شناسهٔ خبر: 41381 - سرویس دیگر رسانه ها

سرویس‌دهی متفاوت یک کتابفروشی برای جبران نداشتن ویترین

وجود فشارهای مختلف بر حرفه کتابفروشی در سال‌های اخیر باعث شده تا کتابفروشان اهمیت ویژه‌ای به جنبه اقتصادی این حرفه نشان دهند و از هر طرحی که با اولویت‌های اقتصادی‌شان همسو نباشد پرهیز ‌کنند؛ البته این رویه استثناهایی هم دارد مانند کتابفروشی «هنوز»که با ارائه سرویس و خدماتی ویژه، مسیر دیگری در پیش گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بیراه نرفته‌ایم اگر بگوییم که این روزها اغلب کتابفروشی‌های ما به دلیل فشارهای مختلفی که در سال‌های اخیر بر آنها بوده و هست، به جنبه اقتصادی فعالیت‌های خود بیش از دیگر جنبه‌ها توجه دارند و از هر امکان و فضایی برای ارائه کتاب‌ها و فروش آنها بهره می‌برند از این‌رو از هر فعالیتی که با سودآوری کتابفروشی همسو نباشد پرهیز می‌کنند؛ با این حال هنوز کتابفروشی‌هایی هستند که خلاف جریان شنا کنند؛ مثل کتابفروشی «هنوز» که شیوه‌‌های جذب مخاطب در آن بر اساس اولویت‌های اقتصادی پیش‌بینی نشده است. در این فروشگاه علاقه‌مندان کتاب می‌توانند برای مدت طولانی حضور داشته باشند، سر فرصت کتاب‌های مد نظر خود را انتخاب کنند و در کمال آرامش  روی مبل‌های تعبیه شده در آن بنشینند و کتاب بخوانند.
 
معمولاً سایر کتابفروشی‌ها یا فاقد چنین فضایی هستند یا اگر هم چنین فضایی داشته باشند، نگاه سنگین فروشنده اجازه وقفه طولانی و ورق زدن کتاب را به مراجعه کننده نمی‌دهد.
 
مجید شهرابی، مدیر کتابفروشی هنوز می‌گوید: «برخلاف بسیاری از هم‌صنفان خود، اولویت‌هایمان را بر اساس مسائل اقتصادی پیش‌بینی نکرده‌ایم و با صرف بودجه‌های لازم در پی آن هستیم فضایی ایجاد کنیم که مراجعه کنندگان ما بتوانند با آرامش خاطر ساعت‌ها به خواندن کتاب بپردازند و حتی قرارهای خود را در این مکان بگذارند؛ به همین دلیل سه مبلمان در داخل کتابفروشی و فضای باز کتابفروشی (بالکن) تعبیه کردیم تا اینجا را مانند خانه خود بدانند.»
 
کتابفروشی «هنوز» که از خرداد ماه سال جاری فعالیت خود را  در طبقه دوم ساختمانی مابین خیابان ایرانشهر و ماهشهر در خیابان کریمخان آغاز کرده، با ایجاد فضایی آرام و دلنشین، به محفلی برای دیدار دوستداران کتاب و مطالعه تبدیل شده است.
 
این کتابفروشی در فضایی حدود ۱۵۰ متر مربع، هفت هزار عنوان کتاب تخصصی در حوزه‌های ادبیات، علوم انسانی و هنر را در خود جای داده و البته بخشی را نیز به عرضه آثار موسیقی کلاسیک و مدرن جهان اختصاص داده است.
 
دورتا دور این کتابفروشی را قفسه‌های کتابی احاطه کرده که تا سقف رسیده‌اند؛ همچنین پیش‌بینی فضاهایی مُبله در دو سوی این کتابفروشی و همچنین در بالکن این کتابفروشی و موسیقی ملایمی که در این مکان جریان دارد، فضایی ایده‌آل و دلنشینی را برای انتخاب و مطالعه کتاب فرآهم کرده است.


 
شهرابی می‌گوید: «ایده راه‌اندازی این کتابفروشی، ابتدا با هدف عرضه آثار انتشارات هنوز ارائه شد که در ادامه تقریباً آثاری از تمام ناشران فعال حوزه‌های ادبیات، علوم انسانی و هنر ارائه کردیم، اما حساسیت زیادی در انتخاب کتاب برای فروش داریم.»
 
وی ادامه داد: « نکته‌ای که از همان ابتدا بر آن تأکید داشتیم، ایجاد یک کتابفروشی به معنای واقعی و پرهیز از ارائه اجناس و کالاهای غیر مرتبط با کتاب و همچنین فراهم کردن فضایی آرام و صمیمی برای کتابخوانان و مراجعه کنندگان به این کتابفروشی بوده است.»
 
البته قرار گرفتن کتابفروشی هنوز در طبقه دوم یک ساختمان و نداشتن ویترین کتاب در خیابان از یک سو و محدودیت برای حضور افراد مسن به دلیل وجود پله‌های بسیار برای رسیدن به آن از سوی دیگر، از جمله مواردی است که می‌تواند برای یک کتابفروشی ضعف به حساب بیاید.

مدیر کتابفروشی «هنوز» در این باره می‌گوید: «این ساختمان به لحاظ جغرافیایی ویژگی‌هایی دارد که طبیعتاً مخاطب خاصی را به آن جلب می‌کند. وجود سه کافه در این ساختمان و همنشینی این کافه‌ها با کتابفروشی ما به ایجاد آن فضای گرم و صمیمی که دنبالش بودیم بسیار کمک کرده است. به این دلیل هم بیشترین مراجعه کنندگان ما دانشجویان یا نویسندگان و هنرمندانی هستند که قرارهای کاری خود را در این مکان می‌گذارند.»


 
پوستر برنامه «سه‌شنبه‌های هنوز» بر دیوار آویخته است، برنامه‌ای که هر سه‌شنبه رأس ساعتی خاص در این کتابفروشی برگزار می‌شود که گویا از دیگر طرح‌های جذب جوانان به این مکان فرهنگی است.
 
شهرابی درباره این برنامه توضیح می‌دهد: «ما در «سه‌شنبه‌های هنوز» هر هفته میزبان اهالی قلم، هنرمندان و جمع کثیری از علاقه‌مندان هستیم که به بهانه رونمایی، جشن امضاء، نقد و بررسی کتاب در حوزه‌های مختلف و یا اجرای موسیقی زنده گروه‌های جوان و خلاق دور هم جمع می‌شوند که تا کنون بیست و یک برنامه از سه‌شنبه‌های هنوز را برگزار کردیم.»
 
با این حال نداشتن ویترین کتاب، مهم‌ترین چالش این گونه کتابفروش‌ها است که تلاش مضاعفی را برای معرفی و شناساندن این مکان‌های فرهنگی می‌طلبد که می‌توان گفت که  کتابفروشی «هنوز» با ارائه خدمات و سرویس‌دهی متفاوت در جبران این خلاء، موفق عمل کرده است.