شناسهٔ خبر: 41307 - سرویس دیگر رسانه ها

بازخوانی پرونده علمی و فلسفی هگل در جدیدترین شماره «اطلاعات حکمت و معرفت»

یکصد و هفدهمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» به بررسی اندیشه‌ها و آثار هگل، فیلسوف آلمانی اختصاص یافت. بررسی اندیشه‌ها و آثار این فیلسوف برای سومین‌بار است که در این مجله مطرح می‌شود، از این‌رو عنوان پرونده این شماره «ما و هگل ۳» نام دارد.

 

بازخوانی پرونده علمی و فلسفی هگل در جدیدترین شماره «اطلاعات حکمت و معرفت»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یکصد و هفدهمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت ومعرفت» با عنوان «ما و هگل ۳» به مدیر مسئولی و سردبیری ان‌شاءالله رحمتی منتشر شد.
پیش از این دو شماره دیگر از این ماهنامه به همین موضوع اختصاص یافته بود. محمدمهدی اردبیلی، دبیر دفتر ماه این شماره با نوشتاری در این پرونده با اشاره به این‌که هگل نقطه اوج و تجلیِ اعلای فلسفه مدرن و ایده مدرنیته است، تأکید می‌کند که در اندیشه هگل ایده مدرن به والاترین و فراگیرترین شکل نظام‌مند خود دست می‌یابد و به همین دلیل است که منتقدان مدرنیته و فیلسوفان پست‌مدرن، برای تعین بخشیدن به فلسفه خود و صحه گذاشتن بر فاصله‌شان از اندیشه مدرن، بیش و  پیش از هر چیز هگل را در مقام جامع و دربرگیرنده کل فلسفه مدرن مورد انتقاد و حمله قرار می‌دهند. مهم‌ترین نکته پس از توجه به جایگاه برجسته و ویژه هگل برای  اندیشمند و همچنین مخاطب فلسفه در ایران، بررسی رابطه «ما و هگل» است. به این معنی که «ما» چگونه هگل را فهمیده‌ایم و با «کدام» هگل مواجه شده‌ایم؟
دبیر دفتر این ماه مجله، این پرسش را در سطحی عمیق‌تر نه تنها به هگل‌خوانی و هگل‌دانیِ ما، بلکه حتی به نوع مواجهه ما با عقل مدرن و به طور کلی مدرنیته مربوط می‌داند و چنین نتیجه می‌گیرد که «پرسش از «نسبت ما و هگل»، نه تنها پرسش از شیوه‌های تفسیر هگل در ایران است، بلکه چه بسا راهگشای فهم نسبت ما با عقل مدرن، با خود مدرنیته، با جهان پسامدرن، و حتی نسبت ما با خودمان به میانجیِ مدرنیته باشد.
 در دفتر ماه این شماره از مجله، گفت‌وگو با محمدرضا بهشتی، هگل‌پژوه و استاد دانشگاه تهران، محمدعلی مرادی، دانش‌آموخته فلسفه از دانشگاه برلین و مقالاتی با تکیه بر آثار هگل از دیگر مطالب درج شده در این پرونده است. «طباطبایی و کُربن: بازخوانی یک اثرپذیری» نوشته مهسا اسدالله‌نژاد با نقد وجوه هگلیِ اندیشه‌های سید جواد طباطبایی، بر تاثیر‌پذیری از هانری کُربن متمرکز شده و نهایتاً به نقد انسداد و مشکلات ناشی از این رویکرد می‌پردازد. «نقدی بر تفسیر طباطبایی از پدیدارشناسی روح هگل»، عنان دیگر مقاله این پرونده است که به هگل‌پژوهی سید جواد طباطبایی اختصاص دارد. 
 «معرفی تازه‌های کتاب» بخش دیگر مجله «اطلاعات حکمت و  معرفت» است. در این بخش، ابتدا کتاب «فلسفه فرهنگ» به قلم علی‌اصغر مصلح معرفی شده است و پس از آن کتاب «تاریخ ترجمه در ایران» به قلم عبدالحسین آذرنگ معرفی و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. «کتاب آبی»، «فیشته»، «کیفیات ذهنی»، «شناخت  اجتماعی» و «درسگفتارهایی از مثنوی معنوی» نیز دیگر آثار معرفی شده در این بخش از تازه‌ترین شماره مجله «حکمت و معرفت» است. در بخش «کتاب خارجی»، نیزکتاب‌های مرتبط با موضوع دفتر ماه معرفی شده است.
 «گنجینه مخطوطات» و «ادب و هنر» عنوان دیگر بخش‌های این مجله است که در آن مقالاتی از نویسندگان و پژوهشگران به چاپ رسیده است.
  یکصدوهفدهمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» از سوی موسسه اطلاعات با مدیر مسئولی و سردبیری ان‌شالله رحمتی به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند این مجله را به بهای ۲ هزار تومان خریداری کنند.