شناسهٔ خبر: 43121 - سرویس دیگر رسانه ها

سالنامه فرهنگی، هنری با بهره گیری از فناوری های جدید منتشر شد

مجری و کارشناس برنامه «مشاعره» از انتشار سالنامه فرهنگی، هنری جدید با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری خبر داد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ اسماعیل آذر چندی است که با ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری های مشترکی انجام می دهد که از جمله این همکاری ها می توان به برگزاری نشست های ادبی در قالب مشاعره دانشجویی در حوزه فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و اخیرا انتشار نخستین سالنامه فرهنگی با بهره مندی از تکنولوژی QR اشاره کرد.
آذر، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، همچنین عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو شورای راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مدیر گروه ادبیات فارسی سازمان فرهنگی اکو، عضویت در کمیته نامگذاری ثبت احوال، کمیسیون های علمی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و هیئت مدیره انجمن ادبیات تطبیقی را عهده دار است. 
وی در صدا و سیما نیز به عنوان مجری و کار شناس برنامه های ادبی از جمله برنامه 
مشاعره فعالیت دارد. 
با اسماعیل آذر درباره تازه ترین فعالیتش یعنی مشارکت در انتشار سالنامه فرهنگی، هنری که با بهره گیری از فناوری های جدید منتشر شده است به گفت و گو نشستیم که در ادامه از نظر شما نیز می گذرد.

س** آقای دکتر برای شروع درباره ویژگی های این سالنامه بیشتر برایمان توضیح می دهید؟ 
-این سالنامه نخستین سالنامه تمام عیار فرهنگی است که در جمهوری اسلامی ایران نقش خاصی پیدا می کند. 

س** منظور از خاص بودن چیست؟ 
- در تقویم کشور ۳۶۵ روز با مناسبت های گوناگون وجود دارد. از روز مشروطیت گرفته تا روز ابن سینا. مراسم گوناگون مذهبی، ولادت ها، رحلت ها و غیره. کار ساده ای نیست که برای هر مناسبت به شکلی در خور تحقیق شود و مناسب آن رویداد در سالنامه مطلب مرتبطی بیافزاییم. به عبارتی دیگر می توان این سالنامه را یک جُنگ فرهنگی دانست. 

س** چگونه به این ابتکار رسیدید؟
- همکاری من با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در حوزه فرهنگ و در زمینه شعر و ادبیات، از حدود یک سال پیش در قالب ارائه ابیاتی تحت عنوان 
«پیام زندگی» برای نخبگان و سرآمدان و کارآفرینان کشور آغاز شد که ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این راه ما را یاری می رساند. باید بگویم اندیشه این موضوع، نخست از دکتر ستاری بود. منتها بخت با بنده بود که تحقیق و تدوین مطالب به حقیر تفویض شد. با این پیشنهاد و با توجه به ابتکاری که آقای پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در ماهنامه «دانش بنیان» داشتند مبنی بر گنجاندن ابزاری به نام کد «کیو آر»، اشعاری که برای مناسبت های مختلف انتخاب شده بود، توسط بنده در استودیو دکلمه شد و از طریق این قابلیت، در سالنامه قرار گرفت تا مخاطبان و در دست گیرندگان سالنامه، بتوانند از فناوری های روز برای بهره مندی بهتر از شعر و ادبیات غنی فارسی، استفاده کنند. همکاری های فراوان آقای پرویز کرمی در این مسیر، مرا دستگیر بود و در سهولت و ارتقای کار کمک می کرد.

س** در این راه با چه مشکلاتی مواجه بودید؟ 
- به قول قدیمی ها مشکلی نیست که آسان نشود. برای نمونه روز شهادت حضرت زهرا (س) به دو بیت شعر نیاز داشتیم که هم از نظر اسلوب شعری فاخر باشد و هم بتواند نمایشگر آن همه شکوه و بزرگواری شود. شاید ساعت ها وقت صرف شد تا آن دو بیت را انتخاب کنیم. در اکثر مناسبت ها خاصه آنچه مربوط به معصومین بود با مشکل انتخاب مواجه بودیم. اما همواره لطف خداوندگار با ما بود تا بهترین ها را برگزینیم. 

س ** چه اتفاقی در این سالنامه افتاده که در سالنامه های دیگر نظیر آن دیده نمی شود؟ 
- این سالنامه نخستین سالنامه مولتی مدیا است که در آغاز هر ماه و نیز در مناسب هایی چون میلاد حضرت پیامبر (ص)، میلاد حضرت امیرالمومنین (ع)، عاشورای حضرت امام حسین (ع) و سایر مناسبت ها دارنده سالنامه می توانده از طریق بهره گیری از نرم افزار کدخوان فیلمی که اجرای بنده را پیرامون موضوع های یاد شده به نظاره بنشیند. نکته دیگر قابل توجه نیز این است که سالنامه یاد شده در مسیر سیاست های فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان صورت گرفته است. 

س** آیا مطلب دیگری هست که بخواهید به آن اشاره کنید؟ 
- در این سالنامه بیش از چهل تن از مفاخر علمی، فرهنگی و هنری کشور در کوتاه ترین صورت مکتوب معرفی شده اند. همچنین این سالنامه با تمامی احترام از شهدای هسته ای یاد کرده و نام وشان این شخصیت ها ی فراموش نشدنی را نقش زده است. نکته ای دیگر که باید اینجا بیان کنم اینکه این سالنامه به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان، با همکاری بخش خصوصی به ثمر نشسته است. یادمان باشد که چنین کارهای ژرف و موثر می تواند به تدریج در حفظ هویت ملی و دینی ملت ایران نقش موثری ایفا کند.