شناسهٔ خبر: 41471 - سرویس دیگر رسانه ها

پژوهشگاه علوم انسانی بزرگترین مرکز پژوهشی علوم در جهان خواهد شد

این پژوهشگاه همان طور که امروز به عنوان مهم ترین مرکز تربیت پژوهشگران و متخصصان در حوزه علوم انسانی مطرح بوده و در این زمینه مرجع است، توانایی و ظرفیت تاسیس قطب های تحصصی را در عرصه علوم انسانی داراست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ مصطفی عاصی رییس پژوهشکده زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه اظهار کرد: به لحاظر پیشینه یکی از نخستین مجموعه های پژوهشی در حوزه علوم انسانی است که شاید بتوان گفت برخی از پژوهش های خاص را پایه گذاری کرده است.

وی ادامه داد: به طور مثال در حوزه زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نخستین نهادی است که به صورت منظم پژوهش های زبانی را پایه ریزی و پیگیری کرده یا در زمینه کاربرد رایانه در پژوهش های زبانی پیشگام بوده و هنوز این فعالیت خود را ادامه می دهد و شاید مهم ترین اقدامات در مورد کاربرد رایانه در پژوهش های زبانی که انجام شده، در این پژوهشگاه بوده است.

عاصی افزود: بنابراین پژوهشگاه در برخی زمینه های از جمله حوزه زبان و زبان شناسی و ادبیات و زبان فارسی پیشگام بوده و هنوز در بعضی عرصه ها حرف اول را در کشور می زند و در بسیاری موارد مورد ارجاع بوده و برای مراکز علمی و پژوهشی و آموزشی مرجع محسوب شده و می تواند قطب قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی زمینه گردآمدن جمعی از متخصصان برجسته کشور را فراهم کرده است که شاید نتوان این جمع را در جای دیگری جست، بیان کرد: این پژوهشگاه همان طور که امروز به عنوان مهم ترین مرکز تربیت پژوهشگران و متخصصان در حوزه علوم انسانی مطرح بوده و در این زمینه مرجع است، توانایی و ظرفیت تاسیس قطب های تحصصی را در عرصه علوم انسانی داراست.

رییس پژوهشکده زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان چشم انداز خود را در خصوص آینده این پژوهشگاه مثبت ارزیابی کرد و گفت: این نهاد در آینده نیز همچون امروز، می تواند به عنوان بزرگترین مرکز پژوهشی علوم انسانی نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح باشد و برنامه هایی که برای بیست ساله آینده در این زمینه در نظر گرفته است را پیاده سازی و اجرا کند.