شناسهٔ خبر: 41404 - سرویس دیگر رسانه ها

نشست شورای عالی سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

نشست شورای عالی سیاست‌گذاری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور اعضای این ستاد در سالن نشست‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از روابط عمومی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در این نشست مهدی شفیعی با تاکید بر وقوع اتفاقات جدید در حوزه تئاتر کشور، به فراوانی فارغ‌التحصیلان رشته تئاتر اشاره کرد و گفت که این مساله شرایط جدیدی برای مدیریت تئاتر به وجود آورده که چندان آسان نیست. او کمبود متخصص در بخش‌های گوناگون تئاتر را یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد. شفیعی تأمین سخت‌افزار برای عرضه تولیدات هنرمندان و فارغ‌التحصیلان و همچنین تضمین حداقلی حمایت از هنرمند و آثار هنری در حوزه تئاتر را از جمله مسائلی دانست که توجه به آن‌ها می‌تواند معضلات ریشه‌ای تئاتر کشور را برطرف کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین با تقدیر از حضور فعالانه بخش خصوصی در حوزه تولید و نمایش تئاتر، استقبال گسترده عامه مردم و هنرمندان از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط بخش خصوصی را نشانه نویدبخشی برای توسعه فعالیت این بخش در عرصه تئاتر دانست.

در ادامه این جلسه، سعید اسدی، دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با تشریح فعالیت‌های انجام شده در جشنواره سی‌و‌چهارم، بر توجه لازم، عملیاتی و غیر شعاری به محورهای نه گانه مندرج در فراخوان جشنواره که به نوعی سیاست‌های این دوره جشنواره تئاتر فجر را تشکیل می‌دهند، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مشارکت هنرمندان تئاتر کشور دستیابی به اهداف نه گانه در فراخوان جشنواره محقق شد و این اهداف صرفاً به شکل شعاری و نمادین باقی نماند.

مهرداد رایانی مخصوص، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز پس از سخنان سعید اسدی، در گزارشی نحوه انتخاب و حضور آثار شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل را برای حاضران تشریح کرد.

حسین مسافرآستانه، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره هم با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته مطابق برنامه و اهداف، لزوم برگزاری قدرتمندتر جشنواره و تثبیت آن در عرصه بین‌الملل را در گرو برنامه‌ریزی چند ساله و حضور سعید اسدی به عنوان دبیر جشنواره برای یک دوره پنج ساله دانست.

در ادامه، ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر و عضو دیگر شورا، با تقدیر از اقدام صورت گرفته در این دوره جشنواره در بخش نمایشنامه‌نویسی و تاکید بر این‌که یکی از مشکلات محتوایی تئاتر همواره در بخش نمایشنامه بوده، ضرورت توجه بیش‌تر به نمایشنامه‌نویسان برگزیده جشنواره را خواستار شد و تاکید کرد که برگزیدگان نمایشنامه‌نویسی جشنواره باید به طور مستمر در کارگاه‌های مختلف تحت نظر و آموزش استادان فن قرار گیرند تا در حوزه نمایشنامه‌نویسی کمبودها برطرف شود. او همچنین با اشاره به آمار بالای پنجاه درصدی مشارکت هنرمندان استان‌های سراسر کشور در جشنواره امسال، بر لزوم توجه و کشف استعدادهای تئاتر در نقاط مختلف کشور تاکید و تصریح کرد: لازم است تا امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای رشد و پیشرفت این استعدادها فراهم شود تا از این رهگذر تئاتر ایران نیز شاهد رشد اصولی و اساسی باشد.

مهندس مرتضی کاظمی نیز در ادامه جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر با تقدیر از اقدامات انجام شده، توجه به نسل جوان را از ضرورت‌های برگزاری جشنواره دانست. دعوت از کمپانی‌های تئاتری معتبر و شناخته شده بین‌المللی به کشور برای شناخت بیش‌تر و بهتر ظرفیت‌های تئاتر ایران، اتصال تئاتر ایران به جریان جهانی تئاتر از طریق شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی یا حضور با آثار تئاتری در جشنواره‌های گوناگون و معتبر دنیا که سبب رشد و ارتقای تئاتر کشور در داخل و همچنین سراسر دنیا خواهد بود، از نکات دیگری بود که مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانش بر آن‌ها تاکید کرد.

در خاتمه این نشست، علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مثبت ارزیابی کردن نشست‌های شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر و تاکید بر استمرار جلسات این شورا، توجه به حضور گسترده آثار نمایشی در شبکه نمایش خانگی کشور به عنوان یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده ارتباط آثار تئاتری با مردم، توجه به تبلیغات تئاتر به شیوه‌های نوین برای جلب و جذب بیش‌تر مخاطبان و توجه به مدیریت فایده بیش از مدیریت هزینه را مورد تاکید قرار داد.

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهندس مرتضی کاظمی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی، دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر، خلیل ارجمندی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، سیدحسین هاشمی، استاندار تهران، مصطفی پورمحمدی، معاون سیمای سازمان صدا و سیما،  محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی، دکتر علی منتظری، حسین مسافرآستانه، اردشیر صالح‌پور، اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر هستند.