شناسهٔ خبر: 42656 - سرویس دیگر رسانه ها

«رخ دیوانه» در بازار کتاب

فیلم‌نامه «رخ دیوانه» که بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر شده بود به تازگی منتشر شده است. نگارنده این اثر می‌گوید: سعی کردم قصه‌ها را از دل اتفاقات واقعی و تحقیقات میدانی دربیاورم.

 

1456212910576_463.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمدرضا گوهری در گفت‌وگویی درباره این فیلم‌نامه گفت: فیلم «رخ دیوانه»‌ در جشنواره سال گذشته اکران شد، اما فیلم‌نامه آن حدودا هفت یا هشت سال پیش نوشته شده بود. من حدود شش سال پیش فیلم‌نامه را به آقای داوودی واگذار کردم، ولی در این سال‌ها فرصت ساخت پیش نیامد. در نهایت دو سال پیش امکان ساخت فیلم فراهم شد و در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمد.

او درباره منشأ این داستان بیان کرد: برای نوشتن این فیلم‌نامه تحقیقات میدانی و مصاحبه‌هایی انجام دادم. چون موضوع جوانان بودند نیاز داشتم با آن‌ها صحبت کنم تا با معضلات و مشکلات‌شان آشنا شوم.

این نویسنده اظهار کرد: «رخ دیوانه» داستان چند جوان است که به صورت اتفاقی در ارتباط اینترنتی با هم آشنا می‌شوند و این ارتباط مسائل و مشکلاتی را برای‌شان به وجود می‌آورد. پس از اکران عمومی فیلم، فیلم‌نامه را در اختیار انتشارات نیستان قرار دادم. پیش‌تر این انتشارات فیلم‌نامه «یک تکه نان» را از من منتشر کرده بود. در حال حاضر نیز حدود سه هفته است که فیلم‌نامه «رخ دیوانه» به بازار آمده است.

او درباره مطابقت این فیلم‌نامه با استانداردهای کتاب‌های فیلم‌نامه‌ تشریح کرد: آن‌چه در اختیار انتشارات قرار دادم در واقع فیلم‌نامه است و فیلم‌نوشته نیست. بعضی عادت دارند آن‌چه را که فیلم است می‌نویسند و منتشر می‌کنند. این فیلم‌نوشته‌ها هیچ تفاوتی با خود فیلم ندارد. اما من همان فیلم‌نامه‌ای را که در اختیار کارگردان قرار دادم برای چاپ فرستادم.

گوهری ادامه داد: سکانس‌هایی در فیلم‌نامه منتشرشده وجود دارد که در فیلم نیست. شاید برای خواننده جالب باشد که بداند فیلم‌نامه در هنگام ساخت چه تغییراتی کرده است. خوشبختانه زمان گرفتن مجوز انتشار، کتاب هیچ ممیزی‌ای نخورده است.

فیلم «رخ دیوانه‌» به کارگردانی ابوالحسن داوودی و تهیه‌کنندگی بیتا منصوری در سال ۱۳۹۳ ساخته شده است. این فیلم در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر کاندیدای ۱۰ سیمرغ بلورین بود که در نهایت پنج سیمرغ از جمله سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. فیلم‌نامه «رخ دیوانه» داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند؛ مسیری که بر زندگی و شناخت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. این فیلم‌نامه در سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر و پنجمین جشنواره فیلم شهر کاندیدای بهترین فیلم‌نامه شد.

کتاب «رخ دیوانه» به قلم محمدرضا گوهری در ۱۷۲ صفحه، با شمارگان ۲۲۰۰ و قیمت ۱۰۵۰۰ تومان در انتشارات نیستان منتشر شده است. او پیش‌تر فیلم‌نامه فیلم‌های سینمایی «یه حبه قند»، «ملکه»، «برلین -۷»، «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «اقلیما»، «یک تکه نان» و «فرزند خاک» را نوشته است.