شناسهٔ خبر: 41743 - سرویس دیگر رسانه ها

تالیف کتاب «تاریخ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی» با ۸۶ مرجع مکتوب و سند

کیانوش کیانی هفت‌لنگ، مشاور عالی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در یادداشتی به معرفی کتاب «تاریخ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی» (نخستین دانشگاه صنعتی ایران) پرداخته است.

 

تالیف کتاب «تاریخ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی» با 86 مرجع مکتوب و سند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر کیانوش کیانی هفت‌لنگ، مشاور عالی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و رئیس پژوهشکده ابوریحان بیرونی در یادداشتی به معرفی کتاب «تاریخ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی» پرداخته است:
«دفتر اول کتاب «تاریخ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی»، توسط پژوهشگر ارجمند جناب آقای دکتر سید حجت‌الحق حسینی به خواستاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی پژوهش و به رشته تحریر درآمده است.
این کتاب در ۵ نوشتار و ۶ پیوست چاپ شده است. نوشتارها به ترتیب عبارتند از: «روشنگری در موضوع پژوهش، آموزش فنی و مهندسی در دوره قاجار، دوران پهلوی اول (۱۳۰۴ تا ۱۳۰۷ ش)»، «پهلوی دوم (۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ ش) و دوران دهه نخست جمهوری اسلامی ایران (از ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ ش)».
پیوست‌ها نیز عبارتند از:
۱. گاهنامه رویدادهای کلیدی تاریخ فنی و مهندسی آموزش عالی ایران، دوره قاجار؛
۲. گاهنامه رویدادهای کلیدی تاریخ فنی و مهندسی آموزش عالی ایران، دوره پهلوی اول؛
۳. گاهنامه رویدادهای کلیدی تاریخ فنی و مهندسی آموزش عالی ایران، دوره پهلوی دوم؛
۴. گاهنامه رویدادهای کلیدی در پایه‌گذاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ۱۳۶۷ ش.
کتاب در دفتر اول و بازۀ زمانی شصت ساله از ۱۳۰۷ تا ۱۳۶۷ ش. برپایۀ روش مطالعه کتابخانه‌ای انجام شده است.
۱۳۰۷ ش زمان پایه‌گذاری مدرسه عالی فنی پست و تلگراف که سنگ بنای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است. ۱۳۶۷ ش نیز به زمان پایداری و نام‌گذاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اختصاص دارد.
در این کتاب به شصت سال تاریخ فنی و مهندسی در آموزش عالی ایران نیز پرداخته شده است. دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، مؤسسات آموزشی در گستره و موضوع فنی و مهندسی در ۱۳۵۹ .ش مجتمع دانشگاهی فنی و مهندسی را شکل دادند و این مجتمع دانشگاهی از ادغام آنها پدید آمد. در ۱۳۶۲ ش دانشگاه فنی و مهندسی و سرانجام در ۱۳۶۷ ش به دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تغییر نام پیدا کرد.
در جداول گاهنامه پیوست رویدادهای کلیدی تاریخ فنی و مهندسی ایران در هر دوره به دقت توصیف و روشنگری شده است. از ۱۲۳۰ ش و گشایش دارالفنون تا ۱۳۰۳ ش گشایش هنرستان صنعتی ایران در دوره قاجار و از ۱۳۰۵ ش با پایه‌گذاری آموزشگاه مرکز تلگراف بی‌سیم ایران تا ۱۳۱۹ ش هنرستان فنی راه آهن در دوره پهلوی اول، از ۱۳۲۶ ش مؤسسه هواشناسی و علوم جو، ۱۳۵۷ ش پایه‌گذاری دادگاه علوم و فنون پرداخته شده است.
در این کتاب ۸۶ مرجع مکتوب و سند مورد استناد و پژوهش قرار گرفته است. نمایه نام کسان و نمایه دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسه‌ها و نمایه اسناد، کتاب‌ها، مقالات و مجلات از دیگر ویژگی‌های این کتاب است. کتاب با طراحی، گرافیک چشم‌نواز، خوش فرم، جلد گالینگور، کاغذ مرغوب در ۱۷۶ صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.