شناسهٔ خبر: 42756 - سرویس دیگر رسانه ها

آخرین وضعیت خانه سیمین و جلال/ هنوز هم وعده می‌دهند

خواهرزاده جلال آل‌احمد با اعلام اینکه شهرداری وعده تکمیل ساخت خانه موزه سیمین و جلال برای سال آینده را داده، گفت: مدیران باید پاسخ دهند که چرا با وجود تخصیص بودجه این کار ناتمام مانده است.

 

منزل سیمین دانشور

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شش سال پس از درگذشت سیمین دانشور و دو سال پس از ماجرای فروش منزل مسکونی وی توسط خواهرش به شهرداری تهران، این خانه که بنا بر وعده مدیران شهرداری تهران قرار بود به خانه موزه این دو نویسنده و «خانه ادبیات» مبدل شود کماکان بلاتکلیف است و به تازگی نیز مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری وعده بهره‌برداری از آن را در سال آتی داده است.

محمد حسین دانایی خواهرزاده جلال آل‌احمد در گفتگویی ضمن انتقاد از نحوه عملکرد مسوولان اجرای این پروژه، گفت: در اکثر موارد، مدیر بودن یک چیز است و کارکردن یک چیز دیگر. نمونه‌ای هم که این نظر را اثبات می‌کند، همین اتفاقات مربوط به احداث خانه- موزه جلال و سیمین و عملکرد مسوولان در این قضیه است.

وی در ادامه گفت: در اوایل اردیبهشت ۱۳۹۳منزل محل سکونت دو نفر از نویسندگان معاصر، یعنی زنده یادان جلال آل‌احمد و سیمین دانشور، توسط شهرداری منطقه یک تهران خریداری شد و برای تعمیرات جزیی سه ماهه و تبدیل شدن به محلی به نام خانه- موزه جلال و سیمین یا خانه ادبیات ایران در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران قرار گرفت، اما تنها اتفاق واقعی و محسوسی که پس از این مدت مدید، در مورد اجرای این پروژه افتاده، همین وعده‌های مکرر بوده است و لاغیر. به تازگی هم اعلام شده که چون در سال ۱۳۹۴ اولویت با پروژه‌هایی بوده که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و پیشرفت این پروژه کمتر از ۵۰ درصد بوده، لذا در لیست پروژه‌های سال ۱۳۹۴ قرار نداشته است. حال آنکه مسئولان این پروژه نخست بگویند علت عدم پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه چیست

وی سپس در توضیح چگونگی ماجرا گفت: واقعیت این است که رفتارهای غیرمسئولانه و تأخیرهای مکرر در احداث خانه- موزه جلال و سیمین باعث شد که جمعی از اهالی قلم و استادان ادبیات فارسی در مردادماه گذشته دست به قلم شوند و طی نامه سرگشاده‌ای خطاب به مسوولان شهرداری تهران، نسبت به موضوع اعتراض کنند. مسئولان امر در سطوح بالاتر شهرداری هم پس از آگاهی از اهمیت و حساسیت موضوع، به فکر چاره و جبران مافات افتادند و اقدامات اداری لازم را انجام دادند و سرانجام، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طی نامه شماره ۹۰۸۵۰۷/۹۰ مورخ ۲۶/۷/۱۳۹۴ خطاب به معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران رسماً اعلام کرد که «به دلیل اهمیت موضوع و هم چنین وجود حساسیت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی پروژه، ضمن بیان دلایل مکفی در جلسات کارگروه و کمیته تخصیص، ردیف اعتباری این پروژه با همکاری مدیرکل بودجه، مجدداً در لیست پروژه‌های اولویت دار قرار گرفت.»

دانایی در ادامه افزود: حال این سوال قابل طرح است که چرا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی این حقیقت را نادیده گرفته و ناگفته گذاشته و علی‌رغم تأمین و تخصیص اعتبار لازم در مهرماه گذشته، از اجرای پروژه در این مدت سر باز زده و اجرای آن را به سال آینده موکول کرده است؟ و از کجا معلوم که در سال آینده همین رویه تکرار نشود و این تعمیرات جزیی و مختصر باز هم به تعویق نیفتد؟

دانایی افزود: توقع انجام وظیفه به موقع، حداقل توقعی است که مردم می توانند از نهادهای عمومی دارند و توقع بالاتر و مهمتر از آن هم راستگویی مسئولان.

به گفته وی، ایجاد و تقویت چنین رابطه‌ای بین مردم و مسوولان شهرداری، موجب افزایش اعتماد و هم افزایی نظریات و نیروها خواهد شد و زمینه را برای پیشرفت در همه امور فراهم خواهد آورد. در غیر این صورت، اعتماد مردم روز بروز کمتر می شود و آینده خود مدیران هم در معرض مخاطره قرار می گیرد.