شناسهٔ خبر: 42996 - سرویس دیگر رسانه ها

مراکز آرایشی در تهران ۲۵ برابر کتاب‌فروشی‌ها است

رئیس کتابخانه ملی با بیان این‌که میزان مراکز آرایشی در تهران ۲۵ برابر کتاب‌فروشی‌ها است گفت: باید در فضای بعد از برجام به توسعه فرهنگی بیندیشیم.

 

1457250359303_222.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در آیین گرامی‌داشت دوازدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که ۱۶ اسفندماه برگزار شد سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی گفت: در دو سال گذشته که آقای مختارپور مدیریت نهاد را در دست دارند در مقایسه با ۱۲ سال پیش از آن یکی از پرافتخارترین، باعزت‌ترین و شکوفاترین دوره‌ها بود. امیدوارم سال ۹۵ شاهد شکوفایی بیشتر این مجموعه باشیم. متاسفانه شش‌هزار انسان گمنام ولی خوشنام که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند در وضعیت بدی از نظر معیشت به سر می‌برند. کاش اوضاع بهتر شود و شاهد توسعه کتاب‌خوانی در ایران باشیم.

او در ادامه درباره اهمیت فرهنگ در کشور بیان کرد: ریل توسعه کشور بر نفت گذاشته شده است. در سال ۹۰، ۱۱۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما این عدد امسال به کمتر از ۲۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد نفت عنصر پایدار توسعه نیست. اما اگر ریل توسعه‌مان را بر فرهنگ بنا کنیم به قطع اتفاقات بهتری رخ خواهد داد. ما نیازمند بازتالیف سیاست‌های الگوی مصرف در کشور و سیاست‌های کلی بخش فرهنگ هستیم.

صالحی امیری در ادامه تصریح کرد: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که صاحب تمدن بزرگی هستیم. در کشور ما اسلام و ایران ممزوج شده است. ما می‌توانیم پرچم‌دار توسعه فرهنگی در اسلام باشیم و این نیازمند بازنگری در الگوی توسعه است. در واقع راه نجات جامعه و کشور این است که دغدغه عمومی را در فرهنگ بگذاریم.

او با انتقاد از وضعیت نظام آموزشی اظهار کرد: نظام آموزشی باید بررسی مجدد شود. نظامی که افراد را تنها براساس محفوظاتشان پشت در کنکور می‌رساند‌، اما کسی به مقصد نمی‌رسد اشتباه است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان گفت: راه نجات، تبلیغات و سخنرانی نیست. ما باید در فضای بعد از برجام به توسعه فرهنگی بیندیشیم. متاسفانه در تهران میزان مراکز آرایشی ۲۵ برابر کتاب‌فروشی‌ها است. تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و سایر سیاست‌گذاران در نگرش خود تغییر ایجاد نکنند وضع همین خواهد بود. نهال فرهنگ سبز است اما به آبیاری نیاز دارد.

همچنین محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌ها با بیان این‌که به ارائه شرح فعالیت‌های نهاد نیازی نیست در این‌باره گفت: در ۲۰ ماه گذشته به گفته آقای مختارپور (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی) که گفتند باید کاری کنیم نهاد به ساختمان شیشه‌ای تبدیل شود در تمام سطوح همه کارمندان از آن‌چه گذشته است مطلع شدند. در همین راستا تا هفته گذشته ۴۱ هزار مکاتبه الکترونیک صورت گرفته است و ما از دغدغه همکاران مطلع شده‌ایم.

او افزود: در سال ۹۴ به پیشنهاد دبیر محترم در جنبش کتاب‌خوانی به سراسر کشور سر زدیم. در ادامه در سال ۹۵ هم برنامه‌های پربارتری خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه‌ها نیز در سخنانی گفت: در این فضا عطر معنویت حس‌می‌شود؛ من هم به امید کسب نورانیت در این‌جا حاضر شدم. خداوند به شما توفیق عنایت کرده که با کتاب زندگی کنید. برخی عمر خود را با فلزات بی‌روح٬ چوب٬ خاک و ... زندگی می‌کنند که البته آن‌ها در جای خود اهمیت دارند. اما شما تمام عمر خود را با کتاب می‌گذرانید.

او اظهار کرد: کتاب آخرین معجزه خداست که به خاتم انبیا (ص) داده است. در حال حاضر از معجزه عصای حضرت موسی (ع) و مرده زنده کردن حضرت عیسی (ع) جز نوشته‌ها خبری نیست اما معجزه پیامبر خاتم (ص) با آسمان و زمین ارتباط دارد.

رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به آیه قرآن که خداوند در آن به قلم قسم خورده است٬ بیان کرد: کتابدار می‌تواند منبع فیض خدا باشد. معیشت شما سخت می‌گذرد اما شما می‌توانید به دل جوانان کتاب‌خوان ورود و گوهرها را شناسایی کنید.

او با بیان این‌که «گفته کسانی که می‌گویند سطح مطالعه در ایران کم است عمیق نیست» اظهار کرد: تبلیغ کتاب در ایران خوب نیست .ما چقدر کتاب خوب را در معرض دید مردم قرار دادیم تا ببینیم استقبال می‌شود یا خیر؟ باید درصد کوچکی از اعتبارات را به تبلیغ کتاب اختصاص دهیم. مردم ایران از سایر کشورهایی که سطح بالایی از مطالعه دارند چیزی کم ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در پایان افزود: پول زیادی برای هدیه دادن گل هزینه می‌کنیم. چه بهتر است در این زمان عید هدیه دادن کتاب را رواج دهیم و عیدی‌هایمان را لای کتاب به دیگران بدهیم.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این مراسم گفت: این دومین سالی است که مراسم سال‌روز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود و حالا آرام آرام نهاد به شان خود و کارمندانش رسیده است و این شان تثبیت می‌شود. در سالی که گذشت کارهایی انجام شده که همه از آن اطلاع دارند. مهمترین آن‌ها موضوع مغفول‌مانده پرداخت نشدن نیم درصد شهرداری بود که تا حدی حل شده است؛ تا حدی که در این سال بیش از بودجه اصلی نهاد، از نیم درصد شهرداری درآمد داشتیم. البته این راه ادامه دارد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره فعالیت‌های نهاد درباره کتابداران اظهار کرد: منابع جدید خریداری و نظرسنجی از مردم انجام شد. خوشبختانه امسال نقش کتابداران در انتخاب منابع پررنگ بود و سطح مطالعاتی کتابداران ارتقا پیدا کرد. تا حدی ارتباط بین نهاد و کتابداران قوی بود که حرف آن‌ها با عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری ستاد فقط ۱۰ دقیقه فاصله دارد.

او ادامه داد: همه ایمیل‌ها را خودم باز می‌کردم. این اطلاع‌رسانی‌ها باعث شد تا مشکلات کتابخانه‌ها در تمام کشور را بفهمم و تا حدی آن‌ها را رفع کنیم. همچنین آزمون ۹۴ کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از بی‌حاشیه‌ترین آزمون‌ها بود. تمام این کارها به همت مجموعه صورت گرفت تا امروز بتوانیم بگوییم وضعیت بهتری نسبت به گذشته داریم. البته هنوز نقص‌هایی باقی مانده است.

همچنین متولیان معاون پژوهش برنامه‌ریزی و فناوری نهاد کتابخانه‌ها در توضیحات کوتاه و آماری روند داوری نظام پژوهشگران را توضیح داد و گفت: در سال‌های قبل دامنه پذیرش آثار کمتر بود. اما امسال این دامنه گسترده‌تر شد. سال‌های گذشته فقط آثار تخصصی و علمی صرف را می‌پذیرفتند اما امسال آثار تحلیلی بسیاری هم پذیرفته شد. امسال ۶۶۰ اثر به ما رسید که از آن‌ها ۲۵۹ اثر پذیرفته شد. آثار دریافتی امسال از مجموع سال‌های ۹۱ و ۹۳ بیشتر بود،‌ در سال ۹۱ ‌، ۷۳ اثر و در سال ۹۳‌ ‌، ۱۱۹ اثر رسیده بود.

او افزود: از آثار امسال ۴۵ عنوان مقاله منتشرشده در نشریات عمومی. ۴۴ عنوان مقاله منتشرشده در نشریات تخصصی ‌ و ۳۲ عنوان کتاب تالیفی وجود داشت. همه اینها نشان می‌دهد که ما گنجینه علمی و فرهنگی پرباری کنج کتابخانه‌ها داریم که شناخته نمی‌شوند و خاک می‌خورند و ما با معرفی آنها امکان استفاده از این گنجینه را فراهم می‌کنیم.

در این مراسم کلیپی درباره ۹۱۶ نشست کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌ها پخش شد.

همچنین در بخشی از مراسم با حضور علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور٬ لاله افتخاری نماینده مجلس و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان از تمبر دوازدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رونمایی شد. این تمبر با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است.