شناسهٔ خبر: 40873 - سرویس دیگر رسانه ها

امکان یا امتناع بهره گیری از فلسفه مشاء درحکومت دینی بررسی می شود

خانه اندیشمندان علوم انسانی بامشارکت مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و پایگاه خبری تحلیلی علوم انسانی طلیعه نشست علمی«امکان یا امتناع بهره گیری از فلسفه مشاء درتوضیح حکومت دینی»را برگزار می کند.

 

ابن سینا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر عبدالمجید مبلغی، دبیر نشست علمی علوم انسانی، درباره نشست علمی «امکان یا امتناع بهره گیری از فلسفه مشاء در توضیح حکومت دینی» گفت: خانه اندیشمندان علوم انسانی با مشارکت مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا و پایگاه خبری ـ تحلیلی علوم انسانی طلیعه، این نشست علمی را برگزار می‌کنند.

وی افزود: اساتیدی چون حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید عباس نبوی، دکتر مرتضی یوسفی راد و دکتر شریف لکزایی (دبیر علمی) در این نشست به سخنرانی خواهند پرداخت.

وی در ادامه سخنانش اظهارداشت: فلسفه مشاء بیانگر بخشی مهم و مرکزی از فلسفه اسلامی است. بسیاری از فیلسوفان اسلامی به این جریان فکری تعلق خاطر دارند و در دل آن زیست فکری و شکوفایی اندیشه ای خود را تجربه نموده اند.

مبلغی تصریح کرد: رویکرد این جریان فلسفی به خرد و تلاش تاریخ ساز آن برای ارایه قرائتی مدنی از کارکرد خرد در جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست و به مثابه فرازی مهم از تاریخ فلسفه در جهان اسلام شناسایی شده است.

به گفته مبلغی، برخی از صاحب نظران بر این باور هستند که از استعداد و ظرفیت فلسفه مشاء، آن گونه که باید و شاید، در توضیح اندیشه حکومت دینی، که بیانگر تلاشی دینی در عرصه مدنی و ساحت سیاست است، بهره برداری نشده است.

وی بیان کرد: برخی دیگر حضور فلسفه مشاء را در کنار نگرش های اشراقی در اندیشه صدرایی مورد توجه قرار می دهند و بر این اعتقاد هستند که رویکرد به فلسفه صدرایی ما را از بازگشت به نگاه های مشائی بی نیاز می سازد.

نشست علمی «امکان یا امتناع بهره گیری از فلسفه مشاء در توضیح حکومت دینی» دوشنبه ۲۳ آذرماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.

خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان استاد نجات اللهی، نبش ورشو، پلاک ۲ واقع است.

برگزارکنندگان نشست از علاقه مندان به این حوزه مهم فکری دعوت به عمل می آورند تا در آن حضور به هم رسانند.