شناسهٔ خبر: 43448 - سرویس دیگر رسانه ها

شیوه نامه انضباطی دانشجویان ابلاغ شد/ تغییر در سیاست بورس خارج

رئیس سازمان امور دانشجویان از تثبیت و ابلاغ شیوه نامه انضباطی دانشجویان خبر داد و گفت: جرایم و مجازات در این آیین نامه تغییری نکرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر مجتبی صدیقی صبح امروز در نشستی خبری با ارائه گزارش عملکرد این سازمان در سال گذشته و برنامه های پیش روی آن از تغییر سیاست بورس خارج خبر داد و گفت: تفویض اختیارات به دانشگاه ها محور اصلی سیاست بورس در سال ۹۵ است و به همه دانشگاه ها اعلام شده سهمیه مورد نیاز خود را از رشته های جدید و اولویت های نقشه علمی کشور اعلام کنند.

وی ادامه داد: نهایتاً ۱۹۲ سهمیه بورس در آزمون دکترا برای خارج از کشور پیش بینی شد.

وی گفت: این سهمیه ها در حال حاضر مشخص شده است که برای هر دانشگاه چه تعداد است و متقاضیان علاوه بر رشته های داخل، می توانند در این سهمیه ها نیز شرکت کنند.

صدیقی همچنین از تصویب و ابلاغ شیوه نامه انضباطی خبر داد و گفت: شیوه نامه انضباطی تصویب و ابلاغ شد و بیشترین تغییر آن در آئین دادرسی بوده و در جرایم و مجازات تغییری ایجاد نشده است.

روند کاهشی صدور احکام بورس داخل در سال ۹۴

صدیقی در ادامه با اشاره به احکام صادره بورس داخل در سال ۹۴، گفت: احکام صادره بورس داخل در سال گذشته با روند کاهشی روبرو بود. با وجود فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در حال حاضر نیاز به بورس کم شده است.

وی یادآور شد: در سال ۹۴، ۴۵۲ حکم بورس داخل صادر شده که از این تعداد ۳۱۴ مورد مربوط به دانشجویان دکتری داخل و بورسیه‌های سال‌های قبل هستند و همچنین ۱۳۸ مورد آن مربوط به مربیان دانشگاه‌ها بود که از امکان بورس داخل برای دوره دکتری استفاده کردند.

روند صدور احکام بورس متوقف نشده است

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: برخلاف برخی خبرها که اعلام شده بود جایابی دانشجویان بورسیه متوقف شده است، جایابی و صدور حکم این دانشجویان با توجه به اعلام نیازهایی که از دانشگاه‌ها دریافت می‌کنیم، صورت می‌گیرد.

صدور ۱۴ حکم بورس خارج در سال ۹۴

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که بورس خارج با روند کاهشی روبرو بوده است، افزود: سال ۹۴ تنها ۱۴حکم بورس ۹۴ داشتیم و علت آن هم این بود که در سال ۹۳ قبولی‌هایی که از طریق آزمون داشتیم، همزمان در دکتری داخل نیز پذیرفته شده بودند و در دریافت اعلام نیاز دانشگاه‌ها، خیلی موفق نبودند، دانشگاه‌ها در انتخاب دانشجویان و اعلام نیاز چندان همکاری نداشتند که همین مسئله باعث شد که روند بورس ۹۵ تغییر کند.

صدیقی اعلام کرد: ۳۳۳ بورس خارج از کشور در حال حاضر داریم که هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند و نسبت به سال ۹۳ که ۵۹۵ نفر بودند، با کاهش روبرو بوده‌اند.

بازگشت ۱۰۱ نفر بورسیه خارج از کشور در سال گذشته

وی در ادامه به بازگشت بورسیه‌ها در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰۱ نفر بورسیه به کشور بازگشته و به محل خدمت خود در دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند. آنچه که در سال ۹۴ بسیار رشد داشت، افزایش دوره‌های فرصت مطالعاتی کوتاه مدت دکتری داخل بود که نسبت به سال ۹۳، ۶۸ درصد رشد داشت که در سال ۹۴ به یک هزار و ۳۴۸ نفر افزایش یافت که از این تعداد یک هزار و ۱۱۰ نفر به خارج از کشور اعزام شده و ۲۳۸ نفر فرصت مطالعاتی خود را در دانشگاه‌های داخل گذراندند.

رفع مشکلات ویزای دانشجویان با توجه به فضای برجام

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: البته فضای ایجاد شده پس از برجام در این مورد بسیار کمک‌کننده بود و باعث شد که این دانشجویان کمتر با مشکلات ویزا مواجه شوند.

