شناسهٔ خبر: 43143 - سرویس دیگر رسانه ها

سرافراز: دستگاه‌ها لیست بلندی از ممنوع‌التصویرها داشتند/پیگیری معوقات مالی

رییس سازمان صدا و سیما می گوید وقتی این پست را تحویل گرفت با ليست بلندي از افراد ممنوع التصوير مواجه شد كه از سوی دستگاه‌های خارج از صدا و سيما توصيه شده بود.

 

محمد سرافراز

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد سرافراز رییس رسانه ملی در گفتگویی که با روابط عمومی صدا و سیما انجام داده درباره مباحثی چون کمبود بودجه، اختلاف با دولت بر سر تامین و اختصاص بودجه بیشتر به این سازمان، برنامه های نوروزی، ممنوع التصویری ها، عملکرد این رسانه در قبال دولت، حقوق کارمندان صحبت کرده است که آن بخش از صحبت های وی را که پیش از این کمتر شنیده شده است می خوانیم.

سرافراز در بخشی از این گفتگو رویکرد دولت در تخصیص بودجه به سازمان صدا و سیما را ناعادلانه دانسته و گفته است: «همان روزهاي اولي كه مسئوليت سازمان را به عهده گرفتم، سعي كردم به دليل مصالح نظام با دولت همراهي و كمك كنيم كه وظايفش را به درستي انجام دهد. رسانه ملي در اين زمينه تلاش بسيار زيادي كرد و موفقيت هاي خوبي هم كسب نمود، حتي در دوره جديد تلاش شد تا حجم بالايي از برنامه هاي زنده براي بازتاب عملكرد دولت طراحي و اختصاص يابد و حتي براي كساني مثل سخنگوي دولت، تريبون زنده هم فراهم شد كه اينها در گذشته سابقه نداشته است.»

وی در بخش دیگری اشاره کرده است: «وقتي يك سازمان رسانه‌اي مانند صداوسيما، با كسري بودجه و كمبود منابع مالي مواجه مي شود، طبعا نمي تواند آن مقداري كه لازم و مطلوب است توليدات داشته باشد كه اين افت هم جنبه كيفي خواهد داشت و هم كمي. البته تلاش شد كه اين اتفاق نيفتد. اين را هم در نظر بگيريد كه با انبوهي از رسانه‌هاي متخاصم و مخالف با صدا و سيما نيز مواجهه هستيم كه تلاش مي‌كنند تا ازاعتباررسانه ملي كم كنند، اما خوشبختانه علي رغم مشكلات مالي و فشارهاي دروني و بيروني، تلاش شد تا اعتبار رسانه ملي حفظ شود.»

به گفته وی «واقعيت اين است كه سازمان مديريت و برنامه ريزي، بودجه جاري صدا و سيما را براي سال آينده حدود ۸ درصد اضافه كرده و اين در حالي است كه دولت اعلام كرده براي افزايش حقوق ومزاياي كاركنان دستگاههاي دولتي بايد تا ۱۲ درصد افزايش حقوق در نظر گرفته شود. با فرض اينكه كمكي كه دولت مي كند صرفا براي تامين و ترميم حقوق كاركنان باشد بازهم ۴ درصد كمتر از مصوبه دولت است و من بارها اعلام كردم كه اين افزايش ۸ درصدي، كفاف تامين حقوق كاركنان و بازنشسته هاي سازمان را هم نمي دهد و ما بايد مبلغي بر آن اضافه كنيم تا فقط بتوانيم حقوق را پرداخت كنيم، كسري بودجه در حوزه برنامه سازي كه جاي خود دارد.»

درباره موضوع رجام نیز اینگونه گفته است: «بخشي از نقدهاي وارده به عملكرد رسانه بر مبناي طرحي از پيش تعيين شده براي فشار رواني – تبليغاتي انجام مي‌شود كه ما آن را واقعي و صادقانه نمي دانيم. در زمينه برجام هم همينطور بوده است. قبلا هم توضيح داديم كه سازمان در مقاطعي و به شكل يكطرفه ديدگاه هيئت مذاكره كننده را مطرح  مي كرد. اما از مقطعي كه امريكايي ها شروع به موضع گيري منفي و فضاسازي درباره برجام كردند، صدا و سيما نيز ديدگاه‌هاي انتقادي را پخش كرد.»

و اما دیگر بخش های این گفتگو بدین شرح است:

*در برخي از رسانه‌ها تحليل هايي از اين دست ارائه مي‌شود كه به دليل افزايش ممنوع التصوير يا ممنوع الكار شدن برخي هنرمندان، آنها جذب شبكه هاي ماهواره اي مي شوند. اينكه اگر فردي ممنوع التصوير است رسانه ملي تا چه اندازه در آن نقش داشته و دارد؟

- سياست سازمان نسبت به هنرمندان جذب حداكثري است و ان‌شاالله در سال آينده ساماندهي جديدي در اين زمينه خواهيم داشت. اولا من به مسئولان مربوطه تاكيد كردم تا همه هنرمندان به ويژه هنرمنداني كه از سال‌هاي گذشته با سازمان همكاري داشتند و قبل از بحران مالي از صدا و سيما طلبكار بودند شناسايي شده و به امورشان رسيدگي شود و طلب هاي آن‌ها پرداخت شود. در خصوص مراودات با هنرمندان نيز يكسري روش هاي جديد را در دست بررسي داريم كه وقتي به نتيجه رسيد، اعلام خواهيم كرد.

باورمان بر اين است كه بايد فضا را به گونه‌اي آماده ساخت كه هنرمندان بتوانند در آن و براساس معيار‌هاي جامعه فعاليت كنند. اين خبرسازي ها و شايعه پراكني‌ها نيز بيشتر از سوي سايت ها و رسانه هاي بيروني مطرح مي شود كه خيلي از مطالب آن‌ها واقعي نيست. اين را هم بگويم وقتي كه مسئوليت رسانه را پذيرفتم با ليست بلندي از افراد ممنوع التصوير مواجه بودم كه از سوي دستگاه‌هاي خارج از صدا و سيما توصيه شده بود كه آنها در برنامه ها حضور پيدا نكنند. بنابراين جلساتي در اين موارد گذاشتيم و پرونده ها را بررسي كرديم كه متوجه شدم برخي از آن‌ها ايراد دارد، لذا دستور پيگيري دادم كه نظرات دستگاه‌هايي كه اين احكام را صادر كردند، به شكل مكتوب و رسمي گرفته شود تا نسبتش با صدا وسيما مشخص شود و آن ها بايد مسئوليت نظر خود را بپذيرند. خوشبختانه امروز خيلي از اين مشكلات حل شده و ما روابط كاري و دوستانه خوبي با اين هنرمندان داريم، هرچند صدا و سيما پايبند به ضوابط و شرايط قانوني در اين زمينه است و آن را گوشزد مي كند و اگر كساني بخواهند معيارها و ضوابط را رعايت نكنند و از چارچوب ها خارج شوند، طبعا سازمان اعمال نظرخواهد كرد.

*از جمله نقدهايي كه به عملكرد صدا و سيما مي شود مربوط به تعدد شبكه‌‌هاي تازه تاسيس است كه برخي آن را صرفا يك رشد كمي دانسته كه موجب افت كيفي برنامه ها و بالطبع كاهش مخاطب شده است. نظر جنابعالي نسبت به اين انتقاد چيست؟

بنده قبل از اينكه به عنوان مديريت رسانه ملي قبول مسئوليت كنم، همواره بر اين نكته تاكيد داشتم كه اگر يك شبكه جديد مي خواهد راه بيفتد بايد زيرساخت هاي فني، نيروي انساني متخصص و كارشناس و پاسخ به اين سوال كه راه اندازي يك شبكه چقدر مي‌تواند خلايي را پر كند، انجام شود و از سويي ديگر منابع مالي آن نيز تامين شود و بعد اقدام به راه اندازي و تاسيس شبكه شود. به نظرم در يك مقطعي به دليل نگراني هايي كه از گسترش شبكه هاي ماهواره اي احساس مي شد، تاسيس اين شبكه ها با شتاب زدگي انجام گرفت كه همه اين ملاحظات درآن رعايت نشده بود. به همين دليل ما سعي كرديم شبكه هايي كه ماموريت هاي مشابه اي دارند را با هم ادغام كنيم تا بتوانيم از اين ظرفيت ها بهتر و بهينه تر استفاده كنيم و اگر قرار بر تاسيس شبكه جديد است حتما بايد اين ملاحظات را در نظر بگيريم. در واقع براي راه‌اندازي شبكه جديد ۴ اصل بايد رعايت شود: ۱- نيروي انساني ماهر و كارآمد؛ ۲- زيرساخت فني و تجهيزات لازم؛ ۳- ماموريت مشخص و محدود براي شبكه؛ ۴- بودجه لازم.

برخي به شبكه تهران اشاره مي‌كنند كه در اين دوره راه‌اندازي شده است، بايد بگويم اين شبكه همان شبكه HD است كه به دليل وسعت و اهميت استان تهران تبديل به شبكه تهران شده است. در واقع، سعي كرديم قبل از انتخابات ۷ اسفنداين شبكه راه‌اندازي و خلاء آن را پر كنيم. اين را هم بگويم شبكه هايي كه ماموريت هاي مشابه و مخاطب كم دارند در ارزيابي هاي سازمان مورد بررسي قرار مي‌گيرند و در صورت لزوم ادغام خواهند شد.

*توضيحي مختصر در مورد برنامه‌هاي نوروزي سال ۹۵ بفرماييد.

برنامه هاي نوروزي ما به اين شكل است كه برخي از آنها قبل از تحويل سال به شكل ويژه شروع مي شود كه حداقل شامل سه سريال جديد ايراني است كه از شبكه هاي يك، دو و سه پخش مي شوند . بعضي از آنها روايت و قصه اي طنز دارند. بخشي از برنامه هاي نوروزي ويژه برنامه هاي تحويل سال است كه بازهم از سه شبكه يك، دو و سه از ساعت۱۰ـ ۱۱ شب شنبه يعني يك روز قبل از سال جديد شروع خواهند شد و تا بعد از تحويل سال ادامه دارند كه با حضور مجريان شناخته شده وتوانمند تلويزيون روي آنتن مي روند و هركدام مهمانان و برنامه‌هاي ويژه اي دارند. در بخش هاي نمايشي، فيلم هاي خارجي و روز دنيا كه توليدات سال گذشته ميلادي است و فيلم هاي مطرحي بوده كه قابليت پخش دارند، خريداري و دوبله شده و ان شالله در ايام نوروز از شبكه‌هاي مختلف سيما پخش مي شوند. چند برنامه تركيبي جديد نيز تدارك ديده شده كه بعضي از آنها قبل از سال شروع شده مثل برنامه سه ستاره شبكه سه با اجراي آقاي احسان عليخاني كه مردم ومخاطبان از طريق نظرسنجي و راي گيري، بهترين برنامه هاي سال گذشته تلويزيون را انتخاب مي كنند. همچنين مسابقه هاي متنوعي تدارك ديده شده كه برخي از قبل پخش مي شده اما به شكل ويژه در نوروز ارائه مي شوند و برخي نيز برنامه هاي جديد هستند كه براي اولين بار پخش خواهند شد. براي مخاطب كودك و نوجوان نيز برنامه هاي جديد و ويژه عيد نوروز در نظر گرفته شده كه در اين ايام پخش خواهد شد. شبكه مستند نيز با يكسري برنامه ويژه و جذاب به استقبال نوروز خواهد رفت. همچنين اين شبكه قرار است به شكل HD در ايام نوروز به پخش برنامه هاي خود بپردازد و مردم مي توانند برنامه هاي ويژه اين شبكه را با كيفيت تصويري بالايي مشاهده كنند. سري جديد برنامه خندوانه نيز قبل از سال جديد هر شب از شبكه نسيم روي آنتن خواهد رفت. البته برنامه خندوانه پنج شب در هفته پخش خواهد شد و روزهاي پنچشنبه و جمعه به جاي آن، برنامه دورهمي به كارگرداني مهران مديري پخش مي شود.