شناسهٔ خبر: 41021 - سرویس دیگر رسانه ها

سه کلمه جادویی برای ترویج امر به معروف

یک استاد دانشگاه می گوید «لطفا»، «ببخشید» و «متشکرم» کلماتی جادویی برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ نقد و نقدپذیری به ویژه در ادارات و سازمان ها است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ رضا بازرگان مدیر کل فرهنگی و اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکربه خبرنگار معارف ایرنا گفت: متاسفانه امروز هزینه نقد در جامعه بالاست و باید با امر به معروف و نهی از منکر این هزینه را بشکنیم،یعنی نقد نه تنها نباید هزینه داشته باشد بلکه باید سرمایه گذاری تلقی شود و اگر فرزند من یا همکارم از من نقد کرد، به هیچ وجه نباید ناراحت شوم و حتی از آن استقبال کنم.

* یاوران معروف سه هدف را در نظام اداری پیگیری می کنند
وی از فرهنگ نقد در جامعه به عنوان یک جرم نانوشته یاد کرد و گفت: گاهی نقد با جرم مساوی تلقی می شود ، یعنی متفاوت دیدن و متفاوت فکر کردن گویی یک جرم تلقی می شود و لذا تلاش می کنیم تا با تشکیل یاوران معروف سه هدف در نظام اداری کشور جا بیفتد. 
وی از ترویج فرهنگ تذکر و تشکر میان کارکنان نظام اداری و عمومی شدن فرهنگ نقد و نقدپذیری و همچنین شکل گیری یک نظام اداری هوشمند در سازمان ها و نهادها به عنوان سه اتفاق مهم در این زمینه یاد کرد. 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات افزود: حتی گاهی نقد علمی از سوی برخی افراد دلسوز صورت می گیرد ولی چون فرهنگ پذیرش وجود ندارد، این نقد موثر واقع نمی شود.
وی درباره نحوه امر به معروف در سازمان ها و وزارتخانه ها گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید با ادبیات اداری گره بخورد یعنی باید میان امر به معروف در بازار، هیات ها، مدرسه ها، دانشگاهها و مساجد تفاوت قائل شد. البته پایه و ارکان اصلی آن یکی است ولی در راهبردها و استرتژی ها نکات متفاوتی وجود دارد.
بازرگان تاکید کرد: سطح کارکنان و نیروی انسانی اداری از نظر تحصیلاتی تفاوت کرده و بسیار بالا رفته است و لذا با هر زبانی نمی توان با کارمندان صحبت کرد و به عبارت دیگر باید با زبان روز سخن گفت.

* ضرورت ترویج فرهنگ تذکر و تشکر 
وی امر به معروف و نهی از منکر را در دو کلمه خلاصه کرد و گفت: کارکنان و مدیران سازمان ها و ادارات لازم است با فرهنگ تذکر و تشکر آشنا شوند. چون این دو فریضه در دو کلمه خلاصه می شود که امر به معروف را می توان فرهنگ تشکر دانست و نهی از منکر را فرهنگ تذکر.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی ستاد امر به معروف از مهجوریت این دو فرهنگ به ویژه فرهنگ تشکر در سازمان ها و نهادهای اداری انتقاد کرد و گفت: ما تا چه اندازه برای عمومی کردن این فرهنگ در نظام اداری کشور کار کرده ایم تا اگر از یک کارمند نکته بدی دیدیم، به او تذکر دهیم و اگر نکته خوبی دیدیم از او تشکر کنیم و معمولا افراد به ویژه در حوزه تشکر بی تفاوت هستند.
وی همچنین خواستار ذهنیت زدایی امر به معروف و نهی از منکر در نظام اداری شد و گفت: بسیاری معتقدند امر به معروف از نظر اداری وضعیت مناسبی در نظام اداری ندارد و نگاه بسیاری در این زمینه منفی است و یک نگاه محدودیتی وجود دارد. یعنی این گونه تصور می شود که یک عده ای قصد بگیر و ببند دارند در حالی که ضرورت ایجاد یک نگاه مهارتی در این حوزه وجود دارد.
وی برپایی کارگاه های آموزشی در ادارات با پرچم امر به معروف و نهی از منکر را در راستای تحقق نگاه مهارتی دانست و گفت: اگر آموزش های لازم انجام نشود، اقدامات ستاد امر به معروف و دست اندرکاران این فریضه نه تنها مفید نخواهد بود بلکه بازخورد منفی خواهد داشت.

* چرا برخی مدیران استقبال نمی کنند؟
بازرگان همچنین گفت امر به معروف باید در نظام اداری کشور تولید بیشینه منافع و کمینه هزینه داشته باشد. یعنی منافع نظام اداری را بالا برده و هزینه ۀت را کاهش دهد که در چنین وضعیتی مدیران از این امر حمایت کرده و مقوم نظم و ارزش های اداری خواهند شد.
وی درباره علت استقبال نکردن برخی مسئولان و مدیران از ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در نظام اداری گفت: این افراد احساس می کنند امر به معروف هیچ گره ای را در نظام اداری باز نمی کند و بلکه برخی تلاش می کنند تا نظم اداری را برهم بزنند. 
این پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: بر همین اساس معتقدیم امر به معروف باید تولید خدمت و منافع کند و قدرت حاکمیت را منظم و اختیارات و اقتدار مردم را در نظام اداری تقویت کند و این رخدادها در نظام اداری باید از رهگذر امر به معروف و نهی از منکر اتفاق افتد.