شناسهٔ خبر: 42240 - سرویس دیگر رسانه ها

لوح ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند امروز رونمایی می شود

آیین رونمایی از لوح ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند امروز با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، استاندار کرمان،مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو ،سفیر ایران در یونسکو و مدیران استان برگزار می شود.

 

میمند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با اعلام این خبر گفت: لوح ثبت چشم انداز میمند به همراه سه لوح  شهر تاریخی شوش و دو لوح  ثبت کلیات سعدی و مسالک المالک استخری در فهرست حافظه جهانی در  پایان دیدار مدیرکل یونسکو با رئیس جمهور کشورمان در سفر اخیر ایشان به فرانسه به دکتر روحانی هدیه شد.

محمد حسن طالبیان با بیان اینکه ایران با پیشنهاد ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی روستای میمند توانست برای نخستین‌بار بحث مناظر فرهنگی کویری را در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح کند  گفت: روستاي ميمند دست آوردي بي نظير از نبوغ هنري بشر با معماری دستکند ویژه  خاص خود به دلیل ارتباط تنگاتنگ سنت زيست و معيشت و سنت ساخت از  طبيعت پيرامون است  که در طول سالها به صورت نسبتا سالم باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه  میمند در مرز بیابان لوت قرار گرفته و دارای منظر نیمه بیابانی است کوچ سه مرحله ای اهالی این روستا از ویژگی های خاص این روستای تاریخی عنوان کرد و گفت: تفاوت کوچ اهالی میمند با دیگر کوچها در این است که در دیگر کوچها دامها همراه انسانند در حالیکه در میمند دامها  ثابت و انسانها در حرکتند.

به گفته طالبیان  استفاده از مراتع سرسبز اطراف روستا در چهار ماه اول سال براي دامها و انتقال كامل سكونت به اين مكان، استفاده از محصولات مزارع و باغات در چهار ماه دوم سال و انتقال سكونت در جوار باغات و مزارع در تابستان و  استفاده از بستر طبيعي كنده شده در دل كوه جهت پناه بردن از سرماي زمستان در چهار ماه آخر  سال  سه مرحله اقامتگاهی اهالی میمند محسوب می شود.

معاون میراث فرهنگی کشور چشم اندازهاي طبيعي بسيار بكر و دست نخورده ، پوشش گیاهی استثنایی از منظر زمین شناسی و  وجود میراث های ناملموس را از دیگر ویژگی های میمند برشمرد و گفت:  نشانهای خطوط چوپانی و شواهد بدست آمده   بیانگر آن است که این روستا پیش از ظهور اسلام وجود داشته است.

طالبیان در ادامه افزود: سال هاست که سازمان و پایگاه میمند سعی در حفاظت، مرمت و توسعه پایدار محیط با همکاری دستگاههای محیط زیست، منابع طبیعی، مسئولین محلی و مردم را در دستور کار خود قرارداده و در این راستا  عرصه و حریم ویژه، دستور العمل و پلان مدیریتی جامع  برای این روستای تاریخی در نظر گرفته است.

منظر فرهنگی میمند ۱۳ تیرماه سالجاری  در سی‌و‌نهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو  که در شهر بن آلمان در حال برگزاری است، به همراه محوطه تاریخی شوش  به‌عنوان هجدهمین و نوزدهمین آثار ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.