از چه راه هایی تامین شده است؟ شکل های حکومتی شان در سرزمین ها و زمان های متفاوت چه مشخصاتی داشته و چه قوانینی بر زندگی سیاسی و اجتماعی شان حاکم بوده است؟ اعتقادات مذهبی و فلسفی و علمی شان از چه سرچشمه هایی سیراب می شده و اختراعات و اکتشافات چه تاثیری بر زندگی شان داشته است؟ بررسی شده است.

این گزارش می افزاید: این اثر در پنج بخش تدوین شده است: در بخش اول تمدن های دیرین یا کهن بررسی شده اند؛ نویسندگان در این قسمت، نگاهی به تمدن های سومریان، مصریان و آشوریان دارند؛ بخش دوم تمدن های یونان و روم را مورد توجه قرار می دهد و در بخش سوم که با عنوان سرآغازهای تمدن جدید شروع می شود عناوینی همچون سرنگون شدن امپراتوری روم ، تمدن رومی و مسیحی سده های میانه و پایان سده های میانه و آغاز تمدن عصر نوین  به چشم می خورد.

همچنین در بخش چهارم با عنوان روشنگر تمدن نوین و انقلاب های سیاسی و اجتماعی جهان نویسندگان تلاش کرده اند تا به ریشه های انقلاب فرانسه و تبعات آن بپردازند، هم چنین موضوعاتی همچون یکپارچه شدن ایتالیا، یکپارچه شدن آلمان وجنگ فرانسه و پروس در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است؛ بخش پنجم نیز از انقلاب صنعتی و تغییراتی که در پی آن در دنیای معاصر حادث شد، سخن به میان می آورد و در نهایت کتاب با نگاهی به دو جنگ جهانی و علل ایجاد آن ها و پیامدهایی که برای ملت ها داشتند وهم چنین بررسی  روند تحولات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بعد از دو جنگ، به پایان می رسد.

گفتنی است چاپ چهارم " سرگذشت تمدن" با تجدید نظر و اضافات در۶۴۱ صفحه به تازگی روانه بازار کتاب شده است.