شناسهٔ خبر: 41725 - سرویس دیگر رسانه ها

انتشارات زرین و سیمین «کاخ گلستان» را منتشر می‌کند/ کتابی با تکیه بر شاهنامه‌های نفیس

محمدعلی داوودی‌پور، مدیر انتشارات زرین و سیمین از انتشار کتاب فاخر دو جلدی «کاخ گلستان» با تکیه بر شاهنامه‌های موجود در کتابخانه نسخ خطی این کاخ خبر داد.

 

انتشارات زرین و سیمین «کاخ گلستان» را منتشر می‌کند/ کتابی با تکیه بر شاهنامه‌های نفیس

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمدعلی داوودی‌پور، مدیر انتشارات زرین و سیمین درباره کتاب دو جلدی «کاخ گلستان» گفت: قبلا کتابی به عنوان کاخ گلستان منتشر شده و اکنون طی چند سال در تلاش هستیم تا کتاب مفصلی با تکیه بر شاهنامه‌های موجود در کتابخانه کاخ گلستان تالیف و منتشر کنیم.
 وی افزود: در این کتاب که به دلیل حجم مطالب در دو جلد تنظیم شده به کتاب‌های «شاهنامه‌ بایسنقری»، «شاهنامه رشیدا» و «مرقع گلشن» پرداخته خواهد شد. این در حالی است که متن کتاب از سوی محمدحسن سمسار به نگارش درمی‌آمده و عکاس آن محسن محمدخانی است. در این کتاب به متن و تصاویر این شاهنامه‌ها توجه ویژه شده است.
 مدیر انتشارات زرین و سیمین درباره ضرورت انتشار چنین آثار فاخری عنوان کرد: در کاخ گلستان آثار نفیسی از فرهنگ و تاریخ ما موجود است که با پرداختن به آنها پژوهشگران می‌توانند از محتوای آنها بهره ببرند و این آثار تنها زینت مخزن کتابخانه‌های کاخ نباشند.
 داوودی‌پور با اشاره به مشکلات انتشار آثار فاخر بیان کرد: دو سه سالی است که مجموعه ما در تکاپو است تا این اثر را در دو جلد گردآوری کند. این کار هزینه زیادی را می‌طلبد با این وجود استقبال اهل پژوهش و علاقه‌مندان از نسخه قبلی کتاب «کاخ گلستان» خوب بوده و ما امیدواریم از این مجموعه دو جلدی نیز استقبال مطلوبی شود.
 وی درباره زمان انتشار این اثر اظهار کرد: به احتمال فراوان کتاب سال آینده برای چاپ آماده خواهد شد و در این اثر همان‌طور که اشاره کردم استاد سمسار، فاطمه سراییان، محمدخانی و بنده همکاری کردیم.

نگاهی کوتاه بر «كاخ گلستان (آلبوم خانه)»
قبلا کتابی با عنوان «كاخ گلستان (آلبوم خانه): فهرست عكس‌هاي برگزيده عصر قاجار» تالیف محمدحسن سمسار و فاطمه سراييان با خطاطی سيدعلي موسوي از سوی انتشارات كتاب آبان، زريران، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، كاخ گلستان در ۴۸۴ صفحه در قطع رحلي (گالينگور) شمارگان دو هزار نسخه  و به بهای ۷۵۰۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

درباره کتابخانه کاخ گلستان
کتابخانه نسخ خطی کاخ گلستان بیش از سه هزار و ۲۰۰ قلم نسخه خطی را در خود جای داده است. از مفاخر این مجموعه می‌توان به «مرقع گلشن»، «شاهنامه بایسنقری»، «هزار و یک شب»، «شاهنامه رشیدا»، «ظفرنامه تیموری»، «مرقع هند و ایرانی»، «حبیب‌السیر»، «سلسله‌الذهب جامی»، «جامع‌التواریخ رشیدی» و «پنج گنج نظامی» اشاره کرد.
 کتابخانه و گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان اوایل قرن ۱۳ هجری با همت فتحعلی شاه قاجار تاسیس و به نام کتابخانه شاهنشاهی موسوم شد. وجود وزرا، شعرا و فرهیختگانی چون میرزا شفیع اصفهانی و میرزا عبدالوهاب موسوی معتمدالدوله نشاط و دیگران در تشویق شاه به داشتن کتابخانه‌ای درخور شان شاهی بی‌تاثیر نبود. سرانجام کتابخانه شاهنشاهی با جمع‌آوری بقایای کتاب‌های کتابخانه‌های سلاطین گذشته ایران از بلاد و نواحی مختلف در کاخ گلستان پایه‌گذاری شد.