شناسهٔ خبر: 42905 - سرویس دیگر رسانه ها

انتشار «داستان کوانتوم؛ سرگذشتی در چهل پرده»/ از میدان شبح تا پارادوکس گربه شرودینگر

نخستین چاپ کتاب «داستان کوانتوم؛ سرگذشتی در چهل پرده» نوشته جیم باگوت به همت شرکت سهامی انتشار راهی بازار نشر شد.

 

انتشار «داستان کوانتوم؛ سرگذشتی در چهل پرده»/ از میدان شبح تا پارادوکس گربه شرودینگر

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین چاپ کتاب «داستان کوانتوم؛ سرگذشتی در چهل پرده» نوشته جیم باگوت با ترجمه سجاد قنبرزاده در هفت بخش از سوی شرکت سهامی انتشار به بازار کتاب عرضه شد.
 «کوانتوم کنش»، «تفسیر کوانتوم»، «مناظره کوانتومی»، «میدان‌های کوانتومی»، «ذرات کوانتومی»، «واقعیت کوانتومی»، «کیهان‌شناسی کوانتومی» بخش‌های هفت‌گانه این کتاب را شامل می‌شوند.
 در بخشی از مقدمه کتاب به قلم مولف می‌خوانیم: «بیش از چهار هزار سال است که ما با این اعتقاد (یا شاید حتی با این ایمان) بزرگ شده‌ایم که تحقیق براساس مدرک مصادف است با استانداردهای سخت‌گیرانه‌ عملی‌ای که مکانیزم‌های صحیح طبیعت را فاش می‌کنند و با وجود این زمانی که مکانیزم‌های طبیعت به‌صورت مکانیزم‌های کوانتومی آشکار می‌شوند، جهان‌های دانش و فلسفه با یکدیگر تلاقی می‌یابند. به جای رویارویی با حقیقت، با پرسش‌های نگران‌کننده‌ای روبه‌رو می‌شویم، در این‌باره که به درک چه چیزهایی از جهان می‌توانیم امیدوار باشیم. نظریه کوانتوم ما را مجبور به حرکت بر لبه پرتگاه معرفت‌شناسی می‌کند. از اواسط دهه ۱۹۲۰، ما با وحشت گام برداشتن روی لبه تیغ زندگی می‌کنیم.»
 
درون زیبای اسرارآمیز
«خارق‌العاده‌ترین کار زندگی من»، «سال معجزه»، «تکه‌ای کوچک از واقعیت»، «کمدی فرانسوی»، «درون زیبای اسرارآمیز»، «چرخش الکترون به دور خود» و «ظهور دیرهنگام و عاشقانه» هفت پرده بخش نخست کتاب هستند.
 
هیچ جهان کوانتومی‌ای وجود ندارد
نویسنده دومین بخش کتاب را به پنج پرده «میدان شبح»، «لعنت بر این پرش کوانتومی»، «اصل عدم قطعیت»، «روح کپنهاگی» و «هیچ جهان کوانتومی‌ای وجود ندارد» اختصاص داده است.
 
نخستین نبرد فیزیک
«مناظره آغاز می‌گردد»، «شگفتی مطلق»، «جعبه فوتون»، «گلوله‌ای از آسمان»، «پارادوکس گربه شرودینگر» و «نخستین نبرد فیزیک» پنج پرده بخش سوم کتاب هستند.
 
ایده‌ای زیبا
باگوت در چهارمین بخش کتاب به شیوه‌ای روایت‌گونه و در عین حال علمی مباحث را در قالب ۶ پرده با عنوان‌های «شلتر آیلند»، «تصویری نیمه‌خالی»، «ایده‌ای زیبا»، «شگفتی در تناسب»، «سه کوارک برای احضار مارک» و «ذره‌ خدا» بیان کرده است.
 
انقلاب نوامبر
بخش پنجم کتاب حاضر نیز به پنج مبحث «پراکندگی غیر ارتجاعی عمیق»، «جریان‌های افسون و ضعیف خنثی»، «معجزه رنگ»، «انقلاب نوامبر»، «بوزون‌های برداری واسطه» و «مدل استاندارد» اشاره دارد.

خیالی باطل ولی سمج
«متغیرهای پنهان»، «جوراب‌های برتلمان»، «آزمایش‌های اسپکت»،‌ «پاک‌کن کوانتومی»، «گربه‌های آزمایشگاهی» و «خیالی باطل ولی سمج» شش پرده علمی باگوت در بخش ششم کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
و ... ذره‌ای آرامش
در بخش پایانی کتاب ۶ پرده «تابع موج عالم»، « تابش هاوکینگ»، «نخستین انقلاب ابرریسمان»، «کوانتای فضا و زمان»، «بحران؟ چه بحرانی؟» و «ذره‌ای آرامش» روایت شده است.
 
جیم باگوت در سطرهای پایانی مقدمه کتابش نوشته است: «امیدوارم این کتاب به‌عنوان توصیه‌ای جهت رفع چالش‌های روان‌شناسانه و عقلانی‌ای که به‌وسیله نظریه کوانتوم ایجاد شده، مفید واقع گردد، چالش‌هایی آنقدر عمیق که مخالف تمام عقاید مرسوم ما از عالم است؛ برای آن فیزیکدانان عالیقدری که توانستند از این چالش عبور کنند. این کتاب توصیه‌ای است برای آشنایی با کاربردهای نظریه‌‌ای که هیچ‌کس آن‌را نمی‌فهمد.»
 
نخستین چاپ کتاب «داستان کوانتوم؛ سرگذشتی در چهل پرده» با شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه در ۴۵۲ صفحه، به بهای ۲۷ هزار تومان از سوی شرکت سهامی انتشار راهی بازار نشر شده است.