شناسهٔ خبر: 43741 - سرویس دیگر رسانه ها

نگاهی به بهترین کتابفروشی‌های دنیا/ از لذت مطالعه کنار رودخانه تا کتاب‌خواندن با عطر پنیر

کتابفروشی به عنوان مکانی فرهنگی می‌تواند یکی از جاذبه‌های توریستی هر کشوری باشد. مجله skyscanner طی مطلب زیر بهترین کتابفروشی‌های دنیا را به همراه تصویر به خوانندگانش معرفی می‌کند.

 

 

نگاهی به بهترین کتابفروشی‌های دنیا/ از لذت مطالعه کنار رودخانه تا کتاب‌خواندن با عطر پنیر

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از Skyscanner، کتابفروشی یکی از جذاب‌ترین مکان‌های هر کشور است. انسان در میان قفسه‌های کتاب و زیر نور کمرنگ احساس آرامش می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در فهرست زیر جالب‌ترین کتابفروشی‌های دنیا را به شما معرفی کنیم:
 
«لیواریا دِواگِر»، «لیسبون، پرتغال»
این ساختمان مدرن و شیک قبلاً انبار یک کارخانه نساجی بزرگ بود. ساختمان علاوه بر مجموعه کتابخانه دارای چند فروشگاه از جمله آژانس تبلیغاتی، لباس و گالری است. در این مکان می‌توان قهوه خورد و از محیط زیبا و عجیب آن مانند پیکره زنی که با دوچرخه در حال پرواز است لذت فراوان برد. روزهای یکشنبه نیز در این مکان محصولات آنتیک و قدیمی و همچنین کارهای دستی به فروش می‌رسد!

 
«کتاب بارتر»، آلنویک، بریتانیا
این فروشگاه که در منطقه راه‌آهن و در روستا قرار دارد آثار دست دوم را به فروش می‌رساند. در این کتابفروشی هم می‌توانید کتاب بخرید و هم کتاب‌های خود را که دیگر نیازی به آن ندارید بفروشید. این کتابفروشی یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه در میان همتایان خود است و در سال 1991 افتتاح شد. دلیل معروف شدن این کتابفروشی این است که روزی در یک جعبه کهنه کتاب پوسترهای مربوط به جنگ جهانی دوم در آن پیدا شد که روی آن نوشته بود «آرام باش و به کارت ادامه بده» و حالا همه جای دنیا از شعار «آرام باش و....» استفاده می‌شود.


 
«آکوا آلتا»، «ونیز، ایتالیا»
فروشگاهی مانند این فقط در «ونیز» می‌تواند ایجاد شود. در میان صدها هزار کتاب جواهرات بسیاری وجود دارد اما باید در جایی شبیه قایق، وان حمام یا حتی واگن سربازبر دنبال آن باشید. صاحب 70 ساله این مکان زن ونیزی است که دوست دارد مشتریان خود را ملاقات کند. منظره این کتابفروشی رو به یکی از معروف‌ترین کانال‌های ونیز است. این خانم در کتابفروشی خود از گربه‌های بسیاری نیز پذیرایی می‌کند.

 
«بپز و بخوان»، «بروکسل، بلژیک»
«بپز و بخوان» ترکیبی از کتابفروشی و رستوران است. این مکان که در قلب شهر «بروکسل» قرار دارد به اندازه یک سوپرمارکت است و هشت اتاقک جدا و یک بخش موسیقی دارد که هر کدام طراحی و غذاخوری متفاوتی دارد. سوژه‌های جالب بسیاری در این کتابفروشی دیده می‌شود. از ماشین فیاتی که در بخش آثار آشپزی وجود دارد تا کاروانی که در بخش کتاب‌های مربوط به مسافرت است و 800 کتابی که در بخش داستان از سقف آویزان شده‌اند همه و همه سبب می‌شود که پس از ورود میل خروج نداشته باشید.   
    
