شناسهٔ خبر: 43090 - سرویس دیگر رسانه ها

«قانون علیت در فلسفه اسلامی» روانه بازار نشر شد

کتاب «قانون علیت در فلسفه اسلامی» اثر ابوالفضل غفاری از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

 

خبرگزاری فارس: «قانون علیت در فلسفه اسلامی» روانه بازار نشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: علیت اصل عقلی و متافیزیکی است که در متون دینی تصدیق شده و ره آوردهای آن اندیشه حکما را تحت تاثیر قرار داده ‌است.

در این کتاب تحلیل تطور علیت در چهار قلمرو ماهیت، تحقق، مناط و اقسام آن بحث شده است. برای این مهم ابتدا منابع دینی و کلامی و سپس متون فلسفی از آغاز فلسفه اسلامی تا دوره معاصر با روش تحلیلی ـ انتقادی بررسی شده است تا فراز و فرودهای مساله علیت روشن شده و دیدگاه‌ها به خوبی تبیین شود، آنگاه با تحلیل مساله در چارچوب مبانی و اصول مکاتب و نحله‌های فکری و فلسفی چگونگی تطور و سیر مساله علیت و نقاط ضعف و قوت نشان داده شده‌است.

فصل‌ها و مباحث این کتاب عبارت‌اند از: ۱ـ جایگاه علیت در قرآن و روایات و تأثیر آن در تفکر کلامی و فلسفی؛  مباحث: اول ـ  علیت در قرآن و روایات. دوم ـ علیت در دیدگاه امامیه. سوم ـ علیت در معتزله. چهارم ـ اشاعره و علیت.

۲ ـ تطور ماهیت علیت؛ مباحث: اول ـ تطور ماهیت علیت در فلسفه‌های پیش‌صدرایی. دوم ـ تطور ماهیت علیت در حکمت متعالیه، ۳ ـ تطور تحقق علیت؛ مباحث: اول ـ تطور تحقق علیت در فلسفه‌های پیش‌صدرایی. دوم ـ تطور تحقق علیت در حکمت متعالیه.

۴ـ تطور مناط علیت؛ مباحث: اول تطور مناط علیت در فلسفه‌های پیش‌صدرائی. دوم ـ تطور مناط علیت در حکمت متعالیه

۵ ـ تطور اقسام علیت؛ مباحث: اول ـ تطور اقسام علیت در فلسفه‌های پیش‌صدرائی. دوم ـ تطور اقسام علیت در حکمت متعالیه.

این کتاب به شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۳۰۰۰۰ تومان منتشر شد.