شناسهٔ خبر: 40780 - سرویس دیگر رسانه ها

موج دوم مبارزه با داعش

مقامات دفاعی آمریکا تخمین می‌زنند که داعش به‌عنوان گروهی تروریستی که آمریکا آن را ثروتمندترین گروه تروریستی تاریخ می‌نامد، تا پیش از اکتبر در هر ماه از فروش نفت حدود ٤٧‌ میلیون دلار کسب درآمد می‌کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ مقامات فعلی و پیشین آمریکایی بر این باورند که واشنگتن در یافتن اهدافش بر منابع غیرمتداول اطلاعاتی تکیه کرده است: دسترسی به حساب‌های بانکی که نشان می‌دهند کدام پالایشگاه‌ها و حلقه‌های نفتی برای داعش درآمد بیشتری دارند. هدف از این کار، قطع منابع مالی داعش از طریق پیگیری روابط باقی مانده آن با سیستم اقتصاد جهانی است. با شناسایی پول‌هایی که به این گروه وارد یا از آن خارج می‌شوند، مقامات آمریکایی خواهند توانست نگاهی به چگونگی فعالیت بازار سیاه این گروه داشته باشند. این مقامات می‌گویند این اقدام تصمیم‌گیری درباره هدف‌گیری در حملات هوایی را پیش از حملات ١٣ نوامبر داعش تحت‌تأثیر قرار می‌داد و پس از این حملات تشدید شد. هم‌زمان با محدودشدن دسترسی داعش به سیستم رسمی بانک، هنوز هم روابطی با سیستم اقتصاد جهانی وجود دارد که ارتش آمریکا و مقامات اقتصادی می‌توانند از آنها علیه داعش استفاده کنند. «متیو لویت»، معاون دستیار رئیس اطلاعات وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوران «جورج بوش»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در این‌باره می‌گوید: این اقدام بسیار خوبی است که بتوانیم داعش را از سیستم رسمی اقتصادی خارج کنیم. اما ما کاملا هم موفق نبوده‌ایم. گزارشی از «نیروی ضربت اقدام مالی» بین‌دولتی نشان می‌دهد که بیش از ٢٠ مؤسسه مالی سوری در مناطق تحت کنترل داعش فعال هستند. در عراق وزارت خزانه‌داری با همکاری مقامات دولتی به‌دنبال قطع شعبه‌های بانک‌هایی هستند که اکنون در مناطق تحت کنترل داعش قرار دارند. «جرالد روبرتز»، رئیس بخش عملیات مالی تروریست‌ها در اف‌بی‌آی، در این‌باره می‌گوید عضوگیری داعش از خارج از سوریه همواره با ردپاهای مالی همراه است که مقامات می‌توانند از آنها استفاده کنند. شبکه اجرائی جرایم اقتصادی وزارت خزانه‌داری آمریکا، از مجموعه‌ای از «قوانین تجاری» برای رصد حدود ٥٥‌ هزار گزارش روزانه که فعالیت‌های داعش را شامل می‌شوند استفاده می‌کند. سخنگویان این شبکه از توضیح این قوانین خودداری کردند اما برخی از منابع اجرای قانون می‌گویند، اسامی، آدرس‌ها، ‌ایمیل‌ها و شماره‌تلفن‌ها اطلاعاتی هستند که مقامات اطلاعاتی درصدد ردیابی و مرتبط‌کردن آنها هستند. استفاده از سوابق مالی مرتبط با داعش تنها بخشی از فعالیت جمع‌آوری اطلاعات برای حملات هوایی در سوریه است که شامل متدهایی چون شناسایی پهپادی هم می‌شود.
مقامات دفاعی آمریکا تخمین می‌زنند که داعش به‌عنوان گروهی تروریستی که آمریکا آن را ثروتمندترین گروه تروریستی تاریخ می‌نامد، تا پیش از اکتبر در هر ماه از فروش نفت حدود ٤٧‌ میلیون دلار کسب درآمد می‌کرده است. از آن ماه ارتش آمریکا اقداماتش برای هدف قراردادن زیرساخت‌های نفتی داعش را به‌شدت افزایش داد و این تشدید حملات «موج دوم» نام گرفت. مقامات آمریکایی معتقدند نابودی منابع مالی داعش در نهایت توان داعش در کنترل مناطق اشغال‌شده در عراق و سوریه را تضعیف می‌کند چراکه این گروه به منابعی نیاز دارد که به وسیله آنها حقوق‌های ماهانه را پرداخت کرده و ساخت‌وسازهای دولتی را ادامه دهد. دراین‌میان کارشناسان هشدار می‌دهند که گروه داعش که منطقه‌ای به اندازه اتریش را تحت کنترل خود دارد، با توجه به در دست‌داشتن راه‌های کسب درآمد متعدد ثروت گسترده‌ای اندوخته است. به گفته «توماس سندرسون»، کارشناس مسائل تروریسم، این گروه با فروش نفت، اخاذی و فروش عتیقه‌جات به سرمایه‌ مالی انعطاف‌پذیر و پایداری دست یافته است. او ادامه می‌دهد: پول را می‌توان به پشت قاطر بست. سندرسون می‌گوید داعش آموخته است که نباید به منابع بیرونی زیادی تکیه کند. داعش می‌خواهد خودش کنترلگر باشد.