 
«آتلانتیک»، «سانتورینی، یونان»
این کتابفروشی روباز و زیر آسمان و در جزایر «یونان» واقع شده است و به عنوان پروژه‌ای بین چند دوست از کشورهای «قبرس»، انگلیس»، و «ایالات متحده» افتتاح شد و قرار بود فقط ده سال ادامه داشته باشد. اگر وارد «سانتورینی» شدید در این مکان زیبا استراحت کنید، کتابی بردارید و منتظر ماجراجویی بعدی باشید.

 
«لیواریا للو ایرمو»، «پورتو، پرتغال»
این ساختمان به تنهایی خود یک اثر هنری و پر از تاریخ است. در سال 1869 افتتاح شد و یکی از زیباترین کتابفروشی‌های دنیا به حساب می‌آید اما بیشتر به دلیل فیلمبرداری چند صحنه از فیلم «هری پاتر» در این مکان به شهرت رسید. بخش زیبای این کتابفروشی وجود راه‌پله‌های چوبی و پنجره‌های رنگی است که نور آسمان را در ساختمان پخش می‌کند.

 
«آتنوئو باشکوه»، «بوینوس آیرس، آرژانتین»
احتمالاً این کتابفروشی تنها جایی است که درون ساختمان یک «تئاتر» شکل گرفته است. قفسه‌های کتاب نیز بین گنبدهای رنگی و بالکن‌های سابق این مکان قرار داده شده است. صحنه نمایش نیز تبدیل به رستورانی شده است که در آن یک نوازنده پیانو موزیکی متناسب با محیط تئاتری می‌نوازد. هیچ مکانی شبیه اینجا نیست!
 
«آخرین کتابفروشی»، «لس‌آنجلس، ایالات متحده»
این قطعه از بهشت بزرگ‌ترین و مستقل‌ترین کتابفروشی کالیفرنیای جنوبی محسوب می‌شود. این ساختمان پیش از این بانک بود اما معماری آن حفظ شد و به شکل یک کتابفروشی درآمد. ستون‌های مرمر و درهای بزرگ آن در میان صدها هزار کتاب قرار دارد.

 
«شکسپیر و همکاران»، «پاریس، فرانسه»
این روزها این مکان علاوه بر کتابفروشی جاذبه توریستی محبوبی نیز به حساب می‌آید. این فروشگاه در کنار کلیسای جامع قرار دارد و در عین آشفتگی بسیار جذاب است. مخصوصاً زمانی که پر از گردشگر است. طبقه بالا پر از افرادی است که در این مکان کار می‌کنند و طبقه پایین نیز چاه آرزویی وجود دارد که افراد آرزو می‌کنند و سکه‌ای در آن می‌اندازند.
 
«ال پندالو»، «مکزیکو سیتی، مکزیک»
این کتابفروشی که در سال 1947 تأسیس شد شبیه سفینه فضایی و در مرکز شهر قرار دارد. در میان قفسه‌های کتاب قدم بزنید و بوی کتاب‌های قدیمی شما را سرمست کند.


 
«عاشق کتاب»، «پکن، چین»
این مکان مهم‌ترین کتابفروشی آثار انگلیسی در این شهر است و مرکز فعالیت‌های فرهنگی نیز شده است. با وجود 16هزار عنوان کتاب راه رفتن در این مکان لذتی وصف‌ناپذیر دارد. اگر خسته شوید می‌توانید در رستوران زیبای این کتابفروشی استراحت کنید.
 
«دا کلون»، «طنجه، مراکش»
این مکان اگرچه کوچک اما بسیار زیبا است. پشت پنجره شیشه‌ای و ستون‌های قرمز جای بی‌همتایی وجود دارد که پر از آثار انگلیسی و فرانسوی چون «بکت» و «مترگوریت» است. «پیر برژ» و «سیمون پیر هاملین»، صاحبان این مکان برنامه‌های مختلفی چون آواز، فیلمنامه، و نمایش موزیکال برای بازدیدکنندگان در نظر می‌گیرند. البته بهتر است یک روز پس از برنامه‌های این کتابخانه وارد آن شوید تا از آرامش آن نیز لذت ببرید.

 
«کتابفروشی اسکارتین»، «منطقه پیک، بریتانیا»
پایان دریاچه و در دهکده‌ای در «کرامفورد» این کتابفروشی را مشاهده خواهید کرد که ادعا می‌کند کتاب‌های جدید بلافاصله در آن موجود خواهند بود. قفسه‌های آن پر از کتاب‌های جدید و دسته دوم است. این کتابفروشی درست مانند بهشت گمشده کوچکی در یک دهکده کوچک است. وارد شوید و دنیای دیگری را کشف کنید.

 
«لیبرا آلتار»، «بارسلونا، اسپانیا»
یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه‌ها در زمینه کتاب‌های مسافرتی و یکی از زیباترین کتابفروشی‌های جهان است. این مجموعه در کنار دانشگاه قرار گرفته است و مایه الهام مسافران برای آغاز تجربه‌ای جدید می‌شود. کتاب راهنمایی را از قفسه بردارید، روی مبلی بنشینید و بگذارید ذهنتان در خیال به پرواز درآید.


 
«کتابفروشی بارت»، «اوجای، کالیفرنیا، ایالات متحده»
این کتابفروشی در سال 1965 توسط «ریچارد بارتینزدیل» افتتاح شد. این مکان یکی از بزرگ‌ترین کتابفروشی‌های خیابانی در دنیا محسوب می‌شود و تقریباً هر روز باز است. بعضی قفسه‌های کتاب روبه‌روی خیابان و بعضی دیگر در حیاط و زیر نور آفتاب قرار دارند. مشتریان این فروشگاه با قرار دادن سکه در یک جعبه هزینه کتاب‌های برگزیده خود را می‌پردازند.

 
«لیواریا دا ویلا»، «سائوپائولو، برزیل»
این کتابفروشی مدرن در یک ساختمان دو طبقه قرار دارد که توسط «ایسای وینفلد» معماری شده است. هر گوشه این مکان جادویی شما را دعوت به خواندن و کشف دنیای جدید می‌کند.» اگرچه ساختمان این مجموعه بسیار بزرگ نیست اما روشن است.

 
«کلمات روی آب»، «لندن، بریتانیا»
کتابفروشی بر روی یک قایق شناور! قایقی که گاهی کتاب‌دوستان را به گردش بر روی آب نیز می‌برد. مکان بسیار شگفت‌انگیزی که از اتفاقات فرهنگی مانند کنسرت، نقالی، و فعالیت‌های فرهنگی دیگر استقبال می‌کند.
 
«فقط کتاب»، «سنگاپور»
این کتابفروشی مستقل ارزش دیدن را دارد حتی اگر چیزی نخرید. این مجموعه در سال 2005 آغاز به کار کرد و تبدیل به یکی از زیباترین مکان‌های شهر شده است.
 
«مرکز کتاب آمریکایی»، «آمستردام، هلند»
به ظاهر سخت و خشن این کتابفروشی توجه نکنید. این مرکز کتاب چنان اثیری است که گویی بخشی از این دنیا نیست. مجموعه چنان که به نظر می‌رسد شلوغ نیست و به تنهایی دارای شخصیت است.

 
«استراند بوکز»، «نیویورک، ایالات متحده»
شاید این مجموعه بسیار باکلاس نباشد اما بسیار در چهره شهر نیویورک تأثیرگذار است. در خیابان 828 «برادوی» شعاری با این عنوان که «18 مایل کتاب» نصب شده است و زمانی که به مقصد می‌رسید منظور این شعار را درک می‌کنید. این کتابفروشی بسیار بزرگ است و حدود دو میلیون عنوان کتاب در آن وجود دارد. اگر همه اینها برای متقاعد کردن شما کافی نیست بهتر است بدانید که «پتی اسمیت»، خواننده و ترانه‌سرای بنام آمریکایی برای مدتی کوتاه در این کتابفروشی کار کرده است.
 
«پولار ماتریخت»، «ماتریخت، هلند»
اگرچه این کتابفروشی در حال حاضر بسته است اما چند بار و در مناسبت‌های مختلف به عنوان زیباترین کتابفروشی دنیا شناخته شده است. کجای دنیا می‌توانید در یک کلیسا با قدمت 700 سال غرق در کتاب شوید! این مجموعه برای تبدیل به کتابفروشی بازسازی شده است.