شناسهٔ خبر: 40401 - سرویس دیگر رسانه ها

رونمایی از «کارستان» بنی‌اعتماد و میرتهماسب

رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب به‌طور رسمی ساخت مجموعه فیلم‌های مستندی تحت عنوان «کارستان» را ٣٠ آبان در مؤسسه فرهنگی منظومه خرد اعلام کردند.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛  رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب به‌طور رسمی ساخت مجموعه فیلم‌های مستندی تحت عنوان «کارستان» را ٣٠ آبان در مؤسسه فرهنگی منظومه خرد اعلام کردند. این پروژ‌ه‌ مستند‌سازی که چندوقتی است به سرپرستی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب آغاز شده، قرار است زندگی کارآفرینان ایرانی را به تصویر بکشد. رونمایی این پروژه هم‌زمان با ١٠سالگی بنیاد «توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» به مدیریت فیروزه صابر صورت گرفت. در این مراسم رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینمای ایران، خبر داد که «قرار است در این پروژه تجربیات و چالش‌های حرفه‌ای کارآفرینان ایران به تصویر کشیده شود؛ افرادی که می‌توانند به‌عنوان یک الگوی موفق به جامعه معرفی شوند».
بنی‌اعتماد انگیزه اصلی پیوستن به این پروژه را آشنایی‌ با بنیاد «توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» و فیروزه صابر دانست و گفت: «هشت‌سال پیش به طور جدی روی این پروژه متمرکز شدم. دلایل اولیه‌ام برای ساخت این مجموعه این بود، در شرایطی که امکانات و فرصت‌های شغلی در جامعه به‌طور عادلانه تقسیم نمی‌شود، تصوری که برای جوانان وجود دارد، این است که دستیابی به یک امکان و چشم‌انداز برای زندگی آینده، صرفا وصل‌بودن به رانت یا جریان‌های اقتصادی است. گرچه بخشی از این تفکر هم غیرواقعی نیست اما این همه واقعیت هم نیست. واقعیتی که جوانان باید از آن الگو بگیرند این است که حتی در چنین شرایطی کسانی هستند که برخلاف ذهنیت جاافتاده برای نسل جوان، عمل می‌کنند؛ تصوری که در آن پولدارشدن هدف است، ارزش و حرمت کار و موفقیت و چالش در برابر مشکلات، امری فراموش‌شده است. به نظرم رسید در کنار تمام کارهایی که در کارنامه‌ام داشتم، به دلیل حساسیتی که در نمایش واقعیت‌های جامعه دارم لازم بود روی این بخش هم کار کنم؛ نه به شکل قهرمان‌سازی روی یک شخصیت خاص بلکه با به‌تصویرکشیدن الگوهای خودباوری به جوان‌ها نشان دهم که می‌شود گونه دیگری هم دید. من دلم به درد می‌آید وقتی که از دانش‌آموز دبیرستانی تا دانشجوی ما در بالاترین رتبه تحصیلی تمام ذهنیتشان این است که چطور مهاجرت کنند. فراهم‌کردن شرایط بهتر برای تحصیل و زندگی بد نیست؛ اما اینکه جوانان هیچ چشم‌اندازی پیرامون خود نمی‌بینند و فقط به مهاجرت فکر می‌کنند، بد است».
سرپرست گروه کارگردانی فیلم‌های مستند «کارستان» در مورد میزان پیشرفت فاز ابتدایی پروژه گفت: «این پروژه از دوسال پیش به همت مجتبی میرتهماسب با کمک بنیاد توسعه کارآفرینی آغاز شده و پنج فیلم از این مجموعه که منابع آن به‌طور کامل از طریق حامیان جذب شده، در مرحله تولید است. در فاز دوم که امیدوار هستیم منابع مالی آن در طول زمان پیش‌بینی‌شده جذب شود قرار است ١٢ فیلم ساخته شود. مخاطبان این فیلم تمام جامعه هستند؛ مخاطبانی که به الگوهایی نیاز دارند که هیچ‌وقت در جامعه نمی‌بینند».
کارگردان فیلم «قصه‌ها» در پایان از آقایان حاج‌بابا که کلید پروژه را زد و علیرضا رسولیان که چراغ پروژه را روشن کرد، تشکر ویژه کرد.
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، نیز یکی از میهمانان این برنامه بود.
بهرنگ تنکابنی، مدیر روابط‌عمومی و تبلیغات مجموعه فیلم‌های مستند کارستان، نیز در مورد اهداف و چشم‌انداز ساخت این مجموعه مستند توضیح داد: «این پروژه پس از دوسال مراحل پژوهش خود را به پایان رسانده و در مرحله تولید قرار گرفته است. محصول اصلی این پروژه، فیلم‌های مستندی است که از کارآفرینان مختلف ساخته می‌شود؛ فیلم‌هایی که هر یک توسط یکی از مستندسازان برجسته کشور به تصویر کشیده خواهد شد و در کنار این فیلم‌های ارزشمند نتایج پژوهش‌ها به شکل کتاب مکتوب خواهد شد. در کنار این فعالیت‌ها در نظر داریم با تولید محتوا در زمینه دانش و فرایندهای کارآفرینی، این مهم را از بستر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی به جامعه هدف خود که موقعیت استثنایی امروز کشور را ساخته‌اند، یادآوری کنیم. می‌توان مدعی شد که کارستان یک پروژه ملی است، که این‌بار نه از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی که از سوی هنرمندان و فعالان مدنی در حال انجام است».