شناسهٔ خبر: 41316 - سرویس دیگر رسانه ها

لزوم حفظ استقلال دانشگاه‌ها در طرح سنجش پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: راه اتصال دانشگاه به جامعه، توجه و بها دادن به آموزش و پژوهش است و لازم است درصدی از بودجه دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛​خلیل خلیلی در گفت و گو  بیان کرد: اختصاص بودجه طبق قانون بودجه که البته قرار است اصلاحاتی هم در این قانون صورت گیرد و نحوه هزینه کرد این بودجه از جمله عواملی هستند که می‌توانند به اتصال دانشگاه به صنایع مختلف کمک کنند.

وی درباره طرح سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیز اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته هیچ مرجعی به غیر از دانشگاهی که داوطلب را پذیرش می‌کند در پذیرش داوطلبان تحصیلات تکمیلی عهده دار مسئولیت نیست.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه وقتی دانشگاه با اختیار کامل داوطلب را پذیرش می‌کند بیشترین مسئولیت و نظارت را در مورد این مسئله خواهد داشت گفت: برگزاری آزمون سراسری برای پذیرش داوطلبان تحصیلات تکمیلی در ایران شیوه خوبی است اما به شرط آن که پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج به صورت کامل به دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی اختیار داده شود.

خلیلی همچنین اضافه کرد: آزمون سراسری تحصیلات تکمیلی فقط باید میزان ورودی‌ها را مشخص کند و نباید سهمی در درصد قبولی داوطلبان داشته باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه‌ها خود باید متولی پذیرش داوطلبان تحصیلات تکمیلی باشند زیرا سود و ضرر مربوط به این مسئله به خود آن ها بر می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه ادغام آزمون تحصیلات تکمیلی فرصت رقابت برابر را به داوطلبان می‌دهد اظهار کرد: سهم مصاحبه در آزمون تحصیلات تکمیلی نباید کاهش یابد زیرا برای دریافت مدرک تحصیلی افراد باید شایستگی کافی را داشته باشند و این شایستگی از طریق مصاحبه تشخیص داده می‌شود.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به دغدغه دانشگاه‌ها درخصوص پذیرش داوطلبان تحصیلات تکمیلی، تصریح کرد: دغدغه دانشگاه‌ها دستیابی به اهداف خود با حفظ استقلال است،زیرا دانشگاه‌ها باید نیروهای کیفی تربیت کنند.

خلیلی با بیان اینکه کیفیت آموزش و پژوهش و جدایی دانشگاه از جامعه از دیگر دغدغه‌های دانشگاهیان است، افزود: علت جدایی دانشگاه از جامعه این است که تولی آموزش و پژوهش را از دانشگاه‌ها گرفته‌ایم. حتی در بحث‌های آموزشی ارگان‌هایی وجود دارند که نیروهای مورد نیاز خود را تربیت می‌کنند. اگر هر ارگانی نیروی مورد نیاز خود را تربیت کند دیگر چه نیازی به دانشگاه وجود دارد؟

وی همچنین ادامه داد: جدایی دانشگاه از جامعه علت و ریشه دارد. وصل کردن دانشگاه به جامعه هم سخت و پیچیده است اما امکان پذیر است. راه اتصال دانشگاه به جامعه توجه و بها دادن به مسائل پژوهشی است.

رئیس دانشگاه بیرجند در پایان ضمن اشاره به اختصاص ۰.۵ درصد یا یک درصد بودجه تمام دستگاه‌های دولتی به پژوهش در دانشگاه در سال ۹۲ گفت: درسال ۹۳ بودجه‌ای به پژوهش اختصاص داده نشد و لازم است با اختصاص بودجه طبق قانون بودجه و توجه به نحوه هزینه بودجه اختصاص داده شده به ارتقا کارهای پژوهشی و عملکرد دانشگاه‌ها کمک کرد.