۷ کشوری که بیشترین فرصت مطالعاتی دکتری را به خود اختصاص دادند

صدیقی با اشاره به هفت کشور اولی که دانشجویان فرصت تحقیقاتی خود را در خارج از کشور گذراندند، گفت: کشورهای آمریکا، ایتالیا، آلمان، کانادا، اسپانیا، هلند و فرانسه هفت کشوری بودند که دانشجویان بیشترین مراجعه را برای گذراندن فرصت تحقیقاتی خارج از کشور به آنجا داشتند.

استفاده ۲۱ هزار دانشجو از تسهیلات ارزی

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۱ هزار دانشجو در خارج از کشور از تسهیلات ارز دانشجویی استفاده کردند، افزود: البته تعداد آنها نسبت به سال ۹۳ کاهش داشت چرا که هر چه ارز مبادله‌ای به بازار آزاد نزدیک شود، تقاضا کمتر می‌شود.

لغو مجوز ۲۷ مؤسسه اعزام دانشجو در سال ۹۴

معاون وزیر علوم در ادامه به مؤسسات اعزام دانشجو اشاره کرد و گفت: سال ۹۳ بازرسی از این مؤسسات به صورت جدی انجام شد، ۱۰۰ مورد بازرسی صورت گرفت، ۱۱ جلسه کارگروه تشکیل شد و ۲۲۷ گزارش عملکرد مؤسسات بررسی شد که در ۲۰۰ مورد مجوز این مؤسسات تمدید و ۲۷ مورد به دلیل عدم رعایت مقررات لغو شد.

صدیقی تاکید کرد: در سال ۹۴ با وجود اینکه درخواست زیادی برای ایجاد مؤسسات اعزام دانشجو ارائه شده بود، با هیچ درخواستی موافقت نشد.

ارزیابی بیش از ۳۰۰۰ مدرک دانشجویان خارج از کشور

وی به اداره کل امور دانش‌آموختگان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته سه هزار و ۱۷۷ مدرک دانشجویان خارج از کشور برای ارزیابی به این اداره ارائه شد که ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۳ کمتر بود.

صدیقی یادآور شد: کشورهای مالزی، هندوستان، کانادا، انگلستان و آمریکا بیشترین مدارک ارائه شده توسط دانشجویان برای ارزیابی را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان از برنامه‌های سال ۹۵ به راه‌اندازی سیستم پاسخگویی غیرحضوری، واگذاری اختیار صدور دانشنامه‌های داخلی به دانشگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: این موارد برخی از برنامه‌های اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم است که به زودی اجرایی می‌شود.

بازنگری دستورالعمل انتقال دانشجویان خارجی به داخل

وی در ادامه به شورای انتقال دانشجو در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۷۷ دانشجو از خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل برای گذراندن تحصیلات وارد شده‌اند که نسبت به سال ۹۳، ۲.۵ برابر با افزایش روبرو بود. همچنین دستورالعمل انتقال دانشجویان خارج به داخل بازنگری شده که اوایل امسال بعد از تصویب، ابلاغ می‌شود.

جذب بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی غیرایرانی در سال گذشته

صدیقی به جذب دانشجویان غیرایرانی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته دو هزار و ۶۰۲ دانشجوی غیرایرانی جذب کردیم که از این تعداد یک هزار و ۱۱۵ دانشجو بورسیه و یک هزار و ۴۸۷ دانشجو غیر بورسیه بودند که در مجموع دو هزار و ۶۰۲ دانشجوی خارجی می شوند و در حال حاضر ۲۱ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های ما مشغول تحصیل هستند که از این تعداد دو هزار و ۷۰۰ نفر بورسیه اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره افزایش آمار اقدام به خودکشی دانشجویان در سال گذشته، گفت: تک‌تک این اقدام‌ها ثبت شده، با وجود اینکه اقدام به خودکشی در سال گذشته زیاد نبوده، ولی همان چند مورد نیز نگران‌کننده است و بیشتر دلایل آن به خاطر مشکلات عاطفی و مشکلات خانوادگی است که سعی کرده‌ایم دلایل هر کدام از آنها را در دانشگاه‌ها بررسی کنیم.

راه‌اندازی مراکز مشاوره و تندرستی در دانشگاه‌ها

وی در ادامه به حوزه تربیت‌بدنی دانشجویان اشاره کرد و گفت: ۳۸۰ هزار فعالیت ورزش همگانی در سال گذشته صورت گرفته، مراکز مشاوره و تندرستی ایجاد شده و ۴۹ مرکز در سال گذشته فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

بیمه جامع مصدومیت دانشجویان ورزشکار

صدیقی افزود: در سال ۹۵ برنامه ما تجهیز سالن‌های بدنسازی در حاشیه خوابگاه‌های دانشجویی است و همچنین رتبه‌بندی فضای دانشگاه‌ها که با کمک صندوق رفاه دانشجویان، بیمه جامع حوادث مصدومیت دانشجویان ورزشکار در سال ۹۴ پیش‌بینی شده و در سال ۹۵ توسعه خواهد یافت.

