شناسهٔ خبر: 43599 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب «فلسفه تحلیلی چیست»را می توان در حوزه فرا فلسفه قرار داد

شیخ رضایی، عضو هئیت علمی موسسه حکمت و فلسفه گفت: کتاب «فلسفه تحلیلی چیست » را می توان در حوزه فرا فلسفه قرار داد به این معنی که می توان سوال هایی راجع به ان مطرح کرد و پرسید.

 

نشست فلسفه تحلیلی

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست نقد و برسی کتاب «فلسفه تحلیلی چیست » نوشته هانس یوهان گلوک عصر روز گذشته (سه شنبه ۳۱ فروردین ماه) با حضور حسین شیخ رضایی و اسدلله فلاحی و مترجم اثر یاسر خوشنویس در انتشارات ترجمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه دبیر انتشارات ترجمان به تعریف مختصری از فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره ای پرداخت گفت: حُسنی که این کتاب دارد این است که نویسنده آن سعی کرده تعریفی از فلسفه تحلیلی ارائه بدهد و تمایز هایش را با فلسفه قاره ای بگوید که این می تواند یک اتفاق بسیار مهم برای فضای فکری ایران باشد به جهت اینکه می تواند برای ما روشن کننده باشد که فلسفه تحلیلی چیست زیرا تا بحال هیچ منبع روشن و دقیقی وجود نداشت.

در ادامه یاسر خوشنویس، مترجم کتاب به توضیح چکیده ای از کتاب پرداخت و گفت: این کتاب مانند دیگر سبک های کتاب که تا بحال ما دیده ایم با یک سوال ساده شروع می شود و آن هم «چیست؟» است. نکته جالب در این اثر این است که نویسنده سعی دارد بگوید فلسفه تحلیلی هیچکدام از آنچه تا به حال گفته بودند نیست. در واقع ما با کتابی مواجه هستیم که قبل از مقدمه، جمله ای از «نیچه» دارد که میگوید: «مفاهیم که تاریخ دارند تعریف ندارند.»

خوشنویس ادامه داد: ما در تعریف به دنبال چیزی هستیم که تغییر نمی کند و آن همان اسانس و ذات است. البته تعریف در مورد پدیده های اجتماعی کابردی نیست چون ممکن است استدلال های پیشینی بیاوریم این در حالی است که سبک گلوک به گونه ای است که تمام پیشنهاد های روی میز را برسی می کند و نشان می دهد که هیچ کدام تعریف گر نیست.

شیخ رضایی، عضو هئیت علمی موسسه حکمت و فلسفه در ادامه این جلسه به توضیحاتی درمورد کتاب پرداخت و گفت: این کتاب را می توان در حوزه فرا فلسفه گذاشت به این معنی که می توان سوالهایی راجع به آن مطرح کرد و پرسید. هانس یوهان گلوک در فصل هفتم کتاب می گوید فلسفه تحلیلی را نمی توان بر این اساس تعریف کرد که به تاریخ وسیاست بی اعتناست زیرا عموما یک باوری وجود دارد بر این مبنا که فلسفه تحلیلی چیزی است که به تاریخ ومفاهیم آن کاری ندارد و یا به اموری ارزشی مثل اخلاق یا سیاست نمی پردازد.

فلاحی، از دیگر منتقدان حاضر در جلسه به عنوان سخنران دیگر این نشست به ویژگی های کتاب «فلسفه تحلیلی چیست» پرداخت و گفت: این کتاب را به لحاظ اینکه دسته بندی مجموع از اطلاعاتی در مورد فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره ای است می توان دفاعیه ای بر فلسفه تحلیلی دانست. ضمن اینکه اثر نامبرده فقط در مورد فلسفه تحلیلی نیست بلکه خواندن آن به گونه ای فلسفه ورزی تحلیلی هم هست.

وی افزود: فلسفه تحلیلی متهم به تاریخی نبودن است اما این کتاب مقداری تاریخی است و یکی از امتیازاتش این است که ادعا های مطرح شده همه مستند به تاریخ فلسفه تحلیلی است.

در ادامه این جلسه فلاحی انتقاداتی به نحوه ی ترجمه کتاب وارد کرد که با توضیحات مترجم اثر همراه شد.