شناسهٔ خبر: 41064 - سرویس دیگر رسانه ها

انتشار صوت کامل تدریس دینانی از عقل و آیت عشق

موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نسخه صوتی ابراهیمی دینانی از دفتر عقل و آیت عشق را منتشر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب «دفتر عقل و آیت عشق» رساله ای جامع درباره بحث تقابل عقل و عشق در تاریخ فلسفه جهان و اسلام است. این کتاب نوشته فیلسوف معاصر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که در سه مجلد و توسط انتشارات طرح نو منتشر شده و جایزه کتاب سال ۱۳۸۴ نیز به این کتاب تعلق گرفته است.

بر اساس این گزارش، این اثر درباره ماهیت عقل و عشق و تفاوت و تقابل میان این دو امر بنیادی و اصیل بوده و پاسخی مفصل است بر جنگ تاریخی عرفا و فلاسفه و سوء تفاهمی که از اندیشه بعضی فلاسفه و عرفا به عامه مردم هم رسوخ کرده است.

دینانی در این کتاب به جایگاه عقل در حکمت و فلسفه پرداخته و از عقل در برابر عقاید اشاعره دفاع کرده و به نقد اندیشه های فلاسفه و عرفای شرق و غرب در این مورد می پردازد و در نهایت آرای خود را ارائه و عشق را فرایند درک ژرف عقلی و خواست براثر شناخت عمیق می داند و تعارضی بین این دو ندانسته و هیچ کدام آن یکی را نفی نکرده، بلکه عشق حقیقی را از مسیر عقل میسر می داند.

این گزارش می افزاید: دفتر عقل و آیت عشق از سال های ۸۵ تا ۸۹ موضوع تدریس غلامحسین ابراهیمی دینانی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بوده که با همکاری انجمن حکمت و فلسفه ایران هر هفته روزهای دوشنبه برگزار می‌شد.

گفتنی است، علاقه مندانی برای دریافت نسخه صوتی این می توانند به نشانی الکترونیکی http://www.irip.ir مراجعه کنند.