معاون وزیر علوم ادامه داد: تیم شطرنج دانشجویان در حال حاضر در کشور امارات مشغول رقابت هستند، تیم ملی فوتسال نیز در اردیبهشت ماه به قزاقستان اعزام می‌شود و کار جدی ما در سال ۹۵ آماده شدن برای یونیورسیاد دانشجویان ۲۰۱۷ است.

پرداخت نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان وام دانشجویی

وی در ادامه به برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ علیرغم کمبود اعتبارات و عدم تخصیص کامل به صندوق رفاه دانشجویان از جهت پوشش خدمات رفاهی، سال خوبی را داشتیم. ۳۷۱ میلیارد تومان به عمده دانشجویان پرداخت شد که این مبلغ در سال ۹۳، ۲۵۱ میلیارد تومان بود.

افزایش وام ویژه دکتری در سال ۹۵

صدیقی ادامه داد: در سال گذشته به تمام وام‌های تحصیلی پاسخ داده شد و وام ویژه دانشجویان دکتری رشد خیلی خوبی داشت به طوری که ۲۲ میلیارد تومان وام دکتری در سال گذشته پرداخت شد و سال ۹۵ وام این دانشجویان از نظر کمیت و تعرفه بعد از تصویب هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان افزایش پیدا خواهد کرد.

پرداخت ۲۰۵ میلیارد تومان وام شهریه در سال ۹۴

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه به وام شهریه اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ تخصیص وام شهریه توسط سازمان مدیریت صفر بود و در سال ۹۴ نیز تنها ۴۰ درصد از اعتبارات تخصیص داده شد ولی با این وجود صندوق رفاه دانشجویان از محل درآمد صندوق توانست ۲۰۵ میلیارد تومان وام شهریه پرداخت کند که ۷۰ میلیارد تومان آن وام عقب افتاده‌ای بود که از سال ۹۳ باقی مانده بود و ۱۳۵ میلیارد تومان آن مربوط به سال ۹۴ بود که پرداخت شد.

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها

وی ادامه داد: صندوق رفاه دانشجویان همچنین ۴۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها به دانشگاه‌ها اختصاص داد و همچنین ۴۰ میلیارد تومان به دانشجویان نیازمند پرداخت کرد.

خوابگاه‌های دانشجویی رتبه‌بندی شد

صدیقی در ادامه به رتبه‌بندی خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: خوابگاه‌های دانشجویی در پنج سطح رتبه‌بندی شده که اولین رتبه، سطح خیلی مناسب و پنجمین رتبه ضعیف است که این مسئله به دانشجویان کمک می‌کند که متناسب با رتبه خوابگاه، اجاره پرداخت کنند.

جشنواره دانشجویان نمونه بعد از ماه مبارک رمضان

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص جشنواره دانشجویان نمونه نیز گفت: فرآیند انتخاب دانشجوی نمونه انجام شد. این دانشجویان در سطح دانشگاه‌ها انتخاب شدند. مراسم دانشجویان نمونه بعد از ماه مبارک رمضان انجام می‌گیرد. نامه به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است. هر ساله معمولاً با رشدی در روند جوایز نقدی مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: دانشجویان دکتری نمونه می‌توانند از فرصت مطالعاتی بدون پرداخت هزینه به صورت کامل استفاده کنند، هزینه آنها صد درصد پرداخت می‌شود و حدود ۴۰ نفر امسال معرفی می‌شوند.

آغاز نقل و انتقال دانشجویی اردیبهشت ماه

صدیقی در ادامه به نقل و انتقال دانشجویان اشاره کرد و گفت: نقل و انتقال اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و سایت تا یک ماه و نیم باز است و دانشجویان با توجه به مستنداتی که از آنها خواسته شده، می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند و نتایج اوایل شهریور ماه اعلام می‌شود. خوشبختانه هر ساله درخواست‌های نقل و انتقال نسبت به سال‌های قبل کمتر می‌شود. در سال ۹۴، ۱۵ هزار درخواست برای نقل و انتقال وجود داشت که معمولاً با یک سوم آن موافقت می‌شود.

معاون وزیر علوم در خصوص آئین‌نامه شورای صنفی دانشجویان نیز گفت: نظرات از معاونان دانشجویان و دانشجویان دریافت شده و در حال جمع‌بندی آن هستیم و به زودی آئین‌نامه صنفی دانشجویان ابلاغ می‌شود.