شناسهٔ خبر: 44033 - سرویس دیگر رسانه ها

برنامه وزارت بهداشت برای پیشگیری از خودکشی و اعتیاد دانشجویان

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: بسته‌های خودمراقبتی و بسته های خدمتی در حوزه خودکشی، افت تحصیلی دانشجویان، اعتیاد در دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرایی می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر جلال نژاد جواد درباره جلسه شورای برنامه‌ریزی خدمات یاورانه که با حضور روسای مناطق دهگانه دانشگاه‌های علوم پزشکی در محل معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد، درخصوص فعالیتهای حوزه سلامت روان و شرح وظایف هر یک از اعضا مطالبی را یادآور شد.

وی گفت: تلاش خواهیم کرد برای اجرایی شدن بسته‌هایی که در حوزه سلامت روان طراحی شده است برنامه‌های عملیاتی را پیاده کنیم.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این جلسه، درباره بسته‌های خودمراقبتی و بسته های خدمتی در حوزه خودکشی، افت تحصیلی دانشجویان، اعتیاد نظراتی ارایه شد و درخصوص تدوین و  اجرایی شدن این بسته‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز درخصوص شرح وظایف مسئولان مناطق مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و واگذاری مسئولیت‌ها، سخن به میان آمد، گفت: برگزاری این جلسه، در راستای فعالیت‌های حوزه سلامت روان، انجام شد.

نژاد جواد به بحث همتایاران سلامت روان در دانشگاه ها و ضرورت تشکیل آن اشاره کرد و گفت: آیین نامه همتایاران را به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم و قرار شد همتایاران از خود دانشجویان باشند. نحوه بکارگیری دانشجویان به عنوان همتایار و فعال کردن همتایاران در دانشگاه ها و گذراندن دوره های آموزشی برای دانشجویان در حوزه سلامت روان، از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

وی ادامه داد: در مجموع جلسات شورای برنامه ریزی که با حضور روسای مناطق دهگانه دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود، جلسات بسیار مهمی است که هر دو یا سه ماه یک بار در راستای ارتقای حوزه سلامت روان دانشجویان برگزار می‌شود که فکر می کنم دستاوردهای خوبی در این زمینه خواهد داشت.

نژاد جواد به تشکیل نخستین گروه همتایاران در دانشگاه علوم پزشکی کردستان اشاره کرد وگفت: ما این گروه و شرح وظایف آنها را در این هفته که هفته خوابگاه هاست، تشریح و اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی همتایاران سلامت را به همه دانشگاه ها ابلاغ خواهیم کرد، افزود: دوره‌های آموزشی برای فعالیت این همتایاران پیش بینی شده است.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت ضمن تبریک به مناسبت آغاز هفته خوابگاه‌ها و شعار امسال که بهبود فضای خوابگاهی است، گفت: یکی از مهم ترین برنامه‌های ما در وزارت بهداشت توسعه فضای خوابگاهی است.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۲۰۰ هزار مترمربع فضای خوابگاهی استاندارد در دستور کار است، گفت: این رقم معادل ۳۰ درصد فضای موجود خوابگاه‌های ما است و امیدواریم از ابتدای امسال که بحث ساخت ۲۱ خوابگاه استاندارد و ۱۵ خوابگاهی که توسط خیرین در حال احداث است را بتوانیم اجرایی کنیم تا در دو سال آینده و سال سوم برنامه، بتوانیم فضای خوابگاهی خوبی را در کشور احیا کنیم.

وی بر ضرورت مشارکت دانشجویان در تقویت اداره خوابگاه‌ها و بهبود فضای خوابگاهی تأکید کرد وگفت: همچنین تلاش داریم از دانشجویان، اعضای شورای صنفی و ساکنین خوابگاه‌ها برای هرچه بهتر برگزار شدن هفته خوابگاهها و همچنین معرفی خوابگاه‌های برتر استفاده کنیم.

نژاد جواد از رونمایی الگوی سالم تغذیه در هفته خوابگاه ها خبر داد وگفت: یکی از اقداماتی که ما در بحث تغذیه دانشجویی در نظر گرفته‌ایم، رونمایی از یک الگوی سالم تغذیه است که اگر بتوانیم این الگو را در تمام دانشگاه‌ها پیاده کنیم ، همانندسازی و یکسان سازی در تغذیه دانشجویان سراسر کشور بر مبنای علمی، صورت خواهد گرفت. 

وی افزود: این مساله کمک می‌کند به بهبود تغذیه دانشجویان. در الگوی سالم تغذیه دانشجویان بر خوردن صبحانه در همه خوابگاه‌های علوم پزشکی تأکید شده است که این کار به بهبود زندگی سالم داشجویی کمک می‌کند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایجاد فضای نشاط در خوابگاه ها یکی از برنامه‌های اصلی هفته خوابگاه‌هاست، گفت: این هفته مراسم جشن با هدف ایجاد شور و نشاط دانشجویان برگزار خواهد شد. همچنین بحث تدوین منشور زندگی خوابگاهی از جمله اقداماتی است که در دستور کار است که این کار نیز به ارتقای سطح زندگی دانشجویان کمک می‌کند.

وی از کلنگ‌زنی تعدادی از پروژه‌های خوابگاهی استاندارد در هفته جاری خبر داد وگفت: این هفته کلنگ احداث یک خوابگاه در ایلام توسط خیرین به زمین زده خواهد شد. ضمن اینکه در مشهد مقدس نیز کار ساخت یک خوابگاه در دستور اقدام است. تمامی نقشه‌ها و جانمایی‌های ساخت این پروژه‌ها براساس استانداردهای لازم طراحی شده است.

نژاد جواد افزود: همچنین طراحی و ساخت ۶ یا ۷ خوابگاه توسط خیرین در حال حاضر آغاز شده است و دانشگاه‌های مربوطه درحال حاضر در حال تدوین نقشه و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی آنها هستند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اعلام تقویم ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی در سال ۹۵ را یکی از اقدامات ستادی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: اعلام این تقویم ورزشی قطعا به بهبود فضای خوابگاهی و توسعه ورزش در میان دانشجویان کمک می‌کند.

وی گفت: ما از همه دانشگاه‌ها خواسته‌ایم توسعه ورزش بویژه ورزش همگانی را در دستور کار خود قرار دهند و جزو اولویت‌های شان باشد. دانشگاه ها می‌توانند امکانات ورزش همگانی را در خوابگاه‌ها گسترش دهند . برای توسعه ورزش در دانشگاه، تقویم ورزش دانشگاهی در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی برای نخستین بار در حال انجام است.