شناسهٔ خبر: 43267 - سرویس دیگر رسانه ها

گسترش فرهنگ وارداتی موجب بی هویتی جامعه می‌شود

مدرس دانشگاه آزاد زاهدان گفت: فرهنگ، شناسنامه و هویت یک ملت است و گسترش فرهنگ وارداتی در یک جامعه موجب بی هویتی آن ملت می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حجت الاسلام راهداری افزود: امروز با تغییر وسایل ارتباطی و تغییر یافتن آداب و رسوم، فرهنگ ها نیز به پیروی از آن تغییر یافته است.

وی تصریح کرد: وجود امکانات ارتباطی چون اینترنت، ماهواره، موبایل و تلویزیون باعث شده که فرهنگ جامعه نیز در حاشیه استفاده از این امکانات تغییر شکل دهد.

راهداری در ادامه گفت: هنگامی که اقشار جامعه بخصوص جوانان به استفاده نادرست از این وسایل ارتباطی روی می آورند موجب می شود از شخصیت های مقابل خود الگو برداری کنند و با تغییر دادن لباس، طرز صحبت کردن و آرایش ظاهری زمینه ورود فرهنگ های وادراتی به جامعه را فراهم کنند.

وی همچنین از بی ثباتی و نبود استقلال فکری بعد از الگو پذیرای جوانان از فرهنگ های غربی اشاره کرد و گفت: وقتی جوانان الگوی خود را خوانندگان و هنرپیشگان غربی قرار می دهند این موجب می شود بعد از مدتی اعتماد به نفس و استقلال خود را از دست دهند و دچار نوعی سردرگمی شوند.

راهداری خاطرنشان کرد: داشتن فرهنگ اصیل ایرانی یک افتخار است پس هیچگاه جوانان به خود اجازه ندهند که یک افتخار را کنار بگذارند و از خرده فرهنگ های غلط غربی و غیر اسلامی پیروی کنند.

وی بیان کرد: یکی از راههای مقابله با این فرهنگ های غلط، فراهم کردن امکانات سالم تفریحی برای جوانان است و آگاه ساختن جوانان از خطرات و معضلات استفاده از این فرهنگ ها از سوی خانواده ها و مراکز آموزشی بخصوص دانشگاه ها می تواند تا حد بسیار زیادی مفید واقع شود.

وی در پایان گفت: جوانان با توکل و ایمان به خداوند و سرلوحه قراردادن زندگی ائمه اطهار و پیروی از احادیث و دستورات قرآن می توانند مانع از بوجود آمدن بسیاری از بی بند و باری های جامعه شوند.