شناسهٔ خبر: 40542 - سرویس دیگر رسانه ها

چهارمین همایش دیالوگ بین الادیانی زنان برگزار شد

چهارمین همایش دیالوگ بین الادیانی زنان با عنوان «رحمانیت» با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از زنان و بانوان از ادیان مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

 

مرکز اسلامی هامبورگ

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش دیالوگ بین الادیانی زنان که در سال­های اخیر در کلیسا تشکیل می ­شد، امسال برای اوّلین بار در فضای عبادت مسلمانان و مسجد امام علی(ع) مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

در این همایش شرکت کنندگان ابتدا از فضای زیبای معماری مسجد امام علی(ع) بازدید کردند و در ادامه توضیحات کوتاهی در رابطه با فعّالیت­های مرکز اسلامی هامبورگ و بخش دیالوگ آکادمی اسلامی آلمان برای آنان ارائه گردید و سپس همایش به طور رسمی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید که اشاره به رحمانیت خداوند داشت، آغاز گردید.

این همایش شامل برنامه های متنوع و مختلفی از جمله ایراد سخنرانی در رابطه با «رحمانیت از منظر ادیان مختلف» میزگرد، پرسش و پاسخ و نیز کارگاه­های مختلف با عناوین زیر بود:

۱ـ کارگاه کمک و همیاری (برای پناهجویان، ایتام، بی خانمانان، بیماران و ...)

۲ـ کارگاه رحمانیت پیامبران

۳ـ پول یا محبّت؟ در دورانی که ملاک ارزش­گذاری همه چیز پول و مادّیات شده است، رحمانیت چگونه می­تواند توسعه یابد؟

۴ـ رحمانیت و زن از نگاه اسلام و مسیحیت

۵ـ چگونه می توانیم رحمانیت را در زندگی روزمره خود پیاده کنیم؟

۶ـ رحمت و عدالت؛ یک تناقض؟ !

سخنرانان ویژه افتتاحیه این همایش آیت الله رمضانی، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود.  ایشان در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف، یکی از اهداف برگزاری اینگونه دیالوگ­ ها را توجه به مشترکات همه ادیان الهی دانست و گفت: هدف اصلی آن است که مشترکات میان ادیان شناحته و بر اساس آن تلاش شود که در مقام عمل به نفع پیروان همه ادیان و مذاهب رفتار و به لحاظ عملی منافع همه ادیان در نظر گرفته شود.

وی افزود:  آفرینش و حقیقت عالم و آدم بر اساس محبت و عشق قرار داده شده است؛ چنانکه ابن سینا نیز در رساله اش با نام «عشق در هستی» به آن اشاره می کند و می گوید عشق سراسر هستی را فرا گرفته است و خداوند بر اساس عشق و محبت عالم هستی را آفریده است. آغاز و مبدأ محبت و عشق از جانب خداوند است و بشر نیز باید بکوشد این عشق و محبت را حفظ نماید «یُحِبّهم و یحبّونه».در آموزه های تمام ادیان ابراهیمی، همواره از رحمت، رأفت و عشق به خدا و بشریت و صلح و دوستی سخن به میان آمده است و همه پیامبران تلاش کرده اند تا امنیت به معنای جامع و فراگیر در حیات بشر حاکمیت یابد. لذا وظیفه عالمان دینی و اندیشمندان الهی اینست که گوهر و جوهر واقعی دین و انسان را به درستی تبیین و تفسیر نمایند تا انسان ها بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

رمضانی در ادامه با اشاره به اهمیّت صلح و امنیّت از دیدگاه اسلام، ادامه داد: آنچه از آموزه ­های قرآن به دست می آید این است که اسلام ۳ نوع صلح را آموزش می دهد: ۱. صلح با خود ۲. صلح با دیگران ۳. صلح با خدا. اگر صلح و آشتی با خود، دیگران و خدا تحقق یابد صلح، امنیت و آرامش حقیقی در جامعه بشری تامین خواهد شد. مشکلاتی که امروزه جامعه بشری با آن مواجه است به واسطه حرکت برخلاف صلح است و هرچه مقدار قهر با خود، با دیگران و خدا بیشتر باشد، مشکلات هم بیشتر خواهد بود.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­­های شیعه در پایان سخنان خویش در واکنش به حملات تروریستی انجام پذیرفته در لبنان و فرانسه، ضمن محکوم نمودن چنین اقدامات غیر انسانی  گفت: به عنوان ریاست اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­­های شیعه، اتفاق اخیر فرانسه را که باعث کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر انسان بی گناه و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر شده و نیز اتفاق مشابهی که در بیروت به وقوع پیوست، را به شدت محکوم می نماییم.