شناسهٔ خبر: 40625 - سرویس دیگر رسانه ها

دومین نشست خبری جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد

دومین نشست خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بعد ازظهر یکشنبه هشتم آذر ماه با حضور سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر این دوره از جشنواره در شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ و به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره سراسری موسیقی نواحی ایران، فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست خبری گفت: برگزاری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از این نظر اهمیت دارد که این رویداد یک جشنواره ملی است که منشا گونه های مختلفی از موسیقی کشورمان بوده و باید به آن بیشتر از اینها اهمیت داد. به معنای دیگر می توان این طور گفت که حیات و ممات موسیقی ایرانی به حفظ و نگهداری از فعالیت های مرتبط با حوزه موسیقی نواحی و مقامی بستگی دارد.

وی افزود: جشنواره موسیقی نواحی باید بتواند به با شناسایی استعدادها و معرفی هنرمندان مستعد به جریان اصلی موسیقی کشور، ایجاد کننده و معرف حرکتی باشد که مخاطبان عام بتوانند از آثار مرتبط با این حوزه استفاده کنند و این رویداد مختص به برگزاری جشنواره نباشد. این جشنواره باید حرکت مداومی باشد که موسیقی با ارزش نواحی با این استمرار بتواند به فضای اصلی فعالیت های موسیقی کشور بیاید و در فضایی به مخاطب ارائه شود که تمام ایران از شنیدن این نواهای آسمانی بهره مند شوند.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برپایی نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران می تواند  فرصتی را فراهم کند تا این اصوات ارزشمند گستردگی بیشتری در فضای عمومی جامعه داشته باشد، همه ما باید فضا را به سمتی هدایت کنیم که موسیقی نواحی در تمامی عرصه های اجتماعی خریدار داشته باشد و به نوعی حرکت کند که نیازهای مالی را نیز از درون خود تامین کند. البته این فضا نیازمند زیر ساخت هایی است که باید کمک های دولتی در آن به صورت جدی دنبال شود، موضوعی که تمامی مدیران وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به تناسب فعالیت خود به آن تاکید زیادی دارند.

طالبی گفت: در برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی نواحی همکاری بسیار خوبی میان استانداری کرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است. البته بنده بر این باورم برگزاری این رویداد مهم نیازمند زیر ساخت هایی است دولت در آن نقش محوری دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: تقویم جشنواره برای برگزاری در هفته وحدت و ایام میلاد حضرت رسول اکرم (ص) طراحی شده است. و اگر می بینیم این دوره از جشنواره به میزبانی استان کرمان برگزار می شود به دلیل ظرفیت ها بسیار زیاد مدیریتی و توانایی هنرمندان موسیقی مقامی کرمان است که این امکان را برای ما قراهم کرده تا در این شهر میزبان هنرمندان و مخاطبان این گونه موسیقایی باشیم. به هر ترتیب این دوره از جشنواره نسبت به دوره های گذشته تغییرات زیادی دارد، ضمن اینکه پیشنهاد شده برای جذب گردشگر به استان این رویداد در زمانی برگزار شود که بتوانیم بهترین استفاده را از فضای موجود داشته باشیم. چرا که معتقدیم این دوره از جشنواره باید در حد و اندازه های جشنواره موسیقی فجر برگزار شود.

محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست خبری گفت: همان طور که علاقه مندان موسیقی می دانند با توجه به تفاهم نامه ای که بین استاندار کرمان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت امسال منعقد شد نهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور در کرمان برگزار می شود. طبق این تفاهم نامه دبیرخانه جشنواره به مدت سه سال در کرمان خواهد بود.

وی بیان کرد: با توجه به جلسات متعددی که در شورای سیاستگذاری جشنواره تهران و کرمان داشتیم قرار بر این شده که بخش های علمی و محتوایی جشنواره به عهده معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد و فعالیت های اجرایی نیز در استان کرمان صورت بگیرد. البته طی هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان ، تعدادی از اجراها در منطقه جنوب استان کرمان برگزار خواهد شد. این در حالی است که چهار تالار در جنوب و ۹ تالار در شرق و شمال استان کرمان برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در نظر گرفته شده  است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پایان صحبت های خود گفت:  استاندار کرمان تاکید بر استفاده از ظرفیت این جشنواره در راستای توسعه گردشگری دارد که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت هایی که در استان کرمان در این امر وجود دارد برای توسعه گردشگری استفاده شود.

ایرج نعیمایی دبیر نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز در این نشست با تقدیر از اقدامات ستاد برگزاری جشنواره در کرمان بیان کرد: متاسفانه به دلیل شرایطی که در گذشته به وجود آمد برگزاری جشنواره موسیقی نواحی دچار رکود و ما تا چند مدت شاهد برگزاری چنین برنامه تاثیرگذاری نبودیم. اما خوشبختانه به اهتمام دوستان و مدیران ارشد استان کرمان این جشنواره بعد از چند سال وقفه برگزار می شود تا با همان اهداف بلند استمرار پیدا کند.

وی با  بیان اینکه جشنواره موسیقی نواحی باید از این جزوی از شناسنامه فرهنگی استان کرمان باشد، گفت: ما برای برگزاری این جشنواره تلاش کردیم تا با حمایت هایی که صورت می گیرد غیر از اجرای آثار مختلف در این حوزه ، فعالیت های پژوهشی نیز داشته باشم که در این فضا بخش انتخاب کتاب برتر موسیقی نواحی ، ارائه مقالات مختلف از پژوهشگران و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد با محوریت شادیانه ها ، تولیدات متناسب با جشنواره و بزرگداشتی از پیشکسوتان حوزه موسیقی نواحی و مقامی ایران از جمله برنامه هاست. این در حالی است که برپایی نمایشگاه سازهای موسیقی نواحی و مقامی در موزه هرندی کرمان نیز از جمله برنامه‌های جنبی نهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور در استان کرمان خواهد بود.

نعیمایی در بخش دیگری از صحبتهای خود توضیح داد: نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در دو بخش «منقبت خوانی» و «مولودی خوانی» با توجه به ایام گرامی ماه ربیع الاول ، میلاد حضرت محمد (ص) و هفته وحدت با محوریت شادیانه ها برگزار می  شود. ماهویت موسیقی نواحی را تغییر نخواهیم داد،  ما موظف به حفظ مواریث هستیم  که شناساندن فرهنگ جزو وظایف اصلی ماست.