شناسهٔ خبر: 42101 - سرویس دیگر رسانه ها

دلایل کاهش مطالعه کتاب از منظر کارشناسان فرهنگی

همزمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان،کارشناسان فرهنگی دلایل کمبود مطالعه در این استان را بررسی کردند.

 

book

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ در این برنامه که در بخش جنبی نمایشگاه برگزار شد، راهکارهای افزوده شدن کتاب به سبد خرید خانوار مورد کنکاش قرار گرفت.

موسی جاودان، دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان در این میزگرد گفت:حذف کتاب از سبد خانواده پیامدهای سنگینی مانند افزایش آسیب های اجتماعی را در پی دارد و می‌توان با ترویج مطالعه کتاب مانع به وجود آمدن هزینه‌های سنگین‌تر شد.دنیای مجازی، اینترنت، ماهواره‌ها و تلویزیون جای کتاب را گرفته است و متاسفانه ما دیگر مردم فرصتی برای مطالعه کتاب ندارند.

جاودان همچنین با تأکید بر تاثیر مسائل اجتماعی و اقتصادی بر  کاهش مطالعه تصریح کرد: طبیعی است که یک کودک کار و یا خانواده‌ای که درگیر تامین معیشت خود هستند مطالعه نمی‌کنند.

سیدرضا هاشمی، مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه، نیز در این زمینه گفت: تکنولوژی راه‌های جدیدی  ایجاد کرده و شکل مبتذلی از مطالعه به وجود آورده است. وقتی تورم بالا باشد اولین چیزی که از سبد خانواده‌‌ها حذف می‌شود اقلام فرهنگی است و  با توجه به اینکه عمده‌ترین مصرف کننده اقلام فرهنگی، طبقه متوسط است وقتی این قشر از جامعه درگیر حاشیه‌های زندگی شود، سبد فرهنگی آن خالی می‌شود.

هاشمی‌زاده در ادامه ممیزی شدید را نیز از علل اصلی بی رغبتی مردم به کتاب دانست و گفت: وقتی  علاقه‌ها پوشش داده نشود دلسردی به دنبال خواهد داشت و انگیزه  برای خرید یا خواندن کتاب از بین می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قشم و جامعه شناس نیز در این میزگرد فرهنگی اظهارکرد: برای اینکه این آسیب مرتفع شود، باید هم دولت و هم مردم در هر دو بخش این رابطه رویکرد نشان دهند یا به اصطلاح جامعه‌شناسی «تفسیرگرا» تفسیر و فهمشان از کتاب و مطالعه تفسیر شود، خیلی کم پیش می‌آید که ما کتاب را به خاطر لذت از خود کتاب بخوانیم.

مصطفی عبدی مطرح کرد: بحران دیگری که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که متأسفانه برخی برای داشتن یک ژست روشنفکرانه و تنها برای نمایش یک سری کتاب‌ها را تهیه و شاید مطالعه کنند و از برخی کتاب ها برای کسب نشان فرهیختگی استفاده می‌کنند.

سیزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان از ۱۰ بهمن با حضور ۶۷۰ناشر داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بندرعباس آغاز شده و تا ۱۶ بهمن میزبان میزبان مردم خواهد